سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره فیلم برلین روز دوشنبه از تغییر روند اعطای جوایز بازیگری خبر دادند.

با اعلام برلیناله، از سال 2021 و هفتاد و یکمین دوره این رویداد سینمایی، جوایز خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن و خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد با هم تلفیق شده و بدون تأکید بر جنسیت با عنوان خرس نقره‌ای بهترین نقش‌آفرینی اصلی اعطاء خواهد شد. گذشته از این جایزه‌ای جدید با عنوان جایزه خرس نقره‌ای بهترین نقش‌آفرینی مکمل در نظر گرفته می‌شود.  

به گزارش ددلاین، کارلو شاتریان مدیر هنری و ماریته ریسنبیک مدیر اجرایی جشنواره فیلم برلین در بیانیه‌ای مشترک گفتند: ما بر این باوریم که جدا نکردن جوایز بخش‌های بازیگری بر مبنای جنسیت، علامتی برای توجه بیشتر به حساسیت‌های جنسیتی در صنعت فیلمسازی است.

برلیناله همچنین تأکید کرد جایزه خرس نقره‌ای آلفرد بائر از امسال با نام جایزه هیئت داوران (خرس نقره‌ای) اعطاء می‌شود. این جایزه سال گذشته در پی افشاگری درباره ارتباط اولین مدیر جشنواره فیلم برلین با نازی‌ها در دوران رایش سوم به حالت تعلیق درآمد و درنهایت به مناسبت هفتاد سالگی جشنواره در قالب جایزه‌ای ویژه به نام خرس نقره‌ای – هفتادمین برلیناله اعطاء ‌شد. برلیناله افزود ارزیابی تاریخی درباره بائر اواخر تابستان امسال منتشر خواهد شد.

به این ترتیب، هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله از سال 2021 جوایز زیر را اعطاء خواهد کرد:

جایزه خرس طلای بهترین فیلم (که به تهیه‌کنندگان فیلم اعطاء می‌شود)

جایزه بزرگ هیئت داوران (خرس نقره‌ای)

جایزه بهترین کارگردان (خرس نقره‌ای)

جایزه هیئت داوران (خرس نقره‌ای)

جایزه بهترین نقش‌آفرینی اصلی (خرس نقره‌ای)

جایزه بهترین نقش‌آفرینی مکمل (خرس نقره‌ای)

جایزه بهترین فیلمنامه: (خرس نقره‌ای)

جایزه بهترین دستاورد هنری چشمگیر (خرس نقره‌ای)

برگزارکنندگان جشنواره همچنین از برگزاری دوره 2021 به‌صورت فیزیکی خبر دادند، هرچند بازار فیلم در قالب تلفیقی از فعالیت‌های آنلاین و آفلاین برگزار می‌شود.

از سوی دیگر، از امسال در بخش نسل جشنواره شامل بخش کودکان نسل Kplus و بخش نسل 14plus تنها فیلم‌های بلند با مدت‌زمان حداقل 60 دقیقه رقابت می‌کنند.