سرویس مد و لباس هنرآنلاین: فاطمه عصاره‌ها از هنرمندان عرصه طراحی و دوخت در شهرستان دزفول، درباره شرایط حاکم بر این استان در عرصه مد و لباس و روند فعالیت‌های خود تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: پدر و مادر من هر دو در تهران کارگاه خیاطی داشتند و من که پس از ازدواج و در سال‌های جنگ راهی دزفول شدم نیز تلاش کردم که از همان سال‌ها راه این دو را ادامه دهم. در نتیجه کارگاهی برای خود دست‌وپا کردم که البته اکنون پس از سال‌ها فعالیت مستمر و تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است.

عصاره‌ها افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در شهرهایی همچون دزفول موردتوجه مدیران ادارات کل ارشاد استان‌ها قرار گیرد به مسئله لزوم برپایی رویدادهای این حوزه مرتبط است کما اینکه من سال گذشته تلاش کردم که برای نخستین بار در این شهر، نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه مانتوهای اسلامی ایرانی برگزار کنم، اما به چالش‌ها و مشکلات بسیاری در این زمینه برخورد کردم.

این فعال حوزه مد و لباس با اشاره به این که به دلیل نو بودن این جریان، استقبال خوبی از نمایشگاه او شده است، اظهار داشت: هر چند بارها و بارها به‌منظور برگزاری این رویداد از دزفول به تهران رفتم و بعضاً با  ناامیدی از پیگیری اراده کل ارشاد اهواز، خودم به‌شخصه وارد عمل شدم تا به پاسخ روشنی برسم، اما درنهایت به لطف فضایی که ارشاد استان در اختیارم قرار داد، موفق شدم توجه بسیاری از همشهریان را به مجموعه آثارم جلب کنم و همان‌جا بود که جای خالی چنین رویدادهایی را به‌شدت خالی احساس کردم.

او نقش جشنواره مد و لباس فجر در هم‌افزایی هنرمندان سراسر کشور را بسیار مهم و حیاتی برشمرد و افزود: این رویداد تنها فرصتی است که هم می‌توان با دیگر همکاران از شهرهای مختلف تشریک‌مساعی کرد و هم می‌توان در فضایی رقابتی، میزان توانمندی‌های خود را بسنجیم.

عصاره‌ها در ادامه با ارائه توضیحاتی درباره فرهنگ پوشش مردم دزفول بیان کرد: این شهر همواره محل رفت‌ و آمد و ییلاق و قشلاق عشایر بوده است و درنتیجه لباس‌هایی مشابه لباس عشایر در بازارچه‌ها و فروشگاه‌ها به‌کرات به چشم می‌خورد درنتیجه فرهنگ پوشش مردم این منطقه بیشتر تحت تأثیر عشایر بختیاری بوده تا اعراب غیر ایرانی.

او تأکید کرد: شهرستان دزفول از قومیت‌های مختلفی تشکیل‌شده است که هرکدام از عشایر گرفته تا اعراب ایرانی و لرهای بختیاری، دارای لباس‌های منحصربه‌فردی هستند که همچنان بر تن مردمان آن قومیت به چشم می‌خوردند.

عصاره‌ها درباره بازارچه پارچه اعراب در این شهر نیز گفت: پارچه‌هایی که در این بازارچه به فروش می‌رسند همگی مربوط به اعراب ایرانی هستند و تاکنون مد و یا پوششی از عراق به این سمت نیامده است.