سرویس تجسمی هنرآنلاین: محمدعلی بنی‌اسدی استاد کارگاه تصویرسازی؛ پژمان رحیمی زاده، داور؛ مانلی منوچهری، داور و رضوان صادق‌زاده، دبیر جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، از میان 110 شرکت‌کننده که با 788 اثر در سایت جشنواره ثبت‌نام کرده بودند 19 نفر را برای حضور در کارگاه آنلاین تصویرسازی انتخاب کردند.

محمدعلی بنی اسدی استاد کارگاه تصویرسازی جشنواره درباره کارهای رسیده به دبیرخانه برای پذیرش در کارگاه گفت: من معمولا انتظاری را از پیش برای خودم در انتخاب‌ها و داوری‌ها تعیین نمی‌کنم. چون معتقدم که هر دوره‌ای مقتضیات خودش را دارد. کارهای جوانان همیشه در حال تحول است و نوع کارهای ارسالی همیشه متفاوت است. به‌طورکلی باید ببینیم که تحولات هنری تا چه اندازه بر کار جوانان تاثیر می‌گذارد.

جشنواره جوان

بنی اسدی گفت: در این مجموعه کارها که برای جشنواره تجسمی جوانان ارسال شده تاثیر فیلم‌های علمی تخیلی و سلیقه غیر ایرانی کمتر دیدم و در مجموع کارها واجد سلامت فکری و کاری بود. هر چند برخی از هنرمندان در تاثیر پذیری به این نکته توجه نمی‌کنند که نباید عین به عین تاثیر بپذیرند و باید خلاقیت خودشان را نیز در کار پیاده کنند.

پژمان رحیمی زاده یکی از داوران رشته تصویرسازی گفت: با بررسی و دیدن حدوداً 800 کاری که از 110 هنرمند رسیده بود حس خوبی دارم و انتظار چنین حجم کار و دقت و تبحری را نداشتم. کارها به لحاظ اجرایی و تکنیکی با توجه به بازه سنی شرکت‌کنندگان خوب و قابل قبول بود.

جشنواره جوان

رحیمی‌زاده گفت: برخی از کارها از نظر تکنیک و نوع طراحی و ایده برای شیوه بیان تصویری و شیوه روایت موضوع در سطح کارهای حرفه‌ای بودند. این نشان می‌دهد نسلی که وارد دانشگاه می‌شوند یا وارد کار حرفه‌ای، موفق خواهند بود. در مجموع این کارها در مرحله تجربه و هویت‌یابی هنرمندان جوان است، کارهایی که بسیاری از آنها هنری و خلاقانه بودند و بعضی هم برگرفته یا کپی از کارهای خارجی بودند.

مانلی منوچهری دیگر داور رشته تصویرسازی نیز درباره معیارهای انتخاب هنرمندان گفت: مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم می‌دهند تا هنرمندی را برای شرکت در کارگاه‌ها انتخاب کنیم. اگر اثری ساختار درست داشته باشد انتخاب می‌شود. این ساختار شامل، تکنیک، شیوه بیان و اجرا، ترکیب‌بندی، رنگ‌آمیزی و روایت است. ضمن اینکه هنرمند اگر خلاقیت داشته و شبیه کسی کار نکرده باشد و دارای شیوه شخصی باشد قطعا در کارگاه حضور خواهد داشت.

جشنواره جوان

منوچهری درباره تجربه‌گرایی در این بازه سنی گفت: خیلی از آثار نشان می‌داد که هنرمند تجربه زیادی ندارد اما با جسارت کار کرده است. من معتقدم جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در بخش تصویرسازی، بخشی از جریان کلان تصویری کشور را نشان می‌دهد. بااین‌حال من آینده تصویرسازی را روشن می‌بینم و جوانانی که الان در بازار کار هستند کارهای خوبی ارائه می‌دهند که همین کارهای خوب ایجاد رقابت هم می‌کند.

بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان روز یکشنبه 23 شهریورماه به‌صورت آنلاین کار خود را آغاز می‌کند.