سرویس سینمایی هنرآنلاین: توجه به تنوع نژادی و جنسیتی از سیاست‌ آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، بانی جوایز اسکار در چند سال اخیر بوده است، که به دنبال اعتراض‌ها به نبود نامزدهای آفریقایی-آمریکایی در سال‌های 2015 و 2016 اتخاذ شد.

آکادمی در ادامه پیگیری این سیاست روز سه‌شنبه اعلام کرد استانداردهای جدیدی را برای انتخاب نامزدهای اسکار بهترین فیلم اعمال خواهد کرد. برای نود و چهارمین و نود و پنجمین دوره جوایز اسکار که در 2022 و 2023 برگزار خواهد شد، یک فیلم برای این که در رقابت بخش اسکار بهترین فیلم واجد شرایط شناخته شود باید فرم محرمانه استانداردهای آکادمی را ارائه بدهد. از سال 2024 برای جوایز اسکار 96، فیلم ارائه‌شده برای بخش اسکار بهترین فیلم باید حداقل دو مورد از چهار استاندارد اعلام‌شده را داشته باشد.

به‌عنوان نمونه، استاندارد A شامل سرفصلی با عنوان "ارائه روی پرده، مضامین و روایت‌ها" است که خود چند زیرمجموعه را در برمی‌گیرد. یکی از آن‌ها حضور الزامی یک بازیگر (حداقل یکی از نقش‌های اصلی یا بازیگران مکمل نقش‌های مهم) از نژاد یا قومیتی است که تاکنون کمتر روی پرده تصویر شده؛ شامل آسیایی، لاتین‌، سیاه‌پوست، بومی آمریکا، آلاسکا، خاورمیانه و...

مورد دیگر این سرفصل، گروه بازیگران یک فیلم است. در این مورد، حداقل 30 درصد تمام بازیگران نقش‌های ثانوی و نقش‌های فرعی باید حداقل دو گروه از این گروه‌ها باشند: زنان، گروه‌های نژادی یا قومی، ال‌جی‌بی‌تی، و آدم‌هایی با ناتوانی‌های فیزیکی یا شناختی، یا ناشنوا یا کم‌شنوا. مورد دیگر این سرفصل، خط داستانی اصلی و موضوع است که بار دیگر مواردی چون زنان، گروه‌های نژادی یا قومی، ال‌جی‌بی‌تی، و آدم‌هایی با ناتوانی‌های فیزیکی یا شناختی، یا ناشنوا یا کم‌شنوا را در برمی‌گیرد.

به همین منوال، استاندارد B شامل سرفصلی با عنوان "رهبری خلاقانه و تیم پروژه"، استاندارد C شامل سرفصلی با عنوان "دسترسی و فرصت‌ها در صنعت" و استاندارد D شامل سرفصلی با عنوان "گسترش تماشاگران" است که در آن‌ها نیز بر رعایت موارد ذکرشده در زیرمجموعه‌های استاندارد A تأکید شده است.

برای دیگر بخش‌های جوایز اسکار، الزامات فعلی برای واجد شرایط بودن تغییر نمی‌کند. برای بخش‌هایی چون فیلم بلند انیمیشن، مستند بلند و فیلم بلند بین‌المللی، فرم استانداردهای آکادمی در بخش اسکار بهترین فیلم باید به‌طور جداگانه ارائه شود.

آکادمی چند سال تلاش کرد فیلم‌ها را به‌گونه‌ای نامزد کند که مسئله تنوع نژادی و جنسیتی درمورد بازیگران، کارگردانان و دست‌اندراکاران فنی لحاظ شود. در 2016، وقتی برای دومین سال پیاپی، تمام 20 نامزد جوایز اسکار بازیگری، از بین سفیدپوستان انتخاب شدند و رنگین‌پوستان در دیگر بخش‌های اصلی نیز نادیده گرفته شدند، شریل بون آیزاکس رئیس وقت آکادمی تن به اقدامی تاریخی داد و متعهد شد تا سال 2020 تعداد اعضای زن و اعضای با نژادهای مختلف را دو برابر کند.

به‌تازگی آکادمی تائید کرد اکنون به اهدافی که برای دو برابر کردن تعداد اعضای زن و رنگین‌پوست‌ها در نظر داشت، دست پیدا کرده است. امسال تعداد اعضای زن آکادمی از 1446 نفر در 2015 به 3179 نفر رسید و تعداد اعضای رنگین‌پوست با سه برابر افرایش از 554 نفر در 2015 به 1787 نفر افزایش پیدا کرد. تعداد اعضای بین‌المللی نیز با سه برابر افزایش از 747 نفر به 2107 نفر رسیده است.

دیوید روبین رئیس آکادمی و داون هادسن مدیرعامل آکادمی، روز گذشته در بیانیه‌ای مشترک گفتند: دریچه باید باز شود تا بازتاب جمعیت جهانی متنوع ما، چه به لحاظ تولید فیلم‌های سینمایی و چه ازنظر تماشاگرانی باشد که فیلم‌ها با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. آکادمی خود را متعهد می‌داند برای واقعیت بخشیدن به این مسئله نقشی حیاتی داشته باشد.