سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی امیر جدیدی با عنوان ‎"نور بر تاریکى" در گالری این‌جا، نمایشگاه آثار رحمان احمدی ملکی ‎با عنوان "کتیبه‌های ناخوانده" در گالری فرمانفرما، نمایشگاه نقاشی نوشین ایپکچی با عنوان "اندرونی" در گالری شیرین و نمایشگاه آثار افسانه آخوندی با عنوان "قطعه‌ها" در گالری سایه سوژه این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند. 

 

رجوع به سنت نقاشی

نمایشگاه نقاشی امیر جدیدی با عنوان ‎"نور بر تاریکى" در گالری این‌جا برپاست. جدیدی در این مجموعه به نقاشی از طبیعت بی‌جان پرداخته و اشیاء ساده و دم‌دستی را سوژه آثارش قرار داده است. در تابلوهای او همان شیوه کلاسیک  نقاشی طبیعت بی‌جان به چشم می‌آید. قرار دادن یک یا چند شی بر روی یک سطح، قدم نخست برای نقاشی طبیعت بی‌جان است، اما آنچه اهمیت بیشتری دارد نحوه ایجاد یک ترکیب‌بندی مناسب و نورپردازی اشیاء است.

جدیدی در تابلوهای خود گاه یک ظرف تک را سوژه کرده و گاه مجموعه‌ای از اشیاء را در کنار هم قرار داده است که ترکیب‌بندی آنها با میز و پارچه تکمیل می‌شود. انتخاب و نمایش این اشیاء هیچ مفهوم خاصی را منتقل نمی‌کند و تنها ویژگی‌های بصری آنها مورد توجه بوده است. جدیدی با لکه‌های رنگ به نمایش فرم‌ها و حجم‌ها پرداخته و بدون تلاش برای ارائه جسمی صیقل‌خورده و بی‌عیب، تصویری واقعی از اشیاء به وجود آورده است.

توجه او در این تابلوها بیشتر بر نور بوده و زاویه تابش نور و تأثیری که بر حجم‌ها می‌گذارد برای نقاش اهمیت زیادی داشته است. او با استفاده از نورهای موضعی، تیرگی و روشنی را از هم تفکیک کرده و نور و سایه را در یک کادر در کنار هم قرار داده است.

نمایشگاه نقاشی امیر جدیدی در گالری این‌جا

جدیدی در تعدادی از آثار خود به حذف رنگ اقدام کرده و سیاهی را برای بیرون آوردن فرم‌ها از سطح کاغذ کافی دانسته است. هاشورهایی با قلم فلزی، سایه‌های نرم با مداد سیاه، خراشیدن زمینه مشکی برای خارج کردن فرم‌ها از درون آن و چاپ دستی، امکانات مختلفی برای نمایش اشیاء هستند. در این آثار کنتراست بسیار زیادی وجود دارد و تیرگی‌های شدید در تقابل با سفیدی زمینه قرار گرفته‌اند.

نمایشگاه نقاشی امیر جدیدی تا ۱۴ شهریور در گالری این‌جا به نشانی خیابان کریم‌خان‌زند، میرزای شیرازی، شماره ۹۵ برپاست.

 

تصویری از فرهنگ عامه

نمایشگاه آثار رحمان احمدی ملکی ‎با عنوان "کتیبه‌های ناخوانده" در گالری فرمانفرما برپاست. آنچه احمدی در این مجموعه به نمایش گذاشته است حاصل گردآوری اشیاء گوناگون و کنار هم قرار دادن آنهاست. در هر تابلو شاهد حضور تعداد زیادی از عناصر گوناگون هستیم که با نظم و ترتیب در کنار هم چیده شده و یک ترکیب‌بندی استوار را به وجود آورده‌اند.

احمدی برای ساخت تابلوهای خود از اشیایی بومی که ارتباط تنگاتنگ با فرهنگ‌عامه دارند استفاده کرده است. در یک تابلو از کیف‌های کوچکی استفاده کرده که جنس آنها از جاجیم است و برای نگهداری پول خرد و... به کار می‌روند. در تابلویی دیگر انبوهی از قفل‌های فلزی را می‌بینیم که بعضی از آنها قدمت زیادی دارند و اشکال جالب‌توجه آنها سالهاست که به چشم نمی‌آید. پارچه‌های رنگین نیز نمادی از دعاهایی هستند که توسط دعانویسان نوشته شده و درون پارچه‌ای دوخته می‌شد تا افراد را از گزند حوادث دور نگه دارد.

نمایشگاه رحمان احمدی ملکی در گالری فرمانفرما

احمدی که پژوهش‌ها و نوشتارهایی در زمینه هنرهای صناعی و منسوجات ایران داشته است، این بار از عناصر کاربردی به شکلی کاملا متفاوت استفاده کرده و آنها را به عناصر بصری تبدیل کرده که هر کدام جزیی موثر در یک کل بزرگ‌تر هستند.

بخش دیگری از این مجموعه به آثار حجمی چوبی اختصاص دارد. اغلب این حجم‌ها از چند مکعب کوچک و بزرگ یا تکه چوبی با فرم اصلی شکل گرفته‌اند که در اطراف آنها تکه‌های کوچکی از چوب‌های مثلثی دیده می‌شود. این قطعات کوچک یادآور سازهای ایرانی هستند و این حجم‌های چوبی را تبدیل به یک آلت موسیقی می‌کنند. از این سازهای انتزاعی صدایی خارج نمی‌شود و به همین دلیل این مجموعه عنوان "سمفونی سکوت" را بر خود دارد.

نمایشگاه آثار رحمان احمدی ملکی ‎تا ۱۴ شهریورماه در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.

 

گذری در تاریخ

نمایشگاه نقاشی نوشین ایپکچی با عنوان "اندرونی" در گالری شیرین برپاست. همان‌طور که از نام نمایشگاه پیداست ایپکچی به سراغ موضوعی رفته که در تاریخ ایران ریشه دارد و داستان‌های مختلفی از آن به گوش امروزیان رسیده است. اندرونی‌ها که محل زندگی زنان درباری بودند، با فضای بسته و سراسر حسد و کینه، همیشه سوژه قابل‌توجهی برای نویسندگان و هنرمندان بوده‌اند.

ایپکچی در چند سال گذشته در آثار خود به وجوه سنتی و تاریخی جامعه ایرانی پرداخته است و موضوعاتی مانند زنان قاجاری یا زنانی با چادرهای گل‌دار که در کوچه‌ها حرکت می‌کنند، در نقاشی‌هایش تکرار می‌شود.

نمایشگاه نوشین ایپکچی در گالری شیرین

در تعدادی از آثار این مجموعه ایپکچی سعی کرده است زنان قاجاری را کمی از فضای اصلی خود دور کرده و آنها را مقابل دوربینی خیالی قرار دهد. آنها با لباس‌هایی اروپایی و مدرن در برابر دوربین قرار گرفته‌اند، درحالی‌که همچنان گل و مرغ‌های برآمده از زمان خود را در دست دارند.

در این تابلوها گاه با زنانی قدرتمند و تاثیرگذار مواجه هستیم و گاه زیبایی و طراوت گل و مرغ‌ها ابزاری برای پنهان کردن چهره و احساسات واقعی زنانی است که قدرتی برای ابراز وجود ندارند و در سایه‌ای تاریک فرو رفته‌اند.

 نمایشگاه نقاشی نوشین ایپکچی تا ۲۶ شهریور در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

انسان مصنوعی

نمایشگاه آثار افسانه آخوندی با عنوان "قطعه‌ها" در گالری سایه برگزار شد. آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمد به دو بخش قابل تفکیک است. دسته‌ای از آثار نقاشی‌های روی بوم هستند و گروهی دیگر فرم‌هایی بریده شده از پلکسی گلاس که روی دیوار نصب شده‌اند. در آثار آخوندی طراحی جایگاه مهمی دارد و خط به عنوان یکی از عناصر اصلی در همه آثارش دیده می‌شود. در تابلوهای او با سوژه‌هایی مانند انسان، حیوان و گیاهان مواجه هستیم که نحوه برخورد با آنها تا حدودی متفاوت است. اگر گیاهان و حیوانات با فرم‌های ساده و آزاد به تصویر کشیده شده‌اند، انسان‌ها ابعادی هندسی پیدا کرده و حتی مانند احجامی هستند که از به هم پیوستن قطعات مختلف شکل گرفته‌اند.

این آدم‌ها یادآور دستگاه‌های دیجیتالی هستند که نحوه کنار هم قرار گرفتن قطعات آنها اهمیت زیادی دارد و هر چیز باید در جای درست خود باشد تا شاهد کارآیی صحیح دستگاه شویم. طراحی خطی فیگورها و اتصال خطوط درونی اندام‌ها به یکدیگر، در میان انبوهی از رنگ و خط قرار گرفته است که درون لوازم مکانیکی یا دیجیتالی را نشان می‌دهند. در این تابلوها انسان را محصور در لوازم ساخته او می‌بینیم و حتی او تبدیل به بخشی از این لوازم شده است.

نمایشگاه افسانه آخوندی در گالری سایه

بخش دیگری از آثار آخوندی فرم‌های انسانی یا حیوانی هستند که از میان ورق پلکسی گلاس بریده شده‌اند. این بار اندام‌ها از زمینه خود جدا شده و به صورت مستقل روی دیوار آمده‌اند، اما همچنان همان آدم‌های مصنوعی هستند که از به هم پیوستن قطعات مختلف شکل گرفته‌اند. عنصر خط در این آثار هم دیده می‌شود و طراحی را از بوم و کاغذ به سطح پلکسی گلاس آورده است. در این آثار اگرچه با متریال دیگری روبرویم اما همچنان با تصاویری طراحی گونه مواجه هستیم که در ارتباط تصویری و مفهومی با کارهای روی بوم و کاغذ هستند.