سرویس سینمایی هنرآنلاین: صبح شنبه 29 شهریورماه مهدی عظیمی میرآبادی دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به شکل آنلاین پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود.

او در ابتدای این نشست گفت: این جشنواره در ادوار مختلف برگزار شده است. وقتی جشنواره از جشنواره دفاع مقدس به جشنواره مقاومت تبدیل شد ابعاد آن جهانی شد. در پنج دوره اخیر با تلاش دوست عزیزم آقای محمد خزاعی جشنواره فیلم مقاومت اهمیت و اعتبار مضاعف یافت. او استانداردهایی تعریف کرد که ما نمی‌توانیم از آن‌ها عدول کنیم بنابراین تلاش کردیم تا سطح کیفی جشنواره را بالا برده و در این دوره برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: بنیاد روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اهداف و اولویت‌هایی دارند. حمایت از سینمای دفاع مقدس و تعریف طراز در این سینما را در این جشنواره نیز پیگیری می‌کنیم.

عظیمی میرآبادی درباره بخش مدافعان سلامت و استقبالی که از آن شد، توضیح داد: در بخش مدافعان سلامت 1342 اثر از ۱۲۸ کشور آثاری را به جشنواره فرستادند که رقم قابل توجهی است. همه مردم جهان در ماه‌های اخیر مانند ما درگیر این ویروس منحوس بوده و به همین دلیل بخش مدافعان سلامت با استقبال مواجه شد. البته جنس آثار داخلی و ایرانی تفاوت دارد و می‌توان گفت آثار سینماگران ایرانی، الهی و معنوی‌تر بود.

دبیر این دوره جشنواره در ادامه اظهار کرد: از آنجایی که جشنواره به شکل دوسالانه در حال برگزاری است این احساس نیاز به وجود آمد که دبیرخانه دائمی در انجمن سینمای انقلاب و دفاع فعال شود و در ماه‌های اخیر این اتفاق رخ داد تا همه چیز سامان‌دهی و یکپارچه شود. برگزاری جشنواره ساده نیست. در ابتدا با توجه به جوی که وجود داشت این حس به وجود آمد که اثر درخوری وجود نداشته باشد، اما خوشبختانه آثار به‌مرور بیشتر شدند. فضایی که علیه سینمای دفاع مقدس و جشنواره مقاومت بود این‌طور وانمود می‌کرد که آثاری برای برگزاری هر ساله جشنواره وجود ندارد، اما تجربه امسال نشان داد می‌توان با برنامه‌ریزی هر سال جشنواره فیلم مقاومت را برگزار کرد.

در ادامه این نشست، عظیمی میرآبادی عنوان کرد: برای پیشرفت اهدافمان در سینمای دفاع مقدس و انقلاب نیازمند تعامل با نهادها و ارگان‌های مختلف هستیم. ما باید سینمای دفاع مقدس را به سینمای ایران پیوند بزنیم که در این زمینه آقای انتظامی رئیس سازمان سینمایی همراه و در کنار جشنواره مقاومت بودند و بسیار حمایت کردند و ما را تنها نگذاشتند. امیدوارم بتوانیم این همکاری‌ها را گسترش بدهیم. کار کردن در حوزه سینمای دفاع مقدس ساده نیست. ما زمینه را فراهم می‌کنیم، اما باید تمایل از سوی سینماگران باشد.

او در ادامه درباره بودجه جشنواره نیز گفت: چه کسی می‌تواند بگوید برگزاری جشنواره‌ها بد است؟ برگزاری جشنواره می‌تواند باعث توجه مدیران و جامعه و رسانه‌ها به رویدادها شود. جشنواره می‌تواند صاحب منابع را ترغیب کند تا در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کنند. جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت هزینه بالایی ندارد. هزینه این جشنواره به‌اندازه یک فیلم سینمایی است. با این تفاوت که در یک فیلم سینمایی ۴۰ نفر درگیر می‌شوند، اما ما با این رویداد ۱۰ هزار نفر را درگیر و همراه جشنواره فیلم مقاومت کردیم.

دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در پاسخ به سؤال خبرنگار هنرآنلاین درباره دو بخش شدن جشنواره و ادامه این روند توضیح داد: از آنجایی که حجم برنامه‌ها بالا بود باید یا برنامه‌ها را کم می‌کردیم که به صلاح نبود و یا آن را در مدت‌زمان طولانی‌تری برگزار می‌کردیم. وقتی بحث مدافعان سلامت مطرح شد، احساس کردیم به زمان بیشتری برای دیده شدن نیاز داریم، ضمن این که اگر در بخش دوم به مشکل برمی‌خوردیم بخش اول برگزار شده است.

عظیمی میرآبادی همچنین درباره بخش سینمای سامری اظهار کرد: آن‌هایی که در آن‌سو نظریه‌پردازی کرده‌اند، فرق چندانی با ما ندارند. آن‌ها هم در حوزه سینما خوانده‌اند و تلاش کرده‌اند نظریاتی را ارائه دهند اما چرا وقتی آن‌ها نظریه‌ای می‌دهند خوب است اما وقتی خودمان نظریه می‌دهیم عجیب است!؟ در این نگاه یک خود تحقیری وجود دارد. "سینمای سامری" یک نگاه محتوایی و فکری دارد درباره فیلم‌هایی که در دنیا ساخته می‌شود فیلمی که پیامبران و ملائک را تحقیر می‌کند دقیقاً در راستای اهداف صهیونیست‌هاست که ما نام آن را سینمای سامری گذاشته‌ایم.

وی درباره صیانت از فیلم‌هایی که در بخش آنلاین به نمایش درمی‌آید نیز بیان کرد: ترفندهایی برای این موضوع دیده‌ایم که محرمانه است و نباید بگوییم. در جلسه‌ای خصوصی آن ترفندها را توضیح می‌دهیم.

عظیمی میرآبادی در پاسخ به سؤالی درباره دلایل اصرار به برگزاری این رویداد در سایه کرونا گفت: برگزاری جشنواره چه منافاتی با کرونا دارد؟ تجمع مشکل دارد. آن چیزی که ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده عمل می‌کنیم. برای جشنواره جشنواره‌ها هم قبلاً به‌صورت یک مرور بود، اما در جشنواره مقاومت آثار با هم به رقابت می‌پردازند. گمان نمی‌کردیم این تعداد آثار برسد اما تعداد زیادی آثار رسیده است. همه بدون استثنا بهترین فیلم هستند و این فیلم‌ها توسط داوران زیادی ارزیابی شده است سه شاخص داریم که مد نظرمان است اول بحث موضوع و محتواست که آیا حرفی که زده جامع بوده یا نه؟ دوم اینکه از نظر هنری و فنی چه حرفی دارد و سوم اینکه چقدر با مخاطب ارتباط برقرار کرده است

وی درباره امکان میزبانی از مهمان‌های خارجی با توجه به شرایط کرونایی نیز توضیح داد: متأسفانه ما در بخش اول این رویداد یعنی هفته دفاع مقدس نتوانستیم مهمانان زیادی دعوت کنیم یکی از دلایل آن مالی است، آن‌هایی که فکر می‌کنند خیلی پولدار هستیم بدانند دلیل ما مالی بوده که ما مهمان بین‌المللی نداریم.

دبیر جشنواره در پاسخ به سؤال دیگری درباره مخاطب نداشتن فیلم‌های دفاع ‌مقدسی افزود: اگر بخواهیم بر اساس آنچه در سینمای کشور صورت می‌گیرد، صحبت کنیم، باید بگوییم کل سینما دچار مشکل در چرخه تولید، نمایش و جذب مخاطب است. به‌جز برخی فیلم‌ها که پا را از ارزش‌ها فراتر می‌گذارند و بعضاً فروش دارند، اگر از آن‌ها رد شویم می‌توانیم بگوییم خیلی از فیلم‌ها مخاطب جذب نکرده‌اند اصل سینمای کشور دچار این مسئله است و سینمای دفاع مقدس منفک نیست پس باید میدان‌های جدید برای این منظور در نظر بگیریم.

عظیمی درباره بخش فیلمسازان بسیجی اظهار کرد: این بخش جدی و استراتژیک است فکر می‌کنم آینده سینمای مقاومت می‌تواند تا بخش زیادی مدیون حضور جدی این افراد باشد. بیش از دو هزار و شش‌صد نفر از فیلمسازان بسیجی شرکت کرده‌اند. کسانی که در این بخش شرکت کرده‌اند فقط بسیجی‌ها نیستند آن‌هایی که تفکر بسیجی دارند هم در این گروه هستند مثل پاسداران و….

وی درباره شرط نمایش اول فیلم‌ها برای حضور در جشنواره مقاومت هم مطرح کرد: اینکه شرط بگذاریم شاید خوب نباشد اینکه بتوانیم آثاری را داشته باشیم که اولین نمایششان باشد خوب است و برای اولین بار در این دوره رخ می‌دهد.

دبیر جشنواره مقاومت درباره توجه این رویداد به میراث "حاج قاسم سلیمانی" اظهار کرد: اگر مشکلی از بابت بیماری کرونا پیش نیاید مراسمی در کنار مزار شهید سلیمانی برگزار می‌کنیم که مربوط به بخش سیدالشهداست. این بخش با یاد و نام ایشان در جشنواره آورده شد.

عظیمی میرآبادی درباره پذیرش فیلم‌های "هنر و تجربه" در این رویداد اظهار کرد: وقتی از فیلمسازان دعوت می‌کنیم که درباره سینمای دفاع مقدس و مقاومت کار کنند مشمول هنر و تجربه‌ای‌ها نیز می‌شود چون در به روی هیچ‌کس بسته نیست.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت درباره توجه نکردن به مسائل تحولات منطقه توضیح داد: اتفاقاً جشنواره‌ها برخلاف دوره‌های قبل کاملاً بین‌المللی است به‌جز دو بخش آن. بخش اصلی و چند بخش دیگر بین‌المللی است. فکر می‌کنم اگر ما آگاهی خودمان را نسبت به جشنواره بیشتر کنیم، بهتر می‌شود. آثار رسیده پاسخی برای این موضوع است جشنواره ما جهانی است حتی هنگام انتخاب برگزیده‌ها توجه نمی‌کنیم که فیلمساز ایرانی است یا خارجی.

او اظهار کرد: این جشنواره، صرفاً جشنواره دفاع مقدس نیست، بلکه جشنواره مقاومت است. موضوعات ما در فراخوان نشان می‌دهد که گسترده است و به‌صورت انحصاری به مقاومت نمی‌پردازد.

عظیمی میرآبادی در خاتمه درباره نکوداشت‌های این دوره گفت: در آیین افتتاحیه از خسرو سینایی، هادی مشکوه، غلامرضا جنت‌خواه دوست، همایون‌رضا عطاردی و شهید حسین فهمیمی تجلیل می‌شود؛ همچنین در آیین اختتامیه از جمشید هاشم‌پور، محسن علی‌اکبری و جمال شورجه تجلیل می‌شود.

در پایان نشست پوستر جشنواره شانزدهم که توسط محمدرضا رسولی طراحی شده به یادگار امضا ‌شد.