سرویس تئاتر هنرآنلاین: محمد ترابی رئیس انجمن نمایش استان اصفهان درباره فعالیت‌ هنرمندان این استان در ایام کرونا به هنرآنلاین گفت: متاسفانه باید بگویم در این مدت اصفهان یک کشور خود مختار بود. پس از حوادث اجتماعی آبان ماه سال گذشته وضعیت نمایش‌های استان کم کم رو به سستی رفت و مدام مجوز اجراها را لغو کردند. تقریباً از اواسط بهمن ماه بود که وضعیت تئاتر اصفهان تعطیل مطلق شد.

وی ادامه داد: پس از ایام عید که بعضی شهرها مانند تهران که در وضعیت قرمز کرونا بودند ادامه اجراها را از سر گرفتند، ما در اصفهان پیگیر مجدد اجراها شدیم ولی متأسفانه اجازه ندادند. آن‌قدر وضعیت معیشتی و روحی و روانی هنرمندان فاجعه شده بود که ما با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و ستاد ملی مبارزه با کرونا در استان جلسات متعدد گذاشتیم تا در نهایت لطف کردند و دو، سه روز قبل از ماه محرم، در شرایطی که استان اصفهان در وضعیت قرمز است، مجوز برگزاری تمرین و اجراها را دادند. امیدوارم با آمدن مهرماه و خطرناک‌تر شدن وضعیت آنفلوانزا و کرونا با لغو مجدد اجراها مواجه نشویم.

رئیس انجمن نمایش استان اصفهان با اشاره به اینکه بالغ بر ۸۵ درصد از فعالیت‌های تئاتر این استان را سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان حمایت می‌کند، اظهار داشت: اگر آن‌ها نبودند، ما در خوش‌بینانه‌ترین حالت در حد ۱۰- ۱۵ درصد درگیر تئاتر بودیم. پس از کرونا صد درصد اتفاق‌ها و حمایت‌ها از طریق این سازمان انجام شده است و اگر این سازمان نبود تئاتر به طور کل در استان اصفهان تعطیل می‌شد. جا دارد که من از حمایت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تشکر کنم. بخشی از حمایت آن‌ها به شکل مساعدت‌های مالی بوده که به یک سری از هنرمندان رسیده و در بخش دیگر این سازمان در رفع موانع برای صدور مجوزها پیگیر بوده است.

ترابی با تأکید بر اینکه اداره ارشاد تاکنون به لحاظ مالی هیچ کمکی به تئاتر استان نکرده است، تصریح کرد: وقتی کرونا نبود هم کمک نمی‌کردند چون مدام می‌گویند ما بودجه نداریم. حوزه هنری اصفهان نیز هیچ اقدامی نکرده است. متأسفانه فضای اصفهان، فضای بسیار بدی بود و شرایط هم شرایط بسیار سختی است. امیدوارم با توجه به اتفاقات اخیر این روند روی غلتک بیفتد و از رکود در بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی به مسئولین دارید، عنوان کرد: متأسفانه ما در کل کشور چیزی به نام مدیریت واحد نداریم. در هر شهری اداره و سازمان‌های متفاوتی هستند که دقیقاً دارند موازی همدیگر کار می‌کنند. به نظرم بودجه‌های بسیار زیادی هم در این ماجرا دارد اسراف می‌شود. در حال حاضر جشنواره‌های مختلفی در حوزه دفاع مقدس برگزار می‌شود، در صورتی که همه آن‌ها می‌توانستند به شکل یکپارچه و واحد جمع شوند و یک جشنواره درست برگزار کنند. باور کنید اگر این اتفاق می‌افتاد، هم بسیاری از پول‌ها را برای کارهای دیگر ذخیره می‌کردند و هم آن جشنواره معتبرتر می‌شد.

رئیس انجمن نمایش استان اصفهان گفت: ما منکر این نیستیم که از هنر باید برای بحث فرهنگی و هدف‌های سازمانی استفاده شود ولی اگر همه یک جا جمع شوند بهتر است. اداره ارشاد باید در این قضیه درگیر شود ولی متأسفانه چندین سال است که به‌عنوان متولی اصلی کنار کشیده و خودش را یک ارگان نظارتی می‌بیند. اگر کرونا نبود همه ارگان‌ها برنامه‌های خودشان را برگزار می‌کردند ولی در این مدت که کرونا بود هیچ‌کدام نتوانستند برنامه‌های خود را برگزار کنند، در حالی‌که بودجه‌شان هیچ تغییری نکرده است. 

ترابی در پایان خاطرنشان کرد: حفظ کرامت هنرمندان و شأن آن‌ها بالاتر از این حرف‌هاست که ما بخواهیم به آن‌ها یک بن ارزاق و کارت هدیه دهیم. فکر می‌کنم ارگان‌های مختلف می‌توانند در قالب پیش‌خرید آثار، وارد عمل شوند و از هنرمندان حمایت کنند. آن‌ها با این کار می‌توانند بار روحی روانی هنرمندان را کمی به حد اعتدال برسانند و شرایط را مهیاتر کنند.