سرویس مد و لباس هنرآنلاین: زهرا چراغی طراح و تولیدکننده لباس اجتماع در استان ایلام با عنوان تجاری "الوین" درباره شرایط حاکم بر عرصه پوشش در این استان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: بالغ بر 12 سال است که در این حوزه مشغول به فعالیت هستم. خوشبختانه از شرایط موجود و جایگاهم در این حوزه هنری و صنعتی راضی هستم اما تجربه به من نشان داده است که اگر در تهران، اقدام به کسب دانش یا ایجاد یک برند در حوزه مد و لباس می‌کردم، سرعت رشد و توسعه فعالیتم به‌مراتب بالاتر از موقعیت موجود بود.

او با اشاره به تمرکز بسیاری از امکانات آموزشی در تهران اذعان داشت: بسیاری از آموزشگاه‌های معتبر و دانشگاه‌های نامی حوزه مد و لباس در پایتخت است که خوشبختانه به لطف توسعه آموزش مجازی، در آستانه برقراری عدالت اجتماعی در بحث آموزش هستیم.

چراغی در ادامه با انتقاد از اینکه دانشجویان حوزه مد و لباس با رسالت فرهنگی خود آشنا نمی‌شوند، اظهار داشت: هرچند در سال‌های اخیر بر تعداد دانشگاه‌هایی که دارای رشته تخصصی طراحی پارچه و لباس هستند، افزوده شده است، اما اغلب دانشجویان با رویکردهای اقتصادی پا به این رشته تحصیلی و گرایش می‌گذارند و دانشگاه هم آن‌ها را با دغدغه‌های فرهنگی و هنری آشنا نمی‌کند.

این فعال ایلامی حوزه مد و لباس بیان کرد: هر کدام از استان‌های کشور، می‌تواند دارای چندین موزه و نمایشگاه از ظرفیت‌های فرهنگ پوشش در آن منطقه باشد اما یکی دیگر از نقاط ضعف ما ایرانیان در مسیر پرداختن به فرهنگ پوشش، توجه نداشتن به اصل نمایش در معرفی هر چه‌بهتر آثار هنری یا محصولات فرهنگی بوده است که استان ایلام هم همچون دیگر مناطق از این مسئله رنج می‌برد.

او افزود: یکی دیگر از موضوعات مهم در حوزه مد و لباس این است که اکثر افراد اجتماع بدون آگاهی دست به انتخاب لباس خود می‌زنند و خریدشان صرفاً بر اساس آن چیزی است که روحشان را راضی نگه می‌دارد.

چراغی تصریح کرد: حال آنکه اکثر مردم ایران بدون مطالعه به خرید لباس می‌روند و دانشی از نشانه‌ها و نمادهای روی محصول خریداری‌شده ندارند. در چنین شرایطی بازار با تکیه بر رویکردهای صرفاً درآمدزا برای مردم ذائقه سازی می‌کند و این‌گونه است که یک آفت جدی فرهنگ پوشش مردم ما را تهدید خواهد کرد.

او در خاتمه تأکید کرد: یادمان نرود که باور اجتماع به سمت پوششی می‌رود که به‌خوبی نشان داده شود حال آنکه ما در زمینه نمایش لباس اقوام خود عملکرد ضعیفی داشته‌ایم. بر این اساس نمادها و نشان‌های بکار رفته در طراحی لباس برندهای ایرانی باید دارای شناسنامه باشند و هر کدام برای مشتریان و مخاطبان محصول توضیح داده شوند.