سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "دوستان" نوشته کوبو آبه با ترجمه فردین توسلیان و دراماتورژی، کارگردانی و طراحی نادر نادرپور به عنوان نخستین نمایش تماشاخانه تازه تاسیس اهورا، اجرای خود را از 19 شهریورماه ساعت 21 آغاز کرده است و بازیگران این نمایش رامتین سلیمانی، مهشید دلاوری، شیما خوش اقبال، حسین کرمی، مروارید کفایی، نفیسه ترحمجو، مهسان فرخی، سید پارسا جعفری، پوریا رحمانی، ماهان خاتمی، شهاب کلانتری، فرهانه کلانتری و نوتاش نیکنژاد هستند.

نادر نادرپور کارگردان نمایش "دوستان" و مدیر تماشاخانه اهورا در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه این نمایش به عنوان نخستین اثر در تماشاخانه اهورا به صحنه آمده است، درباره جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه به قلم کوبو آبه نویسنده ژاپنی گفت: کوبه آبه نمایشنامه‌نویس بزرگی است که آثار او در ایران کمتر کار شده است و من همواره علاقمند بودم یکی از آثار او را به صحنه آورم تا بر آن شدم نمایشنامه "دوستان" که از آثار برجسته این نویسنده است را اجرا کنم.

او در ادامه افزود: نمایشنامه "دوستان" که یک نقد اجتماعی است، محتوای بسیار جذابی دارد و بر موارد خاصی انگشت می‌گذارد و مضمون و محتوای این اثر بسیار به دغدغه‌های اجتماعی من نزدیک است.

این کارگردان درباره موضوع و مضمون نمایش "دوستان" عنوان کرد: اصولاً بهتر است تا مخاطب درباره محتوا و مضمون یک اثر نظر دهد تا اینکه من به ذهن و فکر او سمت و سو دهم چراکه معتقدم اگر به نمایشی برچسب بزنم برای ذهن تماشاگر فضاسازی کرده‌ام. اما به صورت کلی نمایش "دوستان" درباره یک مسئله اجتماعی، آزادی عمل و جبر است و نقدی بر محتوای کمونیست دارد. کوبه آبه در این اثر در نظر دارد کمونیست را مورد نقد قرار دهد و از آن صحبت کند و بگوید چرh کمونیست به مشکل برخورد و موفق نبود.

او با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود 40 روز به طول انجامید، درباره فضای اجرایی این اثر یادآور شد: "دوستان" فضایی ابزورد دارد. من همواره علاقمند به شیوه اجرایی رئالیسم هستم و در این نمایش نیز بازی‌ها و همه اتفاقات کاملاً واقع‌گرایانه است و مخاطب شاهد نمایشی باورپذیر است.

نادر نادرپور در خصوص تصمیم خود مبنی بر بازگشایی تماشاخانه اهورا یادآور شد: پیشتر فضای این مجموعه اداری بوده است. سال گذشته مذاکراتی با من درخصوص کاربری این فضا انجام شد و علاقمند بودم تا آن را تبدیل به تماشاخانه کنم و بر این اساس قرارداد بلندمدت شراکتی منعقد شد و 4 طبقه این فضا با هزینه شخصی من تبدیل به تماشاخانه شد چراکه دوست داشتم تا فضای جدیدی به ناوگان تئاتر کشور به منظور اجراهای حرفه‌ای و دانشجویی اضافه کنم اما نسبت به ویروس کرونا و اتفاقات پس از شیوع آن آگاهی نداشتم.

او همچنین افزود: البته این جریان دارای دو بعد مادی و معنوی است. به لحاظ مادی تمام آنچه را که سال گذشته هزینه کردم از دست دادم و باختم که برگشت آن امکان‌پذیر نیست و از نظر اقتصادی به شدت در مضیقه هستم و تحت فشار قرار گرفته‌ام و اکنون دلخوش به ابعاد معنوی و هنری این تماشاخانه هستم.

این مدرس تئاتر همچنین اضافه کرد: نکته بعد این است که ما همچون دیگر تماشاخانه‌های خصوصی هیچگونه حامی نداریم و در این شرایط نبود حمایت منجر به توقف فعالیت‌های تماشاخانه‌هایی چون شهرزاد و نوفل‌لوشاتو شده است. البته اداره کل هنرهای نمایشی اعلام کرده از این پس 50 تا 70 درصد کمک هزینه به گروه‌های نمایشی پرداخت خواهد کرد که ای کاش این اتفاق زودتر می‌افتاد تا برخی از تالارهای نمایشی تعطیل نشوند.

نادرپور ضمن اشاره به اینکه دنیای هنر نیازمند حمایت دولتی است، تصریح کرد: حمایت دولتی از آثار هنری باعث رونق هنر و به خصوص هنر تئاتر که بسیار مهجور است، خواهد شد.

او در ادامه گفت: تماشاخانه اهورا داری دو سالن نمایشی است که یکی قاب عکسی و ظرفیت 350 نفر تماشاگر را دارد و دیگری بلک باکس با گنجایش 112 صندلی است و ما پذیرای هنرمندان متقاضی هستیم.

مدیر تماشاخانه اهورا در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: امیدوارم بتوانیم با حمایت هنرمندان به حیات خود ادامه دهیم. مشخص نیست تا چه زمانی با ویروس کرونا درگیر باشیم و از این رو حمایت و تشویق هنرمندان از آثار نمایشی روی صحنه بسیار کمک‌کننده خواهد بود. بسیاری از اهالی تئاتر تنها از طریق این هنر ارتزاق می‌کنند و اکنون تئاتر در شرایط نامناسبی قرار دارد و در صورتی‌که از آن حمایت نشود، پژمرده خواهد و از بین می‌رود. امیدوارم کارگردان‌های سینما و تلویزیون به تماشای نمایش‌هایی چون "دوستان" و دیگر آثاری از این دست که با حضور جوان‌ها اجرا می‌شود، بنشینند. "دوستان" با حضور هنرجویانِ من شکل گرفته و برایم حائز اهمیت است تا قابلیت‌ها و توانمندی‌های این جوان‌های مستعد را معرفی کنم.    

در خلاصه داستان نمایش "دوستان" آمده است: خانواده‌ای هشت نفره بدون دعوت و شناخت قبلی وارد خانه مردی به نام هاما می‌شوند و نظم زندگی او را به هم می‌زنند. هاما در برابر آنها دچار استیصال می‌شود و برای بیرون راندن آنها تلاش زیادی می‌کند اما...

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: شرکت تبلیغاتی نوآوران قرن کیارس، مجری طرح: آموزشگاه هنرهای نمایشی صحنه، موسیقی زنده: Mad Band،  آهنگساز و نوازنده پیانو :پارسا مصلحی‌فرد، گیتار الکتریک : وحید مصلحی فرد، ویولنسل : مهنوش علی نژاد، دستیار کارگردان : زهرا بنی‌عامری، طراح لباس : الهام میرباقری، مشاور رسانه و عکاس : پیام احمدی کاشانی، گرافیست : ثمین سجاده چی، ساخت تیزر : کیان راد و محمد مسلمی، روابط عمومی : سعید زارع محمدی و گریم : مهسا حسنلو.

علاقمندان به تماشای نمایش "دوستان" می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

تماشاخانه اهورا واقع در میدان هفت تیر، ابتدای خیابان مفتح جنوبی، بین کوچه تور و همراه، مجتمع هنری عرفان (تیتان) است.