سرویس سینمایی هنرآنلاین: هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز روز شنبه با اولین نمایش رسمی دو فیلم دیگر بخش مسابقه بین‌الملل همراه بود: "تکه‌های یک زن" (Pieces of a Woman) به کارگردانی کورنل موندروتسو سینماگر مجارستانی و "خانم مارکس" (Miss Marx) به کارگردانی سوزانا نیکه‌رلی فیلمساز ایتالیایی.

ونسا کربی و شایا لابوف در فیلم انگلیسی‌زبان "تکه‌های یک زن" بازی می‌کنند که تولید مشترک کانادا و مجارستان است. این دو نقش مارتا و شان کارسن یک زوج اهل بوستون را دارند که قرار است به‌زودی بچه‌دار شوند، اما با قصور جبران‌ناپذیر یک قابله، هنگام زایمان در منزل که با پیگرد قضایی همراه است، زندگی آن‌ها برای همیشه تغییر می‌کند. این شروع یک ادیسه یک ساله برای مارتا است که هم باید روی رابطه پرفراز و نشیب خود با همسرش کار کند و هم با مادر سلطه‌گر خود روبرو شود و در عین حال با غم و غصه خود کنار بیاید.    

جیمی فیلز، الن برستین، مالی پارکر، الایزا اشلسینگر، سارا اسنوک و بنی سفدی از دیگر بازیگران فیلم جدید موندروتسو هستند. مارتین اسکورسیزی یکی از مدیران تولید "تکه‌های یک زن" است.

موندروتسو 45 ساله که فیلم جدید خود را از روی فیلمنامه‌ای به قلم کاتا وبر ساخته است، درباره "تکه‌های یک زن" نوشت: آیا امکانش هست از مرگ کسی که بیش از همه دوستش داری جان سالم به در ببری؟ وقتی برای پناه آوردن هیچ جایی نیست، به کجا می‌روی؟ همسرم و من می‌خواستیم یکی از شخصی‌ترین تجربه‌های خود را با داستانی درباره یک کودکِ متولدنشده با تماشاگران در میان بگذاریم؛ با این اعتقاد که هنر می‌تواند بهترین دوای درد باشد. بعد از یک تراژدی ما همان آدم سابق هستیم؟ در این سقوط آزادِ اندوه کسانی را داریم که کنارمان باشند؟ دنیای یک فرد می‌تواند وارونه شود، طوری که خیلی سخت می‌توان خود را تطبیق داد. ما می‌خواستیم با "تکه‌های یک زن" داستانی موثق درباره تراژدی و زندگی با آن اندوه را شکل بدهیم. از دست دادن، پشت مرزهای درک یا کنترل همه ما قرار دارد، اما با تواناییِ تولد دوباره همراه است.     

"تکه‌های یک زن" اولین فیلم موندروتسو است که در جشنواره ونیز حضور دارد. او یکی از فیلمسازان محبوب جشنواره کن است. موندروتسو در 2014 با "خدای سفید" جایزه اصلی بخش نوعی نگاه کن را برد و فیلم او بعدها به نمایندگی از مجارستان برای رقابت در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی اسکار معرفی شد. سه فیلم دیگر او شامل "دلتا" (2008)، "پسر حساس: پروژه فرانکنشتین" (2010) و "قمر مشتری" (2017) در بخش مسابقه اصلی کن شانس دریافت جایزه نخل طلایی را داشتند. "ابوکریفا کوچک شماره 2" (2004) در بخش سینه‌فونداسیون کن نمایش داده شد و "یوهانا" (2005) نیز در بخش نوعی نگاه کن رقابت کرد.

موندروتسو و وبر در مراسم فوتوکال جشنواره ونیز در اعتراض به کنترل دولت بر دانشگاه هنرهای سینما و تئاتر (SZFE) بوداپست و در حمایت از آزادی فعالیت‌های دانشگاهی تی‌شرتی با نوشته "#SZFE را آزاد کنید" به تن کرده بودند.   

"خانم مارکس" دیگر رقیب جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز 2020 است. این فیلم تاریخیِ انگلیسی‌زبان از روی ماجراهای واقعی ساخته شده و درباره النور، کوچک‌ترین دختر کارل مارکس فیلسوف، مورخ، جامعه‌شناس، نظریه‌پرداز و سوسیالیست انقلابیِ آلمانی است.

النور مارکس (با بازی رامولا گارای) زنی سرزنده، باهوش، پرشور و آزاد است و جزو اولین زنانی است که بین مضامین فمینیسم و سوسیالیسم پیوند برقرار می‌کند. النور در مبارزات کارگری، حقوق زنان و کودکان کار شرکت می‌کند. او در 1883 با ادوارد اولینگ آشنا می‌شود و زندگی او به‌شدت تحت تأثیر یک داستان عاشقانه پرشور، اما تراژیک قرار می‌گیرد.   

Miss Marx

"خانم مارکس"

پاتریک کندی، جان گوردون سینکلر و فلیسیتی مانتاگیو از دیگران بازیگران فیلم "خانم مارکس" هستند که تولید مشترک ایتالیا، فرانسه و بلژیک است. این فیلم از 17 سپتامبر در ایتالیا اکران می‌شود.

برای اولین بار است که سوزانا نیکه‌رلی شانس خود را در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز امتحان می‌کند. کارگردان، بازیگر و فیلمنامه‌نویس 45 ساله اولین بار در 2009 با فیلم "فضانورد" در لیدو حضور داشت. در 2017 فیلم "نیکو، 1988" به کارگردانی نیکه‌رلی فیلم افتتاحیه بخش افق‌ها بود و جایزه بهترین کارگردان این بخش را برد.  "کشف در سحر" (2012) دیگر ساخته نیکه‌رلی اولین بار در دنیا در جشنواره بین‌المللی فیلم رم نمایش داده شد.

روز گذشته همچنین دو ساخته جدید لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی در بخش خارج از مسابقه – غیرداستانی جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت: فیلم کوتاه "Fiori, Fiori, Fiori" و مستند انگلیسی‌زبان "سالواتوره – کفاش رؤیاها" (Salvatore – Shoemaker of Dreams).

گوادانینو 49 ساله در فیلم 12 دقیقه‌ای "Fiori, Fiori, Fiori" از سیسیل به میلان می‌رود تا درِ خانه دوستان دوران بچگی خود را بزند و با آن‌ها از تجربیاتشان از این لحظه استثنایی بحث کند.

"سالواتوره – کفاش رؤیاها" درباره سالواتوره فراگامو (1960-1898) طراح کفش ایتالیایی و مؤسس شرکت سالواتوره فراگامو است. او در اوایل قرن بیستم میلادی در جستجوی یک زندگی بهتر از ناپل به آمریکا رفت و در کالیفرنیای جنوبی ساکن شد. فراگامو در دوران سینمای صامت در هالیوود مشغول کار شد. او در 1927 به ایتالیا برگشت و برند خود را راه‌اندازی کرد. مستند بلند "سالواتوره – کفاش رؤیاها" ماجراهای او را روایت می‌کند.  

گوادانینو یکی از چهره‌های آشنا در لیدو است. او در 2015 فیلم انگلیسی‌زبان "یک لکه بزرگ‌تر" با بازی داکوتا جانسن، رالف فاینس، تیلدا سوئینتن را در بخش مسابقه بین‌الملل داشت و در 2018 با فیلم ترسناک و فراطبیعی "سوسپیرا" با بازی جانسن، سوئینتن، میا گاث، کلویی گریس مورتس و جسیکا هارپر، شانس خود را برای دریافت جایزه شیر طلایی ونیز امتحان کرد. "قهرمانان" (1999) و "من عشق هستم" (2009) هر دو با بازی سوئینتن نیز در ونیز نمایش داده شدند.

گوادانینو برای با اسم خودت به من زنگ بزن" (2017) در نودمین دوره جوایز اسکار نامزد جایزه بهترین فیلم شد و فیلم او جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای جیمز آیوری به همراه داشت.

جایزه افتخار فیلمساز ژژر لوکولتر برای ابل فرارا

روز شنبه برگزارکنندگان جشنواره ونیز با اعطای جایزه یک عمر دستاورد "افتخار فیلمساز ژژر لوکولتر" از ابل فرارا فیلمساز کهنه‌کار آمریکایی تقدیر کردند. کارگردان 69 ساله نیویورکی این جایزه را در مراسمی ویژه در سالن سالا گرانده دریافت کرد.

این جایزه به هنرمندی تعلق می‌گیرد که نقشی بدیع در سینمای معاصر داشته است و پیش‌ از این چهره‌هایی چون کوستا-گاوراس، آنیس واردا، مانی راتنام، عباس کیارستمی، سیلوستر استالونه، آل پاچینو، اسپایک لی، برایان دی‌پالما و امیر نادری آن را گرفته‌اند.

در این روز همچنین "زندگی ورزشی" (Sportin’ Life) به کارگردانی فرارا در بخش خارج از مسابقه – غیرداستانی جشنواره روی پرده رفت. این مستند 65 دقیقه‌ای تولید مشترک فرانسه، بریتانیا و ایتالیاست و به‌جز فرارا، ویلم دفو، کریستینا کیریاک، آنا فرارا، پل هیپ و جو دلیا در آن حضور دارند. فرارا در "زندگی ورزشی" تجربیات خود از نمایش فیلم "سایبریا" در جشنواره فیلم برلین 2020، پیش از آن که در دوران شیوع کروناویروس ناچار به قرنطینه شود، به تصویر کشیده است.   

Sportin_ Life

"زندگی ورزشی"

فرارا طی حدود سه دهه اخیر با ساخته‌های خود به‌دفعات در جشنواره ونیز حضور داشته است. او در 2005 برای فیلم "مری" برنده جایزه بزرگ هیئت داوران شد. فرارا با فیلم‌های "چشمان مار" (1993)، "تشییع جنازه" (1996)، "هتل نیو رز" (1998)، "4:44 آخرین روز زمین" (2011) و "پازولینی" (2014) نیز در بخش مسابقه بین‌الملل لیدو رقابت کرد.

"خانم 45" (1981)، "سلطان نیویورک" (1990)، "ستوان بد" (1992)، "ربایندگان جسم" (1993)، "اعتیاد" (1996) و "تومازو" (2019) است از دیگر ساخته‌های فرارا است که با فیلم‌هایی تلخ و خشن شهرت دارد.

Mainstream

"رایج"

روز گذشته فیلم آمریکایی "رایج" (Mainstream) ساخته جیا کوپولا کارگردان و فیلمنامه‌نویس 33 ساله آمریکایی و نوه فرانسیس فورد کوپولا خالق سه‌گانه "پدرخوانده" در بخش افق‌ها نمایش داده شد. اندرو گارفیلد، مایا هاوک، نت وولف و جیسن شوارتزمن در این فیلم بازی می‌کنند. داستان درباره سه نفر است که در عصرِ به‌سرعت در حال تغییرِ اینترنت وارد یک مثلث عاشقانه می‌شوند و در همین حال می‌کوشند هویت خود را حفظ کنند.

"پالو آلتو" (2013) اولین فیلم بلند داستانی جیا کوپولا در مقام کارگردان نیز در بخش افق‌ها ونیز حضور داشت.

 "مردی که پوست خود را فروخت" (The Man Who Sold His Skin) به کارگردانی کوثر بن هنیه سینماگر تونسی دیگر فیلمی بود که روز شنبه در بخش افق‌ها نمایش داده شد. این فیلم با بازی یحیى محینی، دی لیان، مونیکا بلوچی، کوئن دی باو و دارینا الجندی تولید مشترک تونس، فرانسه، آلمان، بلژیک و سوئد است.

The Man Who Sold His Skin

 "مردی که پوست خود را فروخت"

داستان درباره سام علی یک سوریه‌ای جوان حساس و تندخو است که برای فرار از جنگ کشورش را ترک می‌کند و به لبنان می‌رود. او برای این که بتواند به اروپا برود و با دختر مورد علاقه‌اش زندگی کند، یکی از پر تب و تاب‌ترین هنرمندان معاصر دنیا پشتش را خال‌کوبی کند. او بدن خود را به یک قطعه هنری ارزشمند تبدیل می‌کند و خیلی زود درمی‌یابد که تصمیم او ممکن است به معنای آزادی باشد.  

بن هنیه 43 ساله بیش از همه با فیلم "زیبایی و سگ‌ها" (2017) شهرت دارد که نماینده تونس در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی بود.  است. آن فیلم در بخش نوعی نگاه جشنواره کن حضور داشت و در جوایز لومیر در فرانسه نامزد جایزه بهترین فیلم فرانسوی‌زبان شد.

روز شنبه همچنین "خورشید" به کارگردانی مجید مجیدی از ایران که یکی از 18 رقیب بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره ونیز است، ساعت 19 به‌وقت محلی در لیدو برای اهالی رسانه به نمایش درآمد و تا آخر شب پنج نمایش دیگر نیز داشت.

اولین نمایش رسمی فیلم جدید مجیدی در لیدو امروز یکشنبه است و امروز و فردا درمجموع 9 بار دیگر برای عموم و مطبوعات نمایش داده می‌شود.

هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز 2 تا 12 سپتامبر (12 تا 22 شهریور) برگزار می‌شود. کیت بلانشت بازیگر استرالیایی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

علی افتخاری