سرویس مد و لباس هنرآنلاین: علی غریبی یک فعال عرصه طراحی و تولید کفش با بیش از دو دهه سابقه و مدیرعامل برند "تیمکس" درباره تلاش‌های خود و جمعی دیگر از همکارانش به‌منظور اخذ مجوز انجمنی با عنوان انجمن طراحان و مدل‌سازان کفش و کیف به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هر چند که ایران از سالیان سال قبل‌تر به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی صنعت کفش در سراسر جهان بوده است اما در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات مختلف ازجمله درگذشت بسیاری از پیشکسوتان این عرصه و همچنین چالش‌های اقتصادی، این عرصه رو به افول گذاشته است هرچند که همچنان با قاطعیت می‌توان گفت بسیاری از برندهای طراحی و تولید کفش با برندهای مطرح جهانی از کشورهای صاحب نامی همچون ایتالیا برابری می‌کنند.

غریبی با اشاره به اینکه ایجاد رشته ای اختصاصی طراحی و تولید کفش در سطح دانشگاه‌ها یک ضرورت است اذعان داشت: البته به همت مرکز علمی کاربردی کوشا، رشته تولید کفش برای نخستین بار در کشور ایجاد شده و هم‌اکنون در صدد هستیم تا با پایان یافتن نگارش سرفصل‌ها وسیلابس‌های درسی، رشته طراحی کفش را نیز در این دانشگاه راه‌اندازی کنیم.

این فعال عرصه تولید کفش با تأکید بر اینکه برای پیشرفت و صدر محصولات داخلی، طراحی کفش باید به یک‌رشته دانشگاهی تبدیل شود اذعان داشت: علی‌رغم تمام تلاش‌های انجام‌شده، دانشجویان طراحی صنعتی هنرمندان تمام‌عیاری برای صنعت کفش نیستند و لازم است این گرایش به شکلی کاملاً اختصاصی و مبتنی بر آناتومی پا و دیگر موارد علمی و هنری تدریس شود.

غریبی افزود: اگر ما بتوانیم ضمن دریافت مجوز انجمن طراحان و مدل‌سازان کفش و کیف، بخش دانشگاه و صنعت را به شکل اصولی و دانش‌بنیان به یکدیگر پیوند دهیم، می‌توانیم توقع ایجاد تحولات بزرگ در این زمینه را داشته باشیم چراکه تنها تجربه نمی‌تواند راه گشای بسیاری از امور باشد و اکنون که کشورهای توسعه‌یافته، تمامی صنایع را به علم روز مجهز کرده‌اند، ما نیز باید در ارتباط با این موضوع دقت نظر داشته و مسیر حرکت را به سمتی پیش‌بریم که از تمامی بنیه‌های علمی و تجربی برای بهبود وضعیت موجود بهره گرفته شود.

او در خاتمه ابراز امیدواری کرد: اگر جشنواره‌ها و رویدادهای استارتاپی، مسیر را برای معرفی طراحان هنرمند به بخش صنعت فراهم کنند، جریان طراحی و تولید کفش کشور به سمتی پیش خواهد رفت که دیگر بسیاری از برندهای بنام و هنرمندان خلاق مجبور نباشند برای ضمانت فروش محصولاتشان از اتیکت و مارک کشورهای دیگر همچون چین و ترکیه استفاده کنند.