سرویس مد و لباس هنرآنلاین: موزه‌های آستان قدس رضوی یکی از مجموعه‌های بزرگ موزه‌ای در ایران است که بناهای تاریخی آن جلوه‌گر شش قرن تزئینات و معماری دوره اسلامی و اشیای تاریخی آن نشان‌دهنده انواع هنرها و صنایع دستی ساخته‌شده طی ده قرن گذشته است.

آثار به نمایش درآمده در این گنجینه شامل آثار تاریخی حرم مطهر بوده که طی بیش از ۱۰ قرن گذشته برای استفاده در آن نصب بوده یا وقف شده است. برخی از مهم‌ترین اشیای آن عبارتند از ضریح فولادی جوهردار مربوط به دوره صفوی و ضریح طلا و نقره مربوط به دوره پهلوی، کتیبه‌های طلای مشبک وقفی شاه‌طهماسب صفوی، کتیبه‌های طلای قلم‌زنی وقفی شاه‌عباس صفوی، کتیبه‌های سنگی تاریخی مربوط به قرن ششم هجری تا قرن نهم هجری، درهای چوبی منبت و معرق‌کاری شده مربوط به دوره مغول تا دوره پهلوی، وسایل روشنایی حرم مطهر از دوره سلجوقی تا عصر حاضر، قفل‌های حرم مطهر، آیینه‌ها و وسایل تطهیر، پنجره‌های فولادی و نقره و برنجی، محراب‌های کاشی زرین‌فام مربوط به قرن هفتم هجری، و کاشی‌های زرین‌فام ازاره بقعه مطهر و نمونه‌هایی از کاشی‌های به‌کاررفته در سایر قسمت‌های حرم مطهر و سنگاب تاریخی حرم مربوط به اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری.

البته که یکی از مهم‌ترین آثار موجود در این گنجینه به پارچه‌های زربافتی اختصاص دارد که دارای پیشینه و قدمتی بالغ بر صدها سال هستند.

زهرا محسنی هنرمند 72 ساله و پیشکسوت عرصه صنایع دستی و سوزن‌دوزی کشورمان است که با رسالت حفظ و مرمت آثار موجود در این مجموعه با آستان قدس رضوی همکاری می‌کند و البته تجربه همکاری با بسیاری دیگر از موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی را نیز دارد.

او درباره شرایط حاکم بر صنایع دستی، رودوزی‌ها و سوزن‌دوزی‌های اصیل ایرانی و همچنین آثار موجود در موزه‌های مختلف کشور به موزه‌های آستان قدس رضوی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در ابتدا باید شاکر و قدردان تمام افرادی باشیم که طی سالیان متمادی، تلاش کردند تا آثار بجا مانده از تاریخ هنر و تمدن ایران به بهترین و اصولی‌ترین شکل ممکن مرمت و نگهداری شود و هر آنچه امروز در موزه‌ها و گنجینه‌ها شاهد آن هستیم، ماحصل لطف انسان‌های اصیلی است که فرهنگ را بر تمام وجوه بشریت ارجح دانسته‌اند.

این هنرمند پیشکسوت عرصه صنایع دستی به نیم قرن فعالیت مستمر خود در این عرصه اشاره و تصریح کرد: به‌جرئت می‌توانم بگویم که پارچه‌های نفیس و زربافت موجود در گنجینه آستان قدس رضوی، نمادی روشن و گران‌قدر از پیشینه هنری کشورمان است و خوشبختانه جمعی دلسوز در تمام سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا آسیبی متوجه این آثار نشود.

نویسنده کتاب "شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی" افزود: کما اینکه مجموعه میراث فرهنگی با ایجاد انگیزه میان هنرمندان متعهد سراسر کشور تلاش کرده تا جریان آموزش روش‌های حفظ و احیای آثار تداوم داشته و از آنجا که در سال‌های اخیر، جمعیت قابل توجهی از جوانان به موضوع حفظ پیشینه تاریخی کشورمان علاقه‌مند شده‌اند، مسیر روشنی پیش روی این جریان فرهنگی و هنری قرار دارد.

محسنی با تأکید بر اینکه هزینه برای هنر، هزینه برای انسانیت است اظهار داشت: اگر به دنبال حفظ جایگاه هنر ایرانی در جهان هستیم باید هزینه مادی و معنوی قابل توجهی را از هم‌اکنون بپردازیم هرچند که متأسفانه مشکلات اقتصادی در بدنه دولت سبب شده است که روند حمایتی از این جریان کند شده و از اولویت امور کلان فرهنگی خارج شود.

او در ادامه به رونق بازار سوزن‌دوزی‌های ایرانی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: همین‌که مردم پس از چندین سال غفلت از دوره طلایی هنر ایران، مجدد برای این هنر ارزش و اعتبار قائل شده‌اند، خود نشان از افزایش درک و شعور مردم نسبت به آثار و محصولات هنری دارد و بهتر است مسئولان عرصه هنر کشور با علم به ارزش این جریان، تمام تلاش خود را برای توسعه هنرهای تزئینی همچون انواع سوزن‌دوزی‌های ایرانی به‌کار بندند.