سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "حاد" نوشته علیرضا اجلی با طراحی آیدا خواجه‌وند و کارگردانی ابراهیم عبدی از امروز 8 مهرماه ساعت 18:30 در سالن کوچک مولوی روی صحنه می‌رود. بازیگران این نمایش نغمه طوسی، مصطفی عطری و محمدرضا آریان هستند.

ابراهیم عبدی که با نمایش "حاد" نخستین تجربه کارگردانی خود را پشت سر می‌گذارد، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه و روند شکل‌گیری آن گفت: "حاد" نشان‌دهنده وضعیت حال جامعه و روابطی است که اکنون در اجتماع دیده می‌شود و از این رو از آنجا که متن آن یک دغدغه اجتماعی بود بر آن شدم تا آن را به صحنه آورم.

او در ادامه عنوان کرد: تمرینات این نمایش سال گذشته حدود 5 یا 6 ماه به طول انجامید و پیش از ایام نوروز نمایش را به مدت سه شب به صحنه آوردیم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های هنری متوقف شد و ادامه اجراهای این نمایش کنسل شد. پس از سرگیری فعالیت‌های فرهنگی هنری این نمایش را در تماشاخانه نوفل لوشاتو به صحنه آوردیم که این تالار نمایشی نیز تعطیل شد و اکنون آن را در تئاتر مولوی اجرا می‌کنیم.

او داستان این نمایش را اینگونه توضیح داد: کامبیز، سودابه و رسول سه شخصیت نمایش هستند. کامبیز شوهر سودابه به زندان می‌رود. رسول عطرفروش محله زندگی این زوج است. این سه شخصیت دچار شرایط حادی می‌شوند... . همه اتفاقات داستان نمایش دیده نمی‌شود و برخی از آن‌ها تعریف می‌شوند. مونولوگ‌های این نمایش در اجرا به صورت داستان در داستان روایت می‌شود.

این بازیگر تئاتر درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "حاد" یادآور شد: فضای این نمایش به شدت رئال است و میزانسن‌ها به شیوه داستان‌گویی و سبک برشت طراحی شده است. شخصیت‌های نمایش درددل خود را با مخاطب به عنوان قاضی در میان می‌گذارند و چالش‌های آن‌ها مخاطب را به همذات‌پنداری وا می‌دارد اما دیوار چهارم شکسته نمی‌شود.

عبدی درباره اجرای این نمایش در شرایط کنونی یادآور شد: پیش از این هم در تئاتر خبری نبود چراکه تئاتر در این کشور اهمیتی ندارد. وظیفه خود می‌دانم تا چراغ سالن تئاتر را در این شرایط روشن نگاه دارم به این دلیل که در صورتی اینگونه نباشد تئاتر از بین خواهد رفت. ما به تئاتر احتیاج داریم، تئاتر به ما نیازی ندارد. شاید ریزش مخاطب در این شرایط ترسناک باشد اما از بین رفتن تئاتر بسیار ترسناک‌تر است.

او در ادامه افزود: اجرای نمایش در این شرایط با ضرر مالی مواجه است اما با اجرا می‌توانیم از آسیب روحی خودمان جلوگیری کنیم. پس باید چراغ سالن‌های تئاتر را روشن نگاه داریم. نمایش، فیلم نیست که امکان اجرای آنلاین داشته باشد و باید اصالت خود را حفظ کند. امیدوارم مسئولان تئاتر را رها نکنند و از آن حمایت کنند و در این شرایط حامی جوان‌ترها نیز باشند.

ابراهیم عبدی در پایان صحبت‌هایش گفت: منتی ندارم که در این شرایط نمایش خود را به صحنه آوردم و امیدوارم این نمایش به همان اندازه که حق‌اش هست، دیده شود.  

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مدیر تولید: غزاله الکائی، دستیار کارگردان: فرنوش موحدی، موسیقی: متین حبیبیان، طراح لباس: متین کی‌منش، مدیر صحنه: عسل تهمتن، طراح نور: رهی بالایی، طراح پوستر و بروشور: زهرا فضل اله و عکاس: شیوا سراج.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.