سرویس موسیقی هنرآنلاین: موسیقی نمایش عاشورایی "علمدار" در سوگ و رثای حضرت عباس (ع) برای دهه سوم محرم به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت اجرا می‌شود.

علمدار" شامل یازده تابلوی نمایشی است و با همراهی ارکستر سمفونیک تهران و گروه آوازی به رهبری بردیا کیارس و خوانندگی پوریا اخواص و جلوه‌های ویژه تصویری و حرکتی، ساخته و پرداخته پوریا خادم آهنگساز اجرا می‌شود. حسین پارسایی کارگردان و پرویز پرستویی تهیه‌کننده پروژه هستند.

اجرای موسیقی نمایش عاشورایی "علمدار" با حضور تعدادی محدود از تماشاگران و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌صورت آنلاین خواهد بود و کلیه منافع مالی صرف مناطق محروم کشور می‌شود.

پوریا خادم درباره این پروژه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: "علمدار" یک کنسرت نمایش است و راوی روز آخر زندگی حضرت عباس (ع) است. البته روایت آن شکل انتزاعی دارد. مثلاً تابلوی اول ما مقدمه است و کنسرت با گروه کُر شروع می‌شود و بعد راوی می‌آید. تابلوی دوم درباره تولد حضرت عباس است. از تابلوی سوم به جریان کربلا می‌رویم و همین‌طور جلو می‌آییم.

وی با اشاره به این که سمفونی "عملدار" را در سال 1394 ساخت، عنوان کرد: آن موقع مدت‌زمان سمفونی 20 دقیقه بود و اولین بار توسط ارکستر سمفونیک آذربایجان شد. ما آن اجرا را ضبط کرده و سال گذشته در پلتفرم‌ها به‌صورت آنلاین منتشر کردیم. ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری نیز دو شب این سمفونی را اجرا کرد.

این آهنگساز در رابطه با ایده نمایش کنسرت "علمدار" اظهار داشت: ایده از کنسرت سمفونی "عملدار" آمد و بعدها با متنی که آقای محمدرضا کوهستانی نوشتند، من نیز مجدداً شروع کردم و برای کنسرت نمایش موسیقی نوشتم.

وی افزود: ما به‌صورت حضوری نهایتاً بتوانیم میزبان 200 نفر تماشاگر باشیم ولی برای پخش آنلاین با یک سری پلتفرم‌ها صحبت کرده‌ایم. قرار اولیه ما این بود که "علمدار" به مدت 10 شب اجرا شود و اگر شرایط مهیا بود آن را ادامه بدهیم.

خادم خاطرنشان کرد: آقای پرویز پرستویی تهیه‌کننده افتخاری و اعتباری کار ما است و این رویداد با مشارکت بنیاد رودکی و موسسه خیریه خادمین علی ابن ابیطالب (ع) برگزار می‌شود.