سرویس مد و لباس هنرآنلاین: ظرفیت‌های ایجاد اشتغال در دو صنعت نساجی و پوشاک، فرصت مناسبی برای جوانان استان‌های مختلف کشور فراهم می‌آورد تا علاوه بر کسب دانش فنی، بتوانند تجربیات ارزشمندی در این دو حوزه به دست آورند.

حال آنکه هر دو صنعت، ارتباط عمیقی با عرصه‌های هنری به‌ویژه هنرهای تجسمی داشته و می‌تواند بستر مناسبی برای ایجاد پیوند میان هنرهای دستی و صنعت پویای هر یک شهرها ایجاد کند.

استان زنجان ازجمله استان‌هایی به شمار می‌رود که به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان، ۸۹ واحد نساجی تولیدی کوچک و بزرگ فعال، موجب ایجاد بیش از ۳۰ درصد اشتغال استان شده است.

ناصر فعفوری، زنجان را در زمره استان‌های برتر در حوزه صنعت نساجی به شمار آورده و اظهار داشته است که واحد نساجی سرجین بافت در شهرک صنعتی شماره یک زنجان قابلیت اشتغال بیش از دو هزار نفر را دارد.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان در روزهای اخیر، صنعت نساجی استان زنجان ازنظر فناوری پس از اصفهان رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است. محصولات تولیدی نساجی استان زنجان به ۱۲ کشور صادر می‌شود و استان زنجان ظرفیت تولید انواع نخ پنبه و مخلوط ویسکوز و پلی استر با عنوان سیستم ریسندگی الیاف کوتاه به میزان ۲۵ هزار و ۶۰۰ تن در سال را دارد.

در شرایطی که صنعت نساجی و پوشاک کشور با بحران مواد اولیه مواجه است، شرکت نخ تایر زنجان به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدی نساجی در استان، سهم بسیار زیادی از تولیدات نساجی استان را به خود اختصاص داده است.

به هر روی، تحریم‌های اقتصادی و شیوع ویروس کرونا ازجمله عواملی هستند که می‌توانند آسیب‌های جدی را به تمام صنایع وارد کنند‌‌. با این همه باید از این صنایع به‌درستی حمایت کرد تا هم در راستای تقویت بنیه‌های تولید ملی گام برداشت و هم موضوع ایجاد اشتغال مولد را در هر دو عرصه نساجی و پوشاک لحاظ کرد.