به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه "خط ابریشم" ۸ مهرماه با نمایش ۲۰ اثر از بهمن پناهی و ۲۰ اثر از نور دین می گوانگ جیانگ در قالب خط و خط نقاشی برگزار خواهد شد. محتوای این نمایشگاه بیشتر شامل آثار دینی و قرآنی می‌شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این نمایشگاه در آرامگاه ابوالقاسم فردوسی در طوس به صورت مجازی برگزار می‌شود. همچنین همزمان در مشهد و تهران هم نسخه چاپی این آثار به نمایش گذاشته می‌شود.

بهمن پناهی درباره برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: خوشحالم که برای اولین بار این حرکت‌های جهانی به صورت نمایشگاه‌های دو نفره با رویکرد خاص در قلمرو خط خوشنویسی اجرا می‌شود و این ‌بار این اتفاق به همراه یک استاد شناخته شده جهانی رخ می‌دهد؛ از همین رو فکر می‌کنم اتفاقی مبارک و بسیار راهگشا برای آینده است که هنرمندان خوشنویس کشور عزیزمان ایران می‌توانند با حرکت‌ها، فعالیت‌های جهانی، همیاری و همکاری با هنرمندان فرهنگ‌های مختلف این مسیر را دنبال کنند.

بهمن پناهی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، Ecole Beaus-arts de Valenciennes و دانشگاه سوربن پاریس به تحصیل هنر پرداخته است. موضوع پایان نامه دکترای او در هنرهای تجسمی و موزیکولوژی، تحلیل و تحقیق کالبدی رابطه موسیقی و خوشنویسی با عنوان “موزیکالیگرافی” (Musicalligraphy) است. وی در نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، دوره‌های آموزشی و کنسرت‌های موسیقی در اقصی نقاط جهان شرکت می‌نماید. همچنین پناهی ضمن تدریس در مراکز مختلف در پاریس به عنوان استاد مدعو با دانشگاه‌های معتبر از جمله Harvard و North Eastern همکاری داشته است.

نورالدین می گوانگ جیانگ در سال ۱۹۹۷ موفق به دریافت گواهینامه خوشنویسی در مصر شد و اولین فرد چینی بود که با اهدای این جایزه معتبر مورد تقدیر قرار گرفت. در سال ۲۰۰۰، نور الدین اولین دوره منظم و سیستمی خوشنویسی را در کالج اسلامی ژنگژو در چین آغاز و تدریس کرد. در سال ۲۰۰۵، اثری به نام “نود و نه نام خدا” توسط موزه بریتانیا خریداری شد تا در گالری هنر اسلامی آنها نمایش داده شود.

حاجی نور الدین توسط دانشگاه جورج تاون ایالات متحده آمریکا در لیست ۵۰۰ مسلمان با نفوذ سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ در جهان قرار گرفت. در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶، جایزه اقتصاد اسلامی ۲۰۱۶ مرکز توسعه اقتصاد اسلامی دبی در رشته هنرهای اسلامی به پروفسور حاجی نور الدین اهدا شد. در سال ۲۰۱۷ خوشنویسانی مانند حسن چلبی هوکا، داوود بکتاش، فرهاد کورلو و احمد کوچاک هوکا با اعطای گواهی خوشنویسی ایجازا در استانبول از حاجی نورالدین تقدیر کردند. وی اولین خوشنویس چینی بود که توسط مکتب خوشنویسی عثمانی مورد تقدیر قرار گرفت.

نمایشگاه "خط ابریشم" از ۸ مهر در گالری مجازی کمیسیون ملی یونسکو- ایران به آدرس https://gallery.irunesco.org برگزار می‌شود.