سرویس تئاتر هنرآنلایننمایش "نقل سرخ" نوشته آرش عباسی با طراحی و کارگردانی سیدامیر حسینی از ۱۳ شهریورماه ساعت ۲۰ در تماشاخانه سرو روی صحنه است. سید امیر حسینی، مهدی براری، امید چناقچی و سیدعرفان فرهی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

سیدامیر حسینی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه "نقل سرخ" به منظور اجرا گفت: این نمایشنامه مضمونی عاشورایی و مذهبی دارد. از آنجایی که خود من نیز به سیدالشهدا ارادت دارم، زمانی‌که نمایشنامه را خواندم، متوجه شدم که این اثر از زاویه دیگری به ماجرای کربلا می‌پردازد. نمایشنامه روایت پوستی است که تبدیل به مشک می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه این دست آثار معمولاً شعاری هستند، اما این نمایشنامه خارج از شعارزدگی که دارد محتوای متفاوتی از عاشورا و کربلا را به تماشاگر معرفی می‌کند. وقتی دیدم متن نمایشنامه "نقل سرخ" توسط آرش عباسی متفاوت نوشته شده است، سعی کردم در فرم اجرا هم متفاوت عمل کنم.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که چقدر به متن اصلی نمایشنامه وفادار بوده‌ است، توضیح داد: ما کاملاً به متن اصلی وفادار بوده‌ایم. نمایشنامه "نقل سرخ" ‌به قدری پخته است که اگر بخشی از آن را حذف می‌کردیم به چارچوب متن ضربه وارد می‌شد.

حسینی اظهار داشت: متن "نقل سرخ" ابتدا سال 90 به دست من رسید و در اولین دوره جشنواره خمسه این نمایش را به شیوه دیگری اجرا کردیم و جایزه کارگردانی ویژه جشنواره را گرفتیم. بعد در بیست و چهارمین دوره جشنواره تئاتر استان تهران از ما درخواست کردند که این نمایش را اجرا کنیم. در آن اجرا کمی کیفیت کار را بالاتر بردیم و جوایز خوبی دریافت کردیم.

وی با اشاره به اینکه این متن، روایت مشک حضرت عباس (ع) از سیر تکامل خود است که از کجا شروع کرده و به کجا رسیده است، بیان کرد: مشک در این نمایش از حضرت عباس (ع) حرفی نمی‌زند و فقط در مورد شخصی صحبت می‌کند که آن را روی دوش خودش گذاشته است. مشک در یک جایی از نمایش می‌گوید: "جان من دیگر آب نیست، با دوری از این شخص جان من گرفته می‌شود". همه مشک‌های دنیا با این اتفاق یک مایه فخر و ماندگاری پیدا کردند.

کارگردان نمایش "نقل سرخ" در رابطه با شیوه و فضای اجرایی این نمایش گفت: متن در کنار اینکه مونولوگ است، اپیزودیک هم هست. یعنی ما داریم تغییر فضا می‌دهیم. یک جا به صحرا می‌رویم و بعد به سلاخ‌خانه و بازار یا دشت کربلا می‌رویم. ما برای اینکه بتوانیم تغییر صحنه‌ها را به یک شکل بسیار خوب داشته باشیم که تماشاگر اذیت نشود، این کار را به صورت فیزیکال با استفاده از بدن اجرا می‌کنیم. سه نفر بازیگر فرم از اول تا پایان کار با من هستند. آنها هم آکسسوار صحنه می‌شوند و هم جزو المان‌هایی از یک صحنه می‌شوند. در واقع ما از بدن بچه‌ها به صورت کانسپچوال استفاده کردیم که مفهومی باشد. حتی یک جاهایی از بدن بچه‌ها برای موزیک صحنه هم استفاده کردیم.

حسینی با تأکید بر اینکه اجرا در شرایط کرونا سخت است، عنوان کرد: با این حال نمی‌شود تئاتر را کنار گذاشت. ما برای هر موضوعی یا باید راهی بسازیم و یا راهی پیدا کنیم. ما در این شرایط نخواستیم چراغ تئاتر خاموش شود. کار ما واقعاً آماده بود و جان داشت. همه بچه‌ها با همدیگر تصمیم گرفتیم که اجرا برویم و دستورالعمل‌ها را هم رعایت کنیم. نمایش ما مختص این ایام است و حیف‌مان آمد که اجرا نرویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دریای آرام، همه ناخدا هستند، ولی ناخداهای اصلی زمانی مشخص می‌شوند که دریا آرام نیست. از مسئولان حوزه فرهنگ و هنر و تئاتر می‌خواهم از گروه‌هایی که در این ایام جسارت به خرج می‌دهند و اجرا می‌روند حمایت کنند. از مخاطبان هم می‌خواهم که بیایند نمایش ما را بینند و لذت ببرند. در سالن نمایش تمام نکات بهداشتی رعایت می‌شود.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیاران کارگردان: بیتا پوزشی و امید چناقچی، منشی صحنه: مبینا اینانلو، مدیر صحنه: نیلوفر مرآتی، دستیار صحنه: آرش مغانلو، سرپرست گروه موسیقی: رضا طاهری، تار و شورانگیز: رضا طاهری، دف: روچیار شیری، تمبک و تیمپو: ایلیا آب بری، آواز: محمد رحیمی، طراح و ساخت افکت: مهدی سوری، طراح نور: سید امیرحسینی، اپراتور نور: مبینا اینانلو، طراح لباس: نفیسه معماریان، طراح ماسک: پروین شفیعی، طراح پوستر و بروشور: نوید صالح فکر و عکاس: بیتا پوزشی.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "نقل سرخ" را از سامانه تیوال تهیه کنند.