به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، آیین اختتامیه نمایشگاه آثار سوزن‌دوزی معاصر ایران با عنوان "نخ و نگاره" با معرفی نفرات برگزیده در فرهنگسرای نیاوران به کار خود پایان داد.

در این مراسم، عباد رضا اسلامی کولائی رئیس فرهنگسرای نیاوران در سخنانی با ذکر این مطلب که پیشینه فرهنگسرای نیاوران دلیل برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی است گفت:  باوجود چنین دست‌های طلایی در کشور و بینش فلسفی و نگاه عارفانه و عاشقانه‌ای که در هنر ایران خصوصاً هنرهای دستی وجود دارد چرا چرخه اقتصادی این هنر به‌خوبی نمی‌چرخد و ما باید نگران اساتیدی باشیم که کمتر از آن‌ها سراغی است.

او افزود: حیثیت و آبروی هر کشوری به فرهنگ و هنر به‌ویژه هنرهای دستی و سنتی آن کشور وابسته است چراکه آثار هنری، تعریف جامعی از فرهنگ و هنر و سرزمین خود در کمترین زمان ممکن به مخاطب انتقال می‌دهد. امیدوارم در این زمینه در  آینده بتوانیم با دنیا ارتباط بهتری برقرار کنیم.

به‌جای اقتصاد کارخانه‌داران باید به فکر اقتصاد هنرمندان باشیم

سید عبدالمجید شریف‌زاده رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی ایران نیز با ذکر این مطلب که امروز جایگاهی برای هنرمندان سنتی ایران وجود ندارد اذعان داشت: به‌جای اقتصاد کارخانه‌داران باید به فکر اقتصاد هنرمندان باشیم.

او افزود: هنر سوزن‌دوزی توسط بانوان ایرانی از گذشته تاکنون اعتبار بسیار به خود گرفته است. شاهکار هنر این هنرمندان در موزه‌های بزرگ دنیا در معرض دید عموم است . هنرمندانی که در جای‌جای این کشور آثار بدیع خلق کردند . وقتی ما می‌خواستیم این نمایشگاه را در فرهنگسرای نیاوران برگزار کنیم به ما خرده گرفتند که شما هنرهای تجسمی نیستید. از رئیس فرهنگسرای نیاوران سپاسگزارم که اجازه برگزاری این نمایشگاه در یک بنای فاخر را به ما دادند این‌گونه همراهی‌ها به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی ایران با ذکر این مطلب که باید برای هنر سوزن‌دوزی موزه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم مروج این هنر برای نسل‌های بعد باشیم بیان کرد: امیدوارم با همکاری شرکت هیما مسابقه طراحی صنایع‌دستی را به‌زودی برگزار کنیم.

اعلام آمادگی بنیاد فرهنگی هنری رودکی در راستای مشارکت با طرح‌های هنری

مهدی افضلی رئیس بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز به‌عنوان آخرین سخنران با حضور در جایگاه گفت: اگر هنر صنایع‌دستی ایران در دیگر کشورها بود قطعاً تبدیل به صنعت بسیار درآمدزا و بزرگ می‌شد. ازاین‌رو با اشتیاق فراوان اعلام می‌کنم بنیاد فرهنگی هنری رودکی آمادگی خود را برای مشارکت و برگزاری برنامه‌های مختلف ازاین‌دست را اعلام  می‌دارد.

زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران نیز در بازدید از این نمایشگاه با اشاره به توانمندی بانوان ایرانی در احیای هنرهای سنتی و صنایع‌دستی از علاقه‌مندی شورای اسلامی شهر تهران در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی خبر داد.

در پایان این برنامه برگزیدگان بخش‌های مختلف جوایز خود را دریافت کردند.

نمایشگاه آثار سوزن‌دوزی معاصر ایران با عنوان "نخ و نگاره" از بیستم تا سی‌ام مردادماه به همت پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری شرکت آرمان رخش غزل (هیما) و فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.