سرویس سینمایی هنرآنلاین: خداداد جلالی کارگردان و نویسنده در گفت‌وگو با هنرآنلاین در مورد خلاقیت و نوآوری در تلویزیون به‌ویژه برنامه‌های مناسبتی و دینی که در ایام خاص پخش می‌شود، عنوان کرد: با وجود پتانسیل تلویزیون و امکانات و فضاهایی که در اختیار دارد، متأسفانه شاهد محصولات با کیفیت نه‌چندان خوب هستیم و این امر همت مدیران این رسانه را برای حل این مشکل طلب می‌کند. ما در سریال‌های مناسبتی مثل سریال‌های ماه محرم و رمضان باید به دنبال موضوعاتی باشیم که در طول سال به آن‌ها کمتر پرداخته و به تصویر کشیده شده است.

جلالی که داوری چندین جشنواره بین‌المللی را بر عهده داشته با اشاره به موفقیت نسبی سینمای غرب در نوآوری و نگاه خلاقانه به طرح مفاهیم دینی بیان کرد: در سینمای غرب و هالیوود ده‌ها و صدها فیلم در تبلیغ دین و مسائل مذهبی ساخته می‌شود که دارای شفافیت بسیار است و به همین دلیل موجب جذب مخاطب می‌شود که جا دارد ما به نقاط قوت آن‌ها و دلایل موفقیتشان دقت کنیم، متأسفانه شاهد هستیم که این امر در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته و کوتاهی‌های چشمگیری رخ داده است.

وی در ادامه اظهار کرد: متأسفانه در رسانه ملی کشور ما کمتر جرئت پرداختن به مسائل از نگاه نو و خارق‌العاده وجود داشته و در مقابل در بخش‌های دیگر مانند سینمای خانگی هنرمندان در این بخش کمی پویاتر قدم برداشته و به این موارد پرداخته‌اند. هرچند ممکن است آثار اول و دوم کاملاً در مسیر حرکت به هدف مدنظر نرسد و با مخالفت عده‌ای نیز مواجه شود، اما به‌هرحال به‌نوعی نوآوری به‌حساب می‌آید.

این نویسنده ادامه داد: ازنظر من نوآوری یعنی جسارت هنرمندان و مسئولان و در جسارت یا باید دامنه تحمل منتقدان کمی گسترش یابد و هنرمندان و صاحبان آثار هنری را زود از دور خارج نکنند و یا جامعه هنری و مسئولان رسانه‌های مختلف باید ظرفیت و تحمل‌ در برابر انتقادها را بالاتر ببرند و به راهی که در پیش گرفته‌‌اند علی‌رغم تمام مشکلاتش ادامه دهند. چرا در آثار هنری علی‌رغم برخی مخالفت‌ها نباید به سراغ مسائل مهم دینی به شکل کامل آن مانند برزخ، شیطان، روز قیامت و... پرداخت. البته نباید منکر شد که شاید نتوانیم به‌طور کامل در این موضوعات به هدفمان برسیم، اما با مشورت گرفتن از بزرگان دین و برداشت‌هایی که از کتاب‌های معتبر دینی‌ می‌توان کرد این موضوعات بر پایه مبانی مستند و معتبر دینی به نمایش درآمده و آثار ناب دینی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

کارگردان فیلم "بچه‌ای با جوراب قرمز" عنوان کرد: برخی افراد با این‌گونه موارد به‌طور کلی مخالفند و معتقدند مسائلی مانند برزخ، شیطان و ماوراء را نباید به تصویر کشید، اما به اعتقاد من لازم است مسائل دینی به‌صورت کاملاً شفاف و البته مستند بر واقعیت‌ها به تصویر کشیده شود تا مردم به شناخت کامل و آگاهانه‌ای از دین برسند.

جلالی افزود: هنرمندان و سازندگان آثار سینمایی و تلویزیونی می‌توانند با مراجعه به مراجع دینی و جلب راهنمایی و موافقت آن‌ها برای پرداختن به مسائلی که تاکنون نادیده شده و همچنین امکان ایجاد تغییرات در قالب‌های برنامه‌های دینی قدم‌های خوبی را در این راستا بردارند.

این کارگردان در آخر گفت: ما به‌عنوان یک هنرمند موظفیم از کارهای درست انجام‌شده قدردانی و از نواقص انتقاد کنیم تا راه درست پیدا شود، چرا که اشاره به نقاط ضعف باعث می‌شود به سوی بهتر شدن پیش برویم.