به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده از شهر کتاب، نشست هفتگی شهر کتاب با همکاری گروه فلسفه‌ شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه در روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور ساعت ۱۵ به نقد و بررسی مجموعه‌ "اسلام ایرانی" اختصاص دارد که با حضور شهین اعوانی، علی مرادخانی، حسین هوشنگی و انشاالله رحمتی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

هانری کربن فیلسوف و ایران‌شناس فرانسوی است که آثار ارزشمندی درباره‌ اسلام و ایران نوشت و بی‌شک یکی از احیاگران فلسفه و عرفان اسلامی در دوران معاصر است. یکی از آثار مشهور او مجموعه‌‌ چهار جلدی اسلام ایرانی است که ترجمه‌ فارسی این مجموعه به قلم دکتر انشاالله رحمتی در پنج جلد با مقدمه‌های تحلیلی مترجم به همت انتشارات سوفیا منتشر شده است.

این چهار جلد شامل مباحثی است مانند وجوه معنایی امامیه و سرچشمه‌های آن، سهروردی و حکمت نوری و بررسی تطبیقی آن با فلسفه‌ نور قرون وسطایی غرب، روزبهان بقلی شیرازی، بررسی مکتب اصفهان و شیخیه و معرفی امام دوازدهم به مثابه قطب و نقطه‌ تمرکز شور و اشتیاق شیعی، اندیشه‌ فتوت یاجوانمردی.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام این مرکز به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter به طور مستقیم پی‌گیری کنند.

 

درس گفتار "شمس و لائودزه"

سی‌وسومین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی شمس تبریزی در روز چهارشنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۱ صبح با سخنرانی مجتبی اعتمادی‌نیا به "شمس و لائودزه" اختصاص دارد که به‌صورت مجازی پخش خواهد شد

اگرچه تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی و نیز گسست عریض تاریخی، شمس تبریزی و لائودزه را به‌عنوان نمایندگان دو سنت معنوی بزرگ در غرب و شرق آسیا از یکدیگر متمایز ساخته اما پاره‌ای مشابهت‌های تامل‌برانگیز در میراث برجای‌مانده از آنها، وجهی معقول برای سخن گفتن توامان از این دو شخصیت تاثیرگذار و مناقشه‌برانگیز فراهم می‌آورد. یکی از این مشابهت‌ها تاکید هر دو بر ناکارآمدی زبان و فهم متعارف بشری در تبیین و کشف حقیقت است. علاوه‌بر‌این، شمس و لائودزه در عین تاثیرگذاری عمیق و ماندگار در فرهنگ بومی خود، هر دو مروج نوعی زندگی و فرهنگ خلاف‌آمد عادت در زمانه خود بوده‌اند و از‌این‌رو، همواره مناقشات فراوانی بر سر مقبولیت تعالیم باطنی و شیوه زندگی مطلوب آنان درگرفته است. 

از سوی دیگر، مقایسه تعالیم و نظرگاه شمس و لائودزه که  گسستی نوزده قرنی در میان آنها فراق افکنده، مجال مغتنمی برای کشف تمایزات عرفان اسلامی و عرفان‌های شرق دور، به‌ویژه تعالیم عرفانی برآمده از آیین دائو فراهم می‌آورد. فقدان حضور و سیطره خدای متشخص انسان‌وار و غیبت مفهوم عشق شورمندانه نزد لائودزه، مهم‌ترین وجه تمایز آموزه‌های او از تعالیم شمس به‌شمار می‌رود؛ تمایزی که به سپهر عرفان اسلامی و تعالیم باطنی آیین دائو هویتی مستقل، متفاوت و دیگرگون بخشیده است.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه‌ی اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter این درس‌گفتار را به صورت زنده مشاهده کنند.