سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم فوتوکال و نشست مطبوعاتی فیلم "خورشید" به کارگردانی مجید مجیدی در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز، یکشنبه عصر در لیدو برگزار شد.

تازه‌ترین ساخته کارگردان ایرانی یکی از 18 فیلمی است که در بخش مسابقه بین‌الملل شانس دریافت جایزه شیر طلایی را دارند.

"خورشید" شنبه‌غروب برای اولین بار در ونیز برای اهالی رسانه به نمایش درآمد و تا آخر شب پنج نمایش دیگر نیز داشت. این فیلم تا فردا دو‌شنبه درمجموع 9 بار دیگر برای عموم و مطبوعات نمایش داده می‌شود.

علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، روح‌الله زمانی، صفر محمدی، علی غابشی، علی تقوازاده، شمیلا شیرزاد، یوسف صفری بختیاری در "خورشید" به ایفای نقش پرداخته‌اند که اولین بار سال گذشته در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. نسخه‌ای که در ونیز روی پرده رفته در مقایسه با نسخه فجر حدود 20 دقیقه کمتر و 99 دقیقه است.

مجید مجیدی

شخصیت اصلی "خورشید" یک کودک کار است که در یک اوراقی لاستیک کار می‌کند و مادرش هم به خاطر مشکلات روانی در بیمارستان بستری شده است. او که وضع مالی چندان خوبی ندارد توسط یکی از هم‌محلی‌های خود از وجود یک گنج در زیرزمین مدرسه آگاه می‌شود و تصمیم می‌گیرد با دوستان خود در یک ماجراجویی تازه به سراغ این گنج برود.

مجیدی همراه تعدادی از بازیگران و عوامل فیلم خود شامل جواد عزتی، شمیلا شیرزاد، رامین کوشا و امیر بنان در مراسم فوتوکال و نشست مطبوعاتی "خورشید" شرکت کرد. با توجه به مثبت شدن تست کرونای روح‌الله زمانی بازیگر نوجوان فیلم، او نتوانست همراه گروه عوامل و بازیگران در جشنواره ونیز حضور داشته باشد.

به گزارش مهر، مجیدی در بخشی از نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره نسبت معضلات اجتماعی به تصویر کشیده شده در فیلم با وضعیت امروز ایران، گفت: آنچه در فیلم روایت می‌شود یک معضل جهانی است و محدود به یک کشور خاص نمی‌شود، اما می‌توان گفت آسیب‌هایی که برخی کشورهای خاورمیانه به دلیل جنگ‌افروزی‌ها متحمل می‌شوند، بیشتر است.

او افزود: کشور ما نزدیک به 40 سال است که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و همین الان که من با شما صحبت می‌کنم و در وضعیت کرونایی قرار داریم که یک درد مشترک جهانی است، یکی از معضلات مهم کشور ما بحث تحریم‌های دارویی است. در این شرایط سخت دارو وارد کشور ما نمی‌شود چرا که تحت تحریم‌های آمریکا هستیم. 40 سال است مردم ایران در این شرایط سخت ناشی از تحریم‌های غیرانسانی آمریکا زندگی می‌کنند.

مجیدی در پاسخ به سؤالی درباره انتخاب بازیگران و کار کردن با کودکان بازیگر گفت: کار کردن با بچه‌ها برای من سابقه‌ای طولانی دارد. اولین فیلم‌های من "بچه‌های آسمان"، "پدر" و "باران" عمدتاً محور بچه‌ها بوده‌اند و به همین دلیل تجربه خوبی در این عرصه داشته‌ام. سخت‌ترین بخش کار مرحله انتخاب است. برای "خورشید" هم کار سخت انتخاب بچه‌هایی بود که خودشان کودک کار باشند و با فضای کار در خیابان و مترو آشنا باشند. این یک چالش جدی برای ما بود که درنهایت به انتخاب ترکیب فعلی حاضر در فیلم منتهی شد.

جواد عزتی

جواد عزتی یکی از بازیگران فیلم در بخش دیگر نشست گفت: کودکان باید حقوق خود را بشناسند و بدانند در هر مقطع سنی چگونه باید زندگی کنند. این مهم‌ترین نکته‌ای است که فیلم "خورشید" به آن اشاره می‌کند.

هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز 2 تا 12 سپتامبر (12 تا 22 شهریور) برگزار می‌شود. کیت بلانشت بازیگر استرالیایی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.