سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس سارا ساسانی با عنوان "روز-مرگی" در گالری راه ابریشم برپاست. ساسانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل گرفتن این مجموعه گفت: سال گذشته یک کیوریتور از کشور اتریش تعدادی از عکاسان زن ایرانی را انتخاب کرد تا مجموعه‌ای را برای یک نمایشگاه آماده کنیم. این نمایشگاه با موضوع روزمرگی برگزار می‌شد و من تعدادی عکس در این زمینه تهیه کردم. با توجه به شرایط ملتهب سال گذشته و پس از آن شیوع کرونا، احساس کردم این حس دائماً در حال تشدید شدن است و همه ما دچار روزمرگی شده‌ایم، بنابراین تصمیم گرفتم این مجموعه را گسترده‌تر کنم.

ساسانی ادامه داد: بیشتر کارهای من با محوریت زنان هستند، بنابراین موضوع روزمرگی‌ها را نیز در میان زنان دنبال کردم. ابتدا به این فکر کردم که شکل ظاهری واژه روزمرگی در زبان فارسی شبیه کلمه روز-مرگی است و درعین‌حال آنها مفاهیم مشابهی نیز دارند. ما با روزمرگی دچار ناامیدی و سرانجام دچار روز مرگی می‌شویم و ادامه زندگی برای‌مان مشکل می‌شود. با توجه به این مسئله مجموعه بزرگی از عکس‌ها به وجود آمد که هم‌اکنون ۲۵ فریم از آن در گالری به نمایش درآمده است.

این عکاس ادامه داد: روایت‌های مستند برایم اهمیت زیادی داشت و می‌خواستم بگویم این مسائل چیزهای فراواقعی نیستند، بلکه در زندگی همه ما وجود دارند. بنابراین در اینستاگرام فراخوانی دادم و از زنان خواستم که از روزمرگی‌های خود بگویند. پیام‌های صوتی بسیار زیادی در این زمینه به دست من رسید که بعضی از آنها بسیار تلخ بود و تصمیم گرفتم از آنها استفاده نکنم زیرا نمی‌خواستم حال مخاطب را بد کنم.

او با بیان اینکه آثارش معمولاً عکاسی صحنه‌آرایی شده هستند افزود: این مجموعه نیز در همین چارچوب کار شده است و همان‌طور که در عکاسی صحنه‌پردازی شده رایج است، ابتدا ایده خود را نوشتم و به همه جزئیات آن به‌طور کامل فکر کردم. در انتخاب افراد برای این عکس‌ها نکته مهم برایم این بود که کاراکتر و شکل ظاهری آنها با فضا و موضوع موردنظر من هماهنگ باشد. پس از انتخاب این افراد برایشان درباره ایده‌ای که داشتم و حالتی که می‌خواستم در عکس داشته باشند توضیح می‌دادم و جالب است که تقریباً همه آنها می‌گفتند که همین حالت و شرایط را در زندگی خود دارند.

ساسانی با اشاره به اینکه تلاش کرده فاصله عکس‌ها با مخاطب را کم کند، ادامه داد: با توجه به اینکه روزمرگی یک مسئله کاملا واقعی است من هم تلاش کردم در عکس‌هایم چیدمان‌های پیچیده و عجیبی وجود نداشته باشد. می‌خواستم تصاویر مستند باشند و روایتی واقعی و نزدیک به زندگی همه ما را ارائه دهند تا مخاطب احساس کند خودش در این موقعیت قرار گرفته است.

ساسانی افزود: لوکیشن این عکس‌ها در تهران و شمال است. با توجه به این که تهران به دلیل تغییرات فراوان و ساخت و سازهایی که در آن انجام شده است اتمسفر و هویتی ندارد، شمال کشور را انتخاب کردم زیرا تا حدودی هویت خود را حفظ کرده است. علاوه بر آن احساس کردم آب و هوای شهرهای شمالی می‌تواند به فضای عکس‌ها کمک کند.

این هنرمند افزود: عنصری که در همه عکس‌ها تکرار می‌شود، خاک است که برای من نشانه مرگ است. در همه عکس‌ها تلاش کردم پای زنان را در خاک قرار دهم و این بدین معناست که آنها هر روز در روزمرگی‌ها فرو می‌روند بدون اینکه خود آگاه باشند. ما هیچ واکنشی از این زنان در مقابل خاک و فرو رفتن در آن نمی‌بینیم و این نشان می‌دهد که آنها هیچ اطلاعی از این مسئله ندارند، بلکه مخاطب است که با دیدن عکس متوجه فرو رفتن آنها در خاک می‌شود.

ساسانی افزود: از زمان شکل‌گیری ایده به رنگ و نور عکس‌ها توجه داشتم زیرا قرار نیست که این تصاویر روایتی شاد و خوش رنگ و لعاب را نشان دهند، بلکه یک شرایط ناگوار را به تصویر می‌کشند. احساس کردم کنتراست پایین و غالب شدن تم آبی می‌تواند به پیش بردن مفهوم و کانسپت کار کمک کند و در واقع فرم را در خدمت محتوا قرار دادم.

او درباره ویدئویی که در نمایشگاه وجود دارد گفت: آخرین عکس این مجموعه تصویری از هفت زن است که مقابل دریا ایستاده و به آن خیره شده‌اند. هر کدام از اینها ممکن است عملی را در این لحظه انجام دهند و این ذهنیت برای مخاطب ایجاد می‌شود که برای هر کدام از آنها ممکن است اتفاقی رخ داده باشد. این ویدئو نیز بر اساس همین مسئله شکل گرفت و برای بیننده مشخص نیست که در نهایت چه اتفاقی برای این زنان می‌افتد. اما صدای زنانی که درباره روزمرگی‌های خود برای من پیام فرستاده بودند را روی این ویدئو قرار دادم و در تدوین صداها به دنبال یک روند بودم. چیدمان و تدوین این صداها به گونه‌ای است که مقدمه، متن و مؤخره دارد و تقریباً می‌توان از آن یک نتیجه‌گیری کرد.

نمایشگاه "روز-مرگی" تا ٣٠ شهریور در گالری راه ابریشم به نشانی بلوار کشاورز، بین خیابان قدس و وصال شیرازی، ساختمان تکنو آجر، پلاک ٢١٠، طبقه چهار دایر است.