سرویس سینمایی هنرآنلاین: پنجشنبه در دومین روز برگزاری هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز دو فیلم به‌عنوان اولین رقبای جایزه شیر طلایی این دوره جشنواره، روی پرده رفتند که هر دو ساخته خانم‌های فیلمساز هستند:  "عشاق" (Amants / Lovers) ساخته نیکول گارسیا کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر فرانسوی و "کجا می‌روی، آیدا؟" (Quo vadis, Aida?) ساخته یاسمیلا ژبانیچ کارگردان و فیلمنامه‌نویس بوسنیایی.

داستان تریلر فرانسوی "عشاق" در پاریس اتفاق می‌افتد و درباره لیزا (استیسی مارتین) که هنگام یک سفر با همسرش، دوست پسر سابق خود را می‌بیند و این دیدار پیامدهایی هولناک به همراه دارد. پی‌یر نینه و بنوا ماژیمل از دیگر بازیگران فیلم جدید نیکول گارسیا هستند.

Amants - Lovers

"عشاق"

برای دومین بار است که سینماگر پرکار فرانسوی شانس خود را در جشنواره ونیز امتحان می‌کند. گارسیا اولین بار در 1998 با فیلم "Place Vendôme" در بخش مسابقه بین‌الملل لیدو حضور داشت. او سه بار نیز در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن رقابت کرده است: "دشمن" (2002)، "شارلی می‌گوید" (2006) و "از سرزمین ماه" (2016).

داستان درام جنگی "کجا می‌روی، آیدا؟" در ژوئیه 1995 روی می‌دهد، زمانی که ارتش جمهوری صرب بوسنی کنترل شهر کوچک سربرنیتسا را در دست می‌گیرد و شروع به نسل‌کشی بوسنیایی‌ها می‌کند. در این بین، آیدا (با بازی یاسنا دوریچیچ) مترجم سازمان ملل متحد می‌کوشد خانواده خود را که ساکن شهر هستند نجات بدهد.

"کجا می‌روی، آیدا؟"  تولید مشترک بوسنی و هرزگوین، اتریش، رومانی، هلند، آلمان، لهستان و فرانسه است. این فیلم بعد از ونیز در جشنواره فیلم تورنتو نیز نمایش داده می‌شود.

Quo Vadis_ Aida

"کجا می‌روی، آیدا؟"

برای اولین بار است که فیلمی به کارگردانی یاسمیلا ژبانیچ در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز رقابت می‌کند. کارگردان 45 ساله در 2006 با فیلم "گرباویتسا" برنده جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد و در 2010 نیز فیلم "در راه" را در بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله داشت. "برای آن‌ها که نمی‌توانند قصه بگویند" (2013) و "جزیره عشق" (2014) از دیگر فیلم‌های بلند داستانی ژبانیچ است.

امسال 18 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره شانس دریافت جایزه شیر طلایی را دارند که "خورشید" به کارگردانی مجید مجیدی از ایران یکی از این فیلم‌هاست. کیت بلانشت بازیگر استرالیایی رئیس هیئت داوران این بخش است.

روز گذشته همچنین فیلم کوتاه "صدای انسانی" (The Human Voice) به کارگردانی پدرو آلمودوار در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز نمایش داده شد. این فیلم 30 دقیقه‌ای با اقتباس از نمایشنامه تک‌پرده‌ای ژان کوکتو شاعر، نقاش، فیلمساز، نمایشنامه‌نویس و کارگردان فرانسوی ساخته شده و تیلدا سوئینتن بازیگر بریتانیایی در آن بازی می‌کند.

اولین فیلم انگلیسی‌زبان استاد اسپانیایی با استقبال منتقدان روبرو شد. سوئینتن که در مراسم افتتاحیه این دوره جشنواره ونیز جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد جشنواره را دریافت کرد، در "صدای انسانی" نقش زنی را بازی می‌کند که منتظر تماس معشوقی است که او را رها کرد. فیلم در ماه ژوئیه و در دوران اوج شیوع کرونا‌ویروس در اسپانیا فیلمبرداری شد. آلمودوار فیلمنامه را به اسپانیایی نوشت که بعد به انگلیسی ترجمه شد.

The Human Voice

"صدای انسانی"

آلمودوار پنجشنبه به خبرنگاران گفت فیلم جدیدش به "یک حلقه جدید" از کارهای او با "عناصر کمتر" تعلق دارد.

سینماگر  70 ساله همچنین گفت: در ابتدا کار کردن با یک زبان متفاوت دشوار بود، اما با شکل گرفتن کاراکتر فیلم همه چیز عالی شد. زیبا بود. این موزیکالیته برای من کاملاً تازگی داشت.

آلمودوار سال گذشته جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد جشنواره ونیز را دریافت کرد. او که برای فیلم‌های تحسین‌شده‌ای چون "با او حرف بزن"، "بازگشت" و به‌تازگی "رنج و افتخار" شهرت دارد، اولین بار در 1983 با کمدی درام "عادت‌های ناشناخته" در جشنواره ونیز شرکت کرد.

او در 1988 با فیلم "زنان در آستانه فروپاشی عصبی" در لیدو برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد و این تنها حضور او در بخش مسابقه بین‌الملل در تمام دوران کاری‌اش بوده است.

روز پنجشنبه، فیلم ایرانی "دشت خاموش" به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی در بخش افق‌ها، دومین بخش مسابقه جشنواره ونیز روی پرده رفت. این فیلم به شرایط دشوار کاری و روابط انسانی پیچیده چند خانواده می‌پردازد که در یک محیط کارگری زندگی می‌کنند.

فیلم+دشت+خاموش

"دشت خاموش"

علی باقری، فرخ نعمتی و مهدیه نساج از بازیگران "دشت خاموش" هستند. بهرامی، باقری و نساج در مراسم فوتوکال این فیلم در لیدو حضور داشتند. امسال "جنایت بی‌دقت" به کارگردانی شهرام مکری از ایران نیز در بخش افق‌ها رقابت می‌کند.

هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز 2 تا 12 سپتامبر (12 تا 22 شهریور) برگزار می‌شود.

علی افتخاری