سرویس سینمایی هنرآنلاین: نادر مقدس کارگردان از زمستان گذشته مشغول ساخت فیلم "شاه‌ماهی" با بازی همایون ارشادی و فریبا کوثری بود که بخشی از تولید فیلم به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.

مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت تولید این فیلم بیان کرد: آخرین پلان‌های فیلم "شاه‌ماهی" به دلیل شیوع ویروس کرونا پیش از سال باقی مانده بود که نتوانستیم آن را به پایان برسانیم. و در نهایت مدتی قبل کار فیلمبرداری به پایان رسید. محمدعلی سجادی نیز تدوین فیلم را به اتمام رساند و در حال حاضر محمود موسوی نژاد مشغول صداگذاری کار است.

او در ادامه گفت: تمام امید ما این است که شرایط مساعد شود و ما بتوانیم فیلم را پاییز امسال به روی پرده سینماها بفرستیم. البته به اکران آنلاین نیز فکر کرده‌ایم، اما هنوز تصمیم جدی برای آن گرفته نشده است.

این کارگردان با تجربه همچنین درباره وضعیت حال حاضر سینما و آینده آن نیز اظهار کرد: من خیلی امیدوار نیستم و شرایط سینما امسال خوب نیست. درست است که یکسری سالن سینمایی باز شده اما بسیاری از سالن‌های سینما بخصوص در شهرستان‌ها تعطیل هستند. به‌طور مشخص در شش ماه گذشته در مازندران تنها 10 روز سالن سینما باز بوده است و با توجه به شرایط فکر نمی‌کنم پاییز و زمستان نیز شرایط اکران خوبی داشته باشیم. اما امیدواریم چون ما فیلم می‌سازیم تا اکران شود نه اینکه در گنجه باقی بماند. از سوی دیگر شرایط اکران آنلاین نیز خیلی خوب نیست و متأسفانه فیلم‌ها به‌سرعت قاچاق می‌شوند و هیچ نهادی از آثار سینمایی حمایت نمی‌کند. تلویزیون نیز متأسفانه تیزر فیلم‌ها را پخش نمی‌کند و پشتیبانی خوبی از آثار در اکران آنلاین صورت نمی‌گیرد.

این عضو کانون کارگردانان سینمای ایران، به وضعیت اکران اشاره کرد و افزود: می‌دانم که در حال حاضر شرایط خوبی در سینما وجود ندارد، اما چاره‌ای نداریم و نمی‌توانیم فیلم را نگه داریم. ما همه کارها را انجام دادیم و امیدواریم که فیلم را اکران کنیم. در صورتی که شرایط برای شش ماه دوم سال خوب نباشد و سینماها همچنان بسته بمانند به اکران آنلاین فکر می‌کنیم.

فیلم شاه ماهی

او در خاتمه در پاسخ به این سؤال که کارگروه مبارزه با قاچاق آثار سینمایی تا چه اندازه می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد، گفت: می‌دانم تلاش‌هایی در حال انجام است، اما شرایط اکران آنلاین و حتی شبکه نمایش خانگی خوب نیست چرا که به‌محض اکران و یا توزیع آثار در این پلتفرم‌ها فیلم‌ها به شب نرسیده از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شوند و یا نسخه‌های قاچاق آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به شکل رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. این در حالی است که برای ساخت تک‌تک این آثار هزینه هنگفتی صرف شده که به این شکل خسارت زیادی را به صاحبان آثار وارد می‌کند. اکران آنلاین باید تقویت و حمایت شود و کانون کارگردانان نیز همواره پشت ماجرا بوده و هست، اما این نگرانی‌ها از سوی صاحبان آثار وجود دارد و هنوز جواب خاصی از تشکیل این کارگروه نگرفته‌ایم که بدانیم این مبارزه نتایج خوبی به همراه داشته است یا نه.