به‌گزارش هنرآنلاین به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، حمید مشتاقیان با بیان اینکه مسیری به عنوان گذر فرهنگ و هنر در قلب بافت تاریخی و ثبتی ابرکوه و در محدوده محلات دروازه میدان و طاووس مشخص شده است، گفت: این مسیر پس از سامان‌دهی، محلی برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری این شهرستان است.

او افزود: به منظور سامان‌دهی گذر فرهنگ و هنر ابرکوه، بدنه‌سازی و کف‌سازی این مسیر به صورت مشارکتی توسط اداره میراث‌فرهنگی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و شهرداری ابرکوه انجام می‌شود.

رئیس اداره میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابرکوه با بیان اینکه گذر فرهنگ و هنر در برگیرنده بناهای تاریخی، مراکز فرهنگی و هنری و مجموعه‌های گردشگری ابرکوه است که در هرکدام از آن‌ها فعالیت فرهنگی منحصر به‌فردی رخ می‌دهد، عنوان کرد: کافه کتاب بوم‌گردی حسین میرزا، موزه مردم‌شناسی، مرکز فرهنگی امیدسالار، کارگاه ابرچوب، گالری عمارت گردشگری قجری، بوتیک هتل آقازاده و بنیاد فردوسی مجموعه گردشگری مستوفی در این گذر تعریف شده‌اند.

بهره‌برداری از اقامتگاه سنتی عمارت قجری ابرکوه تا پایان سال 99

مشتاقیان افزود: سه خانه قجری در قلب بافت تاریخی ابرکوه، در مجاورت خانه تاریخی آقازاده تا پایان سال جاری به اقامتگاه سنتی تبدیل می‌شود.

او گفت: عملیات مرمت، بازسازی و تجهیز این خانه‌ها از سال ۱۳۹۷ آغازشده که با هزینه‌کرد 100 میلیارد ریال، تا پایان سال در قالب طرح اقامتگاه سنتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابرکوه با بیان اینکه مساحت این مجموعه ۳هزار مترمربع است، افزود: فضاهای پیش‌بینی شده برای اقامتگاه در دست احداث، شامل رستوران، کافی‌شاپ، اتاق‌های اقامتی، موزه، شربت‌خانه و پارکینگ است که ظرفیت پذیرش 40 نفر را دارد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرستان ابرکوه دارای پنج اقامتگاه سنتی است، اظهار کرد: افزایش ظرفیت اقامتی این منطقه، علاوه بر اشتغال‌زایی، زمینه جذب هر چه بیشتر گردشگران و ماندگاری آن‌ها در شهرستان را فراهم می‌کند.

شهرستان ابرکوه استان یزد دارای پتانسیل‌های گردشگری بالایی است و از جمله آثار تاریخی منحصر به‌فرد آن می‌توان به خانه تاریخی آقازاده، گنبد عالی، قلعه‌ها و آثار ارزشمند و تاریخی در بخش مرکزی و بهمن، سرو ۴۵۰۰ ساله، کویر، قنات و آثار طبیعی اشاره کرد که با جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری و توسعه این صنعت، قطعاً زمینه هرچه بهتر معرفی ابرکوه در سطح ملی و بین‌المللی، فراهم کرد.

بافت تاریخی ابرکوه با 162 هکتار وسعت، در تاریخ اول تیرماه 1395 با شماره 31526 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.