سرویس مد و لباس هنرآنلاین: تا پیش از شیوع ویروس کرونا و در راستای ایجاد عدالت اجتماعی در زمینه تحصیل، برخی از دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها به سمت آموزش مجازی روی آوردند اما این پیش‌فرض همواره وجود داشت که علی‌رغم رویکردهای نوین آموزش الکترونیک این روش نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای فرایند آموزش افراد در حوزه‌ها و زمینه‌های گوناگون باشد.

اما از زمانی که شیوع ویروس کرونا، تمامی معادلات را بر هم زد، فناوری ارتباطات از بستر فضای الکترونیک به شکلی جدی‌تر به موضوع آموزش ورود کرد و سعی شد  با به‌روز ساختن منابع و محتوای خود، نقش مهمی در به سمت تعطیلی نرفتن جریان آموزش کشور چه در بخش آموزش‌ و پرورش و چه نظام عالی آموزش ایفا کند.

عرصه مد و لباس نیز با تکیه‌بر اصل مدیریت منابع الکترونیک و تطبیق دادن سرفصل‌های آموزشی با این شیوه تلاش کرد همچنان اطلاعات، دانش و مهارت‌های لازم را در اختیار هنرجویان خود قرار داده و تکنولوژی‌های جدید در حوزه ارتباطات و اطلاعات را در بحث آموزش‌های این حوزه وارد سازد.

شکوفه اسفندیاری طراح لباس برند "آرسا" و از مدرسان حوزه طراحی لباس در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین دراین‌باره اظهار داشت: هر فردی که ادعا کند آموزش مجازی می‌تواند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری در حوزه مد و لباس باشد، سخنی گزاف گفته است.

او افزود: با قاطعیت می‌گویم که شیوه آموزش مجازی علی‌رغم تمامی مزایا، نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد. به نظر من، دستاوردهای آموزش حضوری به‌مراتب بیشتر از آموزش آنلاین است چراکه معتقد هستم در فضای تعاملی واقعی و نه مجازی، ارتباط میان استاد و شاگرد به‌درستی فراهم می‌شود و هر دو می‌توانند ایده‌ها و نظرات خود را با یکدیگر در میان بگذارند.

اسفندیاری تصریح کرد: در ارتباط با دروس نظری و تئوری هم من به‌شدت معتقد هستم وجود فضای پرسش و پاسخ در جمع می‌تواند دریچه جدیدی از موضوعات را به روی افراد باز کند. مسئله‌ای که در شیوه آموزش آنلاین به دلایل مختلف ازجمله قطعی و وصلی اینترنت یا نبود امکان مکالمه چند سویه در برخی نرم‌افزارها فراهم نمی‌شود. چه‌بسا شناختی هم به‌درستی میان مدرسان و هنرجویان تا پایان دوره به وجود نمی‌آید و تعیین سطح افراد با چالشی جدی مواجه می‌شود.

این طراح لباس و مدرس با اشاره به این که فعالیت هنری یعنی تبادل اندیشه در حضور ایده‌ها و منابع الهام و در این راستا هر فردی که ادعا کند آموزش مجازی می‌تواند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری در حوزه مد و لباس باشد، سخنی گزاف گفته است اذعان داشت: در بحث طراحی، بیش‌تر از آموزش تکنیک، روند تبادل اندیشه و الهام‌پذیری ما از یک سوژه واحد در جمع موردنظر است که در بحث آموزش الکترونیک به‌سختی حاصل می‌شود.

او تصریح کرد: معتقد هستم این شیوه آموزش نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود اما به‌هرروی تحول بزرگی رخ داده و ظرفیت‌های ارزشمندی را در اختیار قرار داده است. عموم جامعه دسترسی بهتری به آموزش آنلاین دارند و اغلب دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در حوزه مد و لباس نتوانسته‌اند این شیوه ارتباطی را به‌درستی برقرار کنند.