سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "تِنِت" یا "انگاشته" (Tenet) به کارگردانی کریستوفر نولان در اولین آخر هفته اکران در سینماهای آمریکا و کانادا از جمعه تا یکشنبه در 2810 سینما 20.2 میلیون دلار فروخت.

بعد از حدود شش ماه تعطیلی سینماها به خاطر شیوع کروناویروس، "تنت" اولین پروژه پرهزینه هالیوود است که در سینماهای آمریکای شمالی اکران شده است.

به گزارش هالیوود رپیورتر، در حالت عادی، فروش افتتاحیه 20.2 میلیون دلاری فیلمی به کارگردانی نولان می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد. (این کمترین فروش افتتاحیه فیلمی از نولان از زمان "پرستیژ" در 2006 است)، اما با در نظر گرفتن شرایط فعلی – ازجمله ظرفیت محدود و این واقعیت که تنها 65 درصد سینماهای آمریکا اکنون فعالیت خود را از سر گرفته‌اند – این انتظار بود که "تنت" کمتر از فیلم‌های اخیر نولان فروش داشته باشد و البته که این رقم، از فروش تمام فیلم‌هایی که از زمان بازگشایی سینماها در این بازار اکران شده‌اند بیشتر است.

"تنت" که از حدود دو هفته پیش در سطح بین‌المللی روی پرده است، تاکنون در بازارهای خارجی 126 میلیون دلار به دست آورده است. به این ترتیب فیلم توانست با حساب بازار آمریکای شمالی، مجموع فروش جهانی خود را به رقمی حدود 146.2 میلیون دلار برساند.

"تنت" در چین در اولین آخر هفته اکران 30 میلیون دلار فروخت و بعد از چینی پرهزینه "هشت صد" (The Eight Hundred) در رده دوم باکس ‌آفیس قرار گرفت.

شرکت برادران وارنر پخش‌کننده "تنت" بر این باور است که فیلم بیشتر از حد معمول در سینماهای جهان روی پرده خواهد بود. بیشتر تحلیلگران می‌گویند "تنت" درنهایت می‌تواند چیزی حدود 500 میلیون دلار در دنیا بفروشد. اگر این اتفاق نیفتد، فیلم به‌احتمال زیاد با ضرر مالی همراه خواهد بود.

هزینه تولید فیلم رقمی در حد 200 میلیون دلار بوده است و به این رقم باید میلیون‌ها دلار دیگر هزینه تبلیغات را هم اضافه کرد. در آمریکا بسته بودن سینماهای دو بازار مهم لس آنجلس و نیویورک یکی دیگر از چالش‌های سازندگان "تنت" است.   

فیلم نولان برای راه پیدا کردن به پرده عریض مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرد. برادران وارنر ابتدا قرار بود "تنت" را از 17 ژوئیه (27 تیر) روانه سینماها کند، اما تاریخ اکران فیلم در بحبوحه شیوع کووید-19 چند بار به تعویق افتاد.

اولین ساخته نولان بعد از تریلر "دانکرک" در 2017، یک فیلم جاسوسی با بازی جان دیوید واشینگتن و رابرت پتینسن در نقش اعضای یک گروه از مأموران مخفی است که با استفاده از قابلیت‌های وارونگی زمان می‌کوشند مانع وقوع جنگ جهانی سوم بشوند.

الیزابت دبیکی، دیمپل کاپادیا، کنت برانا، آرون تایلر-جانسون، کلمنس پوئزی، هیمش پاتل، دنزل اسمیت، مارتین دوناوان و شان ایوری و مایکل کین همراه همیشگی نولان، از دیگر بازیگران "تنت" هستند که با واکنش متفاوت منتقدان سینما روبرو شده است.

جای دیگر، فیلم ابرقهرمانی و ترسناک "جهش‌یافته‌های جدید" (The New Mutants) از شرکت‌های فاکس قرن بیستم و دیزنی در تعطیلات چهار روزه هفته کارگر 3.5 میلیون دلار به دست آورد و مجموع فروش داخلی خود را بعد از 11 روز به 12.3 میلیون دلار رساند.

تریلر "آشفته" (Unhinged) از شرکت سولستیس استودیوز با بازی راسل کرو در سومین آخر هفته اکران 1.7 میلیون دلار فروش داشت. مجموع فروش داخلی فیلم به 11.3 میلیون دلار رسیده است.