سرویس موسیقی هنرآنلاین: فؤاد توحیدی پژوهشگر موسیقی درباره سوگواره‌های شهر خود کرمان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در کرمان هم نوحه و هم مرثیه‌سرایی داریم و تعزیه‌های خاصی مخصوص این روزها داریم مانند تعزیه حضرت ابوالفضل، امام حسین، حضرت علی‌اصغر و... همچنین در روستای "ننیز" در شهرستان رابر یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های تعزیه ایران اجرا می‌شود. یک نسخه خطی قدیمی از این تعزیه وجود دارد که 250 سال قدمت دارد.

این پژوهشگر ادامه داد: در گذشته در این مراسم از سازهای سرنا و دهل استفاده می‌کردند و هنوز نیز در برخی نقاط این سازها در محرم اجرا می‌شود و در برخی از مناطق نیز تنها دهل استفاده می‌شود.

او گفت: استقبال جوانان از این مراسم‌ها بسیار خوب است. در استان کرمان سازی به نام "سفید مهره" داریم که بسیاری از مراسم محرم را با نواختن این ساز آغاز می‌کنند. این ساز، یک ساز بادی است از جنس صدف و با آن ساز اعلام می‌کنند که مراسم در حال شروع شدن است. خیلی از جاها نقاره زنی داریم و یکی از ریتم‌های آن نیز مخصوص این ایام است.

توحیدی همچنین درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود توضیح داد: در حال حاضر کتابی تحت عنوان "دستور مقدماتی تنبور" را آماده انتشار دارم و طراحی آن را نیز انجام شده است و به‌زودی به مرحله چاپ می‌رسد. این کتاب متد آموزشی برای ساز تنبور است و با توجه به شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی آن را تألیف کردم که قرار است توسط انتشارات "درویش خوان" منتشر شود..

وی افزود: اصولاً کتاب‌های آموزشی مرجع کاملی برای آموزش علاقه‌مندان به ساز نیستند اما هر استادی می‌تواند با استفاده از این کتاب و روش خود، آن را تدریس کند. در ایران مجموعه کاملی برای آموزش ساز تنبور نداریم و به نظر من این موضوع یک نقصی برای علاقه‌مندان به این ساز بود و زمانی که خودم با هنرجویانم کار می‌کردم، دچار مشکل می‌شدم به دلیل اینکه کتاب‌های موجود کتاب‌های کاملی نیستند و از نظم خوبی برخوردار نبودند. کتاب صد درس استاد مرادی کتاب بسیار خوبی ست ولی برای دوره متوسطه مناسب است.

او در پایان گفت: کتاب دیگری برای آموزش ساز دف آماده انتشار کرده‌ام که فکر می‌کنم به‌زودی منتشر شود. این مجموعه را به همراه برادرم دکتر عماد توحیدی تألیف کردم. این کتاب، دومین مجموعه دف‌نوازی است که در ادامه کتاب اول منتشر می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، برادرم در گذشته اولین متد دف‌نوازی کشور را برای آموزش ساز دف تألیف کرد و در مجموعه دوم با او همکاری کرده‌ام. این مجموعه نیز توسط انتشارات "درویش خان" منتشر می‌شود هم‌اکنون مراحل نهایی چاپ کتاب را پشت سر می‌گذارد.