به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، رضا شهرابی  مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۱۱ هزار اثر در حوزه منابع غیرکتابی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود که از این تعداد ۱۶۲۹ منبع در حوزه منابع دیداری و شنیداری با موضوع دفاع مقدس وجود دارد.

او ادامه داد: منابع دیداری شنیداری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شامل عکس، اسلاید، نوارکاست، فیلم، اعلامیه، تمبر، پوستر، کارت، نقاشی بازتکثیر و غیره می‌شود.

مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: در حوزه منابع مربوط به موسیقی دفاع مقدس، ۳۴ لوح فشرده و ۴۲ نوار کاست در بازه‌های زمانی مختلف از روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تا به امروز وجود دارد. به عنوان مثال نوارکاست مداحی صادق آهنگران با عنوان "دیار عاشقان" و "با نوای کاروان" و همچنین مداحی غلامعلی کویتی‌پور در جمع رزمندگان در بین منابع دیداری و شنیداری نگهداری می‌شود. همچنین در بین آثار دیداری و شنیداری ۶۰۰ قطعه عکس با موضوع دفاع مقدس به چشم می‌خورد.

شهرابی یادآورشد: در بین منابع موجود نقشه‌های جغرافیایی با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس وجود دارد که می‌توان به نقشه‌هایی از مناطق جنگی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد که برخی از این نقشه‌ها شامل راهنمای مناطق جنگی، نقشه سیاحت مناطق جنگی کرمانشاه و دشت آزادگان، راهنمای مناطق جنگی مهران و نقشه منطقه عملیاتی شلمچه و طلائیه می‌شود.

 

مرمت وصیت‌نامه‌های شهیدان در سازمان اسناد

محمد حدادی مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به مرمت میراث به‌جامانده از شهیدان و نگهداری آن‌ها در کتابخانه ملی ایران گفت: تعداد هشت وصیت‌نامه تک‌برگ و یک دفترچه ۲۷ صفحه‌ای، مجموع وصیت‌نامه های مرمت‌شده توسط اداره کل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

حدادی اظهار کرد: همراه با وصیت‌نامه‌ها و اسناد به‌جامانده از شهیدان، نامه و پاکت نامه‌هایی نیز موجود است که از دیگر آثار به‌جامانده از دفاع مقدس است که در این اداره کل، مرمت و بازسازی شده است.

او همچنین یادآور شد: در بین آثار به‌جامانده از شهدا، دفترچه ثبت نام کنکور سراسری نیز وجود دارد که‌ تعدادی از این دفترچه‌ها در گذشته توسط کارشناسان مرمت و بازسازی شدند.

حدادی خاطرنشان کرد: همچنین در سال‌های گذشته تعداد ۱۸۰۰ جعبه آثار فرهنگی شهدا و ایثارگران به درخواست بنیاد شهید و امور ایثارگران توسط اداره کل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آسیب‌زدایی شد.