سرویس موسیقی هنرآنلاین: محمدفاروق درپور خواننده و نوازنده دوتار و فرزند زنده‌یاد استاد نورمحمد درپور خواننده و نوازنده درباره سوگواره‌های منطقه تربت جام به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: مردم منطقه ما بیشتر اهل سنت هستند. در این منطقه از قدیم رسم بوده که مردم در تاسوعا و عاشورا خیرات می‌دهند. بعضی از خانواده‌ها که وضع خوبی دارند گوشت و بلغور بین مردم تقسیم می‌کنند. ما یک سری اشعار هم در مدح امام حسین (ع) داریم. چند سالی است که در شب‌های دهه محرم برنامه ذکرخوانی داریم.

سرپرست گروه موسیقی انوار تربت جام ادامه داد: زنده‌یاد پدرم می‌گفت در قدیم کتابی بود که مردم منطقه در ایام محرم آن را می‌خوانده‌اند. ضمن این که چهره‌هایی چون قاضی جلال‌الدین فقهی سلجوقی و ملأ دادعلی درباره محرم اشعاری سروده‌اند.

او‌ اضافه کرد: من به‌تازگی به همراه گروه خودمان یک قطعه عرفانی در مدح امام حسین (ع) ضبط کرده‌ام که قرار است آن را در کانال خودم بگذارم.

این نوازنده که سابقه داوری در جشنواره ملی موسیقی جوان را نیز در کارنامه دارد، با اشاره به این که همراه گروهش قطعاتی را در این زمینه تولید کرده‌اند، اظهار داشت: شعر یکی از قطعات را زنده‌یاد خلیفه عبدالرئوف مجیدی که در سال 90 فوت کرد سروده است. یک شعر را هم ملأ دادعلی گفته که ما آن را اجرا کرده‌ایم. آهنگسازی آن‌ها را خودم انجام دادم و آهنگ‌ها را با گروه انوار تربت جام اجرا کردیم.

درپور نقش موسیقی در سوگواره‌ها را این‌گونه بیان کرد: کار گروه انوار تربت جام هرچند ظاهراً موسیقی است ولی در اصل در مدح خداوند، پیغمبر و ائمه است. پدرم یک مبلغ دینی با زبان موسیقی بود. ما با زبان موسیقی تبلیغ دین می‌کنیم و محتوای اشعار ما امربه‌معروف و نهی از منکر است. موسیقی ما حزن‌انگیز است.