سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی" براساس نمایشنامه "بیرون، پشت در" اثر ولفانگ بورشرت نوشته شهرام احمدزاده، به کارگردانی حسین شهبازی با تهیه‌کنندگی امیر دژاکام از امروز 4 مهرماه ساعت 19:30 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه خواهد آمد و بازیگران این نمایش ابوالفضل جمشیدی، عارف عباسی، بهرام کاظمی، حامد پورمحمد، احسان امیدی، بهار پوزش‌پور، ناصر عزتی، سمانه شعاعی، علی افضلی، غزل جمشید آبادی، طاهر رجبی، سیدجواد آیت و میثاق یوسفی هستند.

حسین شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی" و جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه به منظور اجرا گفت: اردیبهشت سال گذشته به دنبال نمایشنامه‌ای به منظور اجرا بودم و از آنجا که همواره علاقمند به نمایش‌هایی که آرش دادگر به صحنه می‌آورد، بودم، برآن شدم تا یکی از آثاری که او اجرا کرده به صحنه آورم و خود را محک بزنم و در نهایت به این نمایشنامه رسیدم.

او در ادامه گفت: نخستین بار که نمایشنامه را خواندم از آنجا که این اثر برداشتی از یک نمایشنامه آلمانی بود، با آن ارتباط برقرار نکردم. سپس نمایشنامه آلمانی با عنوان "بیرون پشت در" نوشته ولفانگ بورشرت را خواندم و هر چه پیشتر رفتم، علاقه‌ام بیشتر شد و دیدم که در کارگردانی اثر دست کارگردان بازتر است و می‌تواند در اجرا خلاقیت داشته باشد و براین اساس تصمیم بر آن شد تا آن را پس از بازنویسی به صحنه آورم.

کارگران نمایش "ورود آقایان ممنوع" درباره موضوع و مضمون نمایش "برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی" عنوان کرد: تم اصلی این نمایشنامه ضدجنگ است و داستان سربازی است که پس از جنگ جهانی دوم در روسیه اسیر بوده و به شهر خود بازگشته و متوجه آن می‌شود که آنچه را که برایش به جنگ رفته اکنون در سرجای خود قرار ندارد. این نمایشنامه از ابتدا و تا انتها درباره نشان دادن زشتی‌های جنگ و رد آن است.

او همچنین اضافه کرد: درست است که این نمایشنامه مستقیم به جنگ جهانی دوم اشاره دارد اما این اثر جهان شمول است و مختص مکان و زمان خاصی نیست.

شهبازی همچنین گفت: تمرینات این نمایش از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شد و دوم اسفند ماه اجرایی در همین تماشاخانه داشتیم که به دلیل شیوع کرونا ادامه اجراها متوقف شد و اکنون دوباره این نمایش به صحنه آمده است.

این کارگردان تئاتر درباره فضای اجرایی نمایش "برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی" اظهار کرد: از آنجا که متن بیشتر در فضای اکسپرسیونیسم نوشته شده است من نیز در کارگردانی بر آن بودم تا این فضا را در طراحی میزانسن‌ها و نوع بازی‌ها ادامه دهم و کمی فضای فانتزی به نمایش اضافه کردم و این طراحی فضا طی تمرینات طولانی به سرانجام مطلوب رسید.

حسین شهبازی درباره اجرای این نمایش در شرایط کنونی تصریح کرد: اجرا در این شرایط چند دلیل برای‌مان دارد؛ ابتدا اینکه ما از اردیبهشت سال گذشته قصد اجرای این نمایش را داشتیم و تمرینات آن را آغاز کرده بودیم. زمانی‌که پروسه تمرین یک نمایش طولانی می‌شود جذابیت خود را از دست می‌دهد و با مشورت با اعضای گروه تصمیم بر آن شد تا نمایش را زودتر به صحنه آوریم.

او همچنین اضافه کرد: نکته دوم این بود درصورتی‌که پیشنهاد اجرا را قبول نمی‌کردیم امکان آن وجود داشت تا نوبت اجرا را از دست بدهیم و مشخص نبود که امکان اجرای دوباره تا چه مدت دیگر فراهم شود. مسئله دیگر این است که کارهای دیگری از جمله ساخت یک فیلم سینمایی بلند و نگارش یک فیلمنامه را در دست دارم و در نظر داشتم تا این نمایش را به صحنه آورم تا با خیال راحت به سراغ ساخت فیلم سینمایی بروم.

شهبازی در پایان صحبت‌هایش گفت: سعی‌مان بر این بوده تا در نمایش "برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی" آنچه را که اولویت و مدنظر مخاطب امروزی است چون روایت ساده، ریتم تند و مدت زمان کوتاه را رعایت کنیم تا مخاطب شاهد یک کار خوب باشد و از آن لذت ببرد. نکته بعد این است که برخی از تماشاگران تئاتر این روزها از ورود به تماشاخانه‌ها هراس دارند از این رو باید بگویم تمام پروتکل‌های بهداشتی در این تماشاخانه از سوی گروه اجرایی و تالار نمایشی به صورت کامل رعایت می‌شود.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: با صدای: سحر سلیمان زاده و نجمه صفایی، جانشین تهیه‌کننده: سحر سلیمان زاده، طراح لباس: حسین شهبازی، طراح گریم: احمد نگهبان، طراح نور: امین مافی، طراح پوستر و بروشور : امیر رجبی، مجری دکور: سید جواد آیت، مجری گریم (بانوان): کتایون نفرسفیددشتی، مجری گریم  (آقایان): حسین پرهیزگار و حسین برجیس، فیلمبردار: امین مافی، مهندسی صدا و تیتراژ: حسین صمیمی، ساخت تیزر : امیر صالحی، عکاس : مریم اصلانی، آیدا دژاکام و ساغر خواجه امیری، دستیار کارگردان و برنامه ریز : بهار پوزش پور، دستیاران کارگردان : عرفان توانا و محمد آذری، مدیر صحنه : میثاق یوسفی و امیر عباسی، مدیر اجرا : حیدر رحمت اللهی، منشی صحنه : آیدا سرمست، دستیار ساخت تیزر : هادی حبیبی، دستیار فیلمبردار : مازیار نجاتی و مجری طرح : موسسه اندیشه ماهان.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.