سرویس سینمایی هنرآنلاین: در حالی که شبکه نمایش خانگی بار دیگر به مدد سریال‌های متفاوت و حضور بازیگران چهره در آن‌ها توانست با اقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود و از سوی دیگر صدا و سیما به دلیل نبود سریال‌های خوب و قصه‌های جذاب مخاطبان خود را از دست داد، مدتی قبل خبر از این رسید که صدور مجوز ساخت سریال‌ها و برنامه‌های شبکه نمایش خانگی از اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان صدا و سیما ارجاع داده شده است. بر همین اساس اکثر تشکل‌های مختلف صنفی که پیش از این تجربه کار با صدا و سیما را داشتند، نسبت به این موضوع اعتراض خود را نشان دادند چرا که معتقد هستند صدا و سیما نمی‌تواند به‌عنوان قانون‌گذار در این امر عملکرد درستی داشته باشد.

بسیاری از این تشکل‌ها در بیانیه‌های مختلف خواستار این شدند که صدور مجوز به ارشاد واگذار شود، تازه‌ترین بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر شده است، از سوی جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران است که در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: "جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با حمایت از سخنان بی‌پرده و صریح مدیر اداره نظارت و ارزشیابی درباره شبکه نمایش خانگی خواستار نظارت وزارت ارشاد به‌عنوان متولی امور فرهنگی در کشور به این رسانه تأثیرگذار است و معتقد است رسانه ملی اگر توان جذب مخاطب و ایجاد رضایت در میان بینندگانش را داشت باید با هزینه‌های گزافی که برای سریال‌های تلویزیونی می‌کرد امروز یکی از پربیننده‌ترین رسانه‌ها باشد که متأسفانه شاهد افت شدید مخاطب در شبکه‌های مختلف این رسانه (به‌جز شبکه خبر) هستیم.

رسانه ملی هم‌اینک با عملکرد غلط و بدون کارشناسی پرهزینه‌ترین سریال خود را "سرزمین کهن" توقیف کرده است و بسیاری از سریال‌هایی که با پول بیت المال تهیه کرده و یک‌بار روی آنتن برده است، به دلیل تغییر سلیقه مدیران حاضر به بازپخش آن نیست. صدا و سیما چطور می‌تواند برای رسانه‌ای چون شبکه نمایش خانگی، توان تصمیم‌گیری آن هم بر اساس سلیقه مدیرانی که به‌ندرت سه سال در پست خود ماندگار هستند، را دارد.

مسئولین محترم توجه دارند که صدا و سیما با مساحتی در حد یک شهر، کارمندان در حد چند وزارتخانه، بودجه‌ای در حد اداره یک کشور اروپایی، خروجی تولیدات آن را همه شاهدیم که تقریباً صفر است. همه می‌دانیم که تولیدات صدا و سیما باعث شد که شبکه‌های خارجی مثل قارچ رشد کنند و برای رونق شبکه خود تولیدات سینمایی را به غارت ببرند و جهت جذب مخاطب آن‌ها را پخش کنند، به‌جای این که نمایش خانگی را تشویق کنیم که باعث شده مردم به شبکه‌های خارجی کمتر توجه کنند با این حرکت در جهت منافع شبکه‌های خارجی عمل کردید، نتوانستید با نمایش خانگی رقابت کنید. تصمیم گرفتید صورت‌مسئله را پاک کنید. این تصمیم قطعاً به نفع منافع ملی کشور نیست. از دلسوزان نظام درخواست داریم با دخالت خود جلوی فاجعه‌اش را بگیرید."

پیش از این کانون کارگردانان سینمای ایران نیز حمایت خود را از موضع‌گیری صریح معاونت نظارت سازمان سینمایی در مقابل تمامیت‌خواهی سازمان صدا و سیما در صدور مجوز محصولات شبکه‌های مجازی اعلام کرد.

در بیانیه‌ این کانون آمده است: کانون کارگردانان پیش از این هم مخالفت صریح خود را با واگذاری مجوز سریال‌های نمایش خانگی به صدا و سیما اعلام کرد و این مسئله را باعث تخریب روند این تولیدات دانست که می‌تواند صدها تن از اهالی سینما را در شرایط سخت این روزها مشغول به کار کند.

فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های شبکه‌های مجازی داخلی توانستند میلیون‌ها مخاطب ایرانی در داخل و خارج کشور را با سلیقه‌های متنوع جذب کنند و تنها رقیب محصولات ماهواره‌ای هستند و نه محصولات صدا و سیما که مخاطب خودش را دارد.

کانون کارگردانان خواستار ایجاد شرایطی است که کارگردانان و تهیه‌کنندگان به دور از هر نوع محدودیت و ممیزی جدید و فارغ از اعمال سلیقه تنگ‌نظرانه بتوانند تولیدات مطلوب جامعه را در فضای مجازی ارائه داده و رضایت سلایق مختلف مخاطبین روزافزون فضای مجازی را با تولیدات داخلی تأمین کنند تا این صنعت رو به رشد و پویا بهتر از قبل به حیات خود ادامه دهد."

به نظر می‌رسد آنچه بیش از هر چیز برای اهالی سینما در این زمینه حائز اهمیت است، بحث ممیزی‌های بی‌حدی است که صدا و سیما نسبت به آثار اعمال می‌کند و همین عامل نیز موجب شده تا اصناف مختلف نسبت به صدور مجوز شبکه نمایش خانگی که فضای متفاوت‌تری نسبت به آثار تلویزیونی دارد از سوی صدا و سیما واکنش نشان دهند.