امین الله رشیدی، آهنگساز و خواننده قدیمی رادیو در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره وضعیت موسیقی سنتی گفت: هم اکنون موسیقی سنتی ما در تاریکی قرار دارد؛ زیرا هیچ ندا و نغمه تازه و جدیدی در موسیقی سنتی ما وجود ندارد. این موسیقی دچار تکرار شده و بیشتر آثار گذشتگان ما بازخوانی می شود و این به معنای در جا زدن در موسیقی سنتی است.

این خواننده با تاکید بر اینکه در صورتیکه روند استفاده از نغمات و بازسازی آثار قدیمی ادامه یابد در موسیقی دچار توقف می‌شویم و توقف به معنای مرگ است،افزود: در گذشته موسیقی سنتی ما به کمک موسیقیدانها به جایگاه مطلوبی رسیده بود و این موسیقیدانها از تکرار پرهیز می کردند؛ در صورتی که امروزه در موسیقی سنتی هیچ تجددی وجود ندارد و افراد دارای استعداد هنری نیستند. در گذشته موسیقیدانان ما به دنبال نو آوری بودند و همین موضوع سبب شده بود که روز به روز در این موسیقی به پیشرفت برسیم.

وی در ادامه گفت:بی توجهی هنرمندان و گرایش مخاطبان به سمت موسیقی های غیر ایرانی سبب شده است که همه فقط از موسیقی سنتی صحبت کنیم اما هیچ تلاشی در جهت بهبود اوضاع این نوع موسیقی انجام ندهیم، همچنین به نظر من دوران شکوفایی موسیقی به سر رسیده است؛زیرا دیگر هیچ کار تاثیر گذاری شنیده نمی شود پس در نتیجه باید بگوییم که در رکود کامل به سر می بریم.

امین الله رشیدی درباره وضعیت اقتصاد موسیقی گفت: هم اکنون بازار موسیقی در وضعیتی بسیار نامطلوبی قرار دارد؛ به همین دلیل بیشتر هنرمندان از انتشار آثار موسیقایی صرف نظر کرده اند؛اگر این موضوع تداوم یابد موسیقی و اقتصاد موسیقی ما نابود می‌شود. همچنین به دلیل کپی های غیر مجاز و دانلود هنرمندان هیچ اثری ارائه نمی دهند؛ زیرا این افراد بر روی آن کار سرمایه گذاری می کنند و امید دارند که مردم ارزش این کارها را بدانند و در نهایت آن اثر را خریداری کنند در صورتیکه اصلا مردم به هنرمندان توجهی ندارند و با انتشار یک اثر به سرعت آن کار را دانلود می کنند و این به منزله سقوط بازار موسیقی است.

این خواننده با اشاره به اینکه مخاطبان از موسیقی سنتی استقبال نمی کنند، گفت: مخاطبان به سمت موسیقی های پاپ گرایش پیدا کرده اند و از موسیقی اصیل خود دور شده اند، همچنین این موضوع باعث شده است تا موسیقی سنتی و هنرمندان ما در انزوا فرو روند.

این خواننده پیشکسوت در پایان درباره وضعیت آموزش موسیقی گفت: در گذشته تعداد اساتید و هنرجویان بسیار کم بود اما بازدهی بسیار خوبی داشت در حالیکه امروزه تعداد اساتید و هنرجویان بسیار زیاد است اما بازدهی کمی داریم. به طور کلی افراد غیر حرفه ای حوزه موسیقی را احاطه کرده اند و این موضوع برای پیشکسوتان بسیار ناراحت کننده است.

پایان پیام/46