سرویس سینمایی هنرآنلاین: هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز در حالی روز چهارشنبه آغاز به کار کرد که مدیران تعدادی از جشنواره‌های فیلم مهم در اروپا در اولین روز جشنواره و پیش از برگزاری مراسم افتتاحیه، به نشانه اتحاد در یک نشست مطبوعاتی در لیدو شرکت کردند.

آن‌ها همچنین قرار است چهارشنبه‌شب در مراسم افتتاحیه به خاطر همبستگی با صنعت فیلمسازی در دنیا در سالا گرانده روی سن بروند و یک بیانیه مشترک بخوانند.

جشنواره ایتالیایی که تا 22 شهریور (12 سپتامبر) ادامه دارد، با توجه به لغو جشنواره‌های سینمایی مهم چون کن و ترایبکا، اولین رویداد سینمایی بین‌المللی بزرگ است که از زمان آغاز پاندمی کووید به‌صورت فیزیکی برگزار می‌شود.

به گزارش ددلاین، آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره فیلم ونیز در نشست مطبوعاتی گفت: ما باید از سینما حمایت کنیم. ونیز چند سال پیش به خاطر پذیرش یکی از فیلم‌های نتفلیکس در بخش مسابقه با انتقاد روبرو شد و این زمانی بود که استریمرها دشمن تولیدات سینمایی به‌حساب می‌آمدند... اکنون و در دوران قرنطینه، استریمرها اهمیت بنیادین پیدا کرده‌اند.  

تی‌یری فرمو مدیر جشنواره فیلم کن نیز در بخشی از این نشست گفت: پلتفرم‌ها حدود پنج سال است که فعالیت می‌کنند. ما خواهیم دید که 100 سال دیگر 105 سالگی پلتفرم‌ها را جشن می‌گیرند... نباید هر وقت اتفاق تازه‌ای می‌افتد مرگ سینما را اعلام کنیم. وقتی "انتقامجویان: آخر بازی" پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شد، هیچ‌کس مرگ پلتفرم‌ها را اعلام نکرد.

لیلی هینستین (جشنواره فیلم لوکارنو)، وانیا کالودیرچیچ (جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام)، کارل اوک (جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری) و خوزه لوئیز ربوردینوس (جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین) نیز در نشست مطبوعاتی حضور داشتند. کارلو شاتریان (جشنواره بین‌المللی فیلم برلین) خود را به مراسم افتتاحیه می‌رساند و تریشا تاتل (جشنواره فیلم لندن بی‌اف‌آی) به خاطر مسائل خانوادگی، سفر خود به برلیناله را لغو کرد.

روز چهارشنبه همچنین داوران بخش مسابقه اصلی یا مسابقه بین‌الملل هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز در مراسم فوتوکال شرکت کردند. کیت بلانشت بازیگر استرالیایی رئیس داوران است و با همراهی مت دیلون بازیگر آمریکایی، ورونیکا فرانتس کارگردان و فیلمنامه‌نویس اتریشی، جوانا هاگ کارگردان و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی، نیکولا لاجویا نویسنده ایتالیایی، کریستیان پتزولد کارگردان و فیلمنامه‌نویس آلمانی و لودیوین سانیه بازیگر و مدل فرانسوی برنده جایزه شیر طلایی این دوره جشنواره و هفت جایزه دیگر این بخش را انتخاب می‌کند.

امسال 18 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره شانس دریافت جایزه شیر طلایی را دارند که "خورشید" به کارگردانی مجید مجیدی از ایران یکی از این فیلم‌هاست و با آثار جدید فیلمسازان شاخصی چون آندری کونچالوفسکی، جانفرانکو رزی و کورنل موندروتسو رقابت می‌کند.

"گره" به کارگردانی دانیله لوکتی فیلم افتتاحیه جشنواره است. تیلدا سوئینتن بازیگر اسکاتلندی برنده اسکار و آن هویی کارگردان موج نوی سینمای هنگ کنگ جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد جشنواره امسال را دریافت می‌کنند.