سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سیده راضیه ابراهیمیان فعال حوزه عفاف و حجاب و از داوران پنجمین نمایشگاه لباس عاشورایی درباره روند داوری و ویژگی‌های کمی و کیفی آثار رسیده به این دوره از نمایشگاه به خبرنگار هنرآنلاین گفت:  افتخار این را داشتم که با روند داوری آثار پنجمین نمایشگاه لباس عاشورایی در دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به همراه دبیر محترم کارگروه و دیگر داوران محترم همراه شوم. این رویداد با هدف احیای فرهنگ غنی عاشورا در راستای وظایف کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایده‌ها با نگاه دینی و طراحی لباس‌های مناسبتی، مذهبی و عاشورایی در گروه‌های سنی مختلف برگزار شده و جایگاه رسانه در مد و پوشاک عاشورایی، چاپ کتاب فرهنگ عاشورایی، اجرای پرفورمنس‌ روباتیک نیز از اهداف این نمایشگاه بوده است.

بهره‌گیری از هنرهای ایرانی پارچه‌بافی سنتی تا رودوزی‌ها و پارچه سازی در آثار

او تصریح کرد: به دلیل شرایط حاضر و بیماری کرونا، تعداد آثار رسیده در قیاس با سال‌های گذشته کمتر بود اما بااین‌حال تلاش افراد برای حضور  در این نمایشگاه قابل‌تقدیر است. آثار در بخش‌های پوشش سر، مانتو اجتماع، پیراهن آقایان، تی‌شرت، کالکشن سازی و... به دبیرخانه رسیده و تعدادی از طرح‌ها به بخش نمایش راه یافت. همچنین بخش پیراهن مردانه و مانتو اجتماع منتخب دریافت جوایز شدند که دارای استفاده از تدابیر خطی در طراحی لباس و تناسب رنگی و استفاده از پارچه‌بافی سنتی، تکنیک برش، نقاشی روی پارچه و رودوزی‌ها و پارچه سازی با نقوش و خوشنویسی و استفاده از نمادها و  نشانه‌ها با موضوع عاشورایی که بیشتر به‌صورت عینی بوده‌اند.

ابراهیمیان اذعان داشت: نکته دیگری که باید در ارتباط با آثار این دوره عرض کنم این است که متأسفانه به دلیل کمبود منابع علمی و عدم درک از چگونگی الهام گیری و اقتباس از این موضوع پراهمیت تاریخی بسیاری از شرکت‌کنندگان موفق به راه‌یابی در این نمایشگاه نشدند.

ایمان و باور قلبی؛ شرط لازم برای طراحی لباس عاشورایی

او با اشاره به این که طراحی با استفاده از چنین المان‌هایی بسیار سخت بوده و با المان‌های دیگر که حال آدم خوب می‌شود و احساس شادی دارد متفاوت است، تأکید کرد: وقتی می‌خواهیم با تکیه بر وقایع عاشورا طرحی راخلق کنیم، با به یادآوردن رویدادهای این حماسه‌ بزرگ و قهرمانان شهید کربلا، استقامت و پایداری و آزادگی آنان قطعاً به لحاظ روحی دگرگون خواهیم شد. در نتیجه این طرح باید پدیدآورنده لباسی برای انتقال مفاهیم با این موضوع ارزشمند باشد. خالق چنین آثاری با داشتن درون‌مایه‌های مذهبی و ایمان‌ می‌تواند در انجام این کار هنری تأثیرات بسیاری داشته باشد. یکی از دلایل موفقیت هنرمندان بزرگ ایران و دنیا در خلق آثار، داشتن اعتقادات و باورهای قلبی آنان بوده است و همچنین تلاشی بی‌وقفه با صرف زمان بسیار بدون منافع مادی و در نظر گرفتن هزینه شخصی؛ آثار هنری که مردم آن‌ها را دوست داشته‌اند و هرگز از یاد و خاطر آنان محو نشده است.

36dcdd62-e2a3-4c56-9d6c-aa677224bae9

توجه به آثار الهام‌بخش و ایجاد زمینه نوآوری و تغییر در جامعه اسلامی

او افزود: در خلق این نوع آثار هنری، ایده‌هایی در ذهن به وجود می‌آید و سپس طرحی زده می‌شود. حال آنکه وقتی می‌خواهیم یک موضوع پراهمیت را طراحی و با تکیه بر آن حرف مهمی را عنوان کنیم که برایمان ارزش زیادی دارد، باید به سراغ تأثیرگذاری موضوعی مانند عاشورا در عرصه‌های اجتماعی، انسانی و الهی رفته و پس‌ازآن،  با استفاده از تکنیک‌ها و متریال مختلف و طراحی و دوخت لباس‌هایی به خلق آثار ماندگار و نمادین دست بزنیم. آثاری که ممکن است قابل پوشیدن نباشند و تنها با الهام‌بخش بودن، زمینه نوآوری و تغییر را در جامعه اسلامی فراهم کنند.

ابراهیمیان اظهار داشت: همچنین برگزاری نمایش‌ها مانند پرفورمنس با طراحی مفهومی لباس به درک بیشتر و غنی شدن تفکر هنرمندان طراح کمک خواهد کرد.

هنر عاشورایی؛ هنر زندگی

این فعال حوزه عفاف و حجاب و طراح لباس با اشاره به این که عاشورا یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در دوره‌های مختلف تاریخی بوده است بیان کرد: به‌طور مثال، هنرمندانی که نقاشی عاشورایی را هنر زندگی می‌دانستند، به زمان و مکان محدود نبوده‌اند و ویژگی مشترک همه آن‌ها در عشق و اعتقاد و باوری خاص خلاصه شده است. از گذشته تا امروز هنر عاشورایی، نقشی ویژه در زندگی مردم این مرزوبوم داشته و الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان ازجمله نقاشی، موسیقی و ... بوده است.

ابراهیمیان در خاتمه گفت: امیدوارم با گسترش روزافزون فرهنگ و هنر ایرانی و همچنین فرهنگ عاشورایی در جامعه، شاهد برپایی هر چه بهتر و باکیفیت‌تر نمایشگاه‌های لباس عاشورایی در سال‌های آینده با حضور هنرمندان متفکر دینی و طرح‌های ماندگارشان باشیم.