سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی افشین کوشا با عنوان "واسطه" در گالری نگاه برپاست. در این نمایشگاه 20 تابلو نقاشی و 10 طراحی به نمایش درآمده است. کوشا در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انگیزه خود برای نقاشی از آدم‌ها گفت: از زمانی که به یاد دارم به همین شکل کار کردم و شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل این‌که زیاد آدم‌ها را می‌کشیدم این بود که همیشه تنها زندگی کردم و چون کسی در اطرافم نبود حسی ناخودآگاه باعث می‌شد که به نقاشی از انسان بپردازم. درواقع کمبود آدم‌ها در زندگی‌ام باعث شد که آن‌ها را به این شکل نمایش دهم.

 او با اشاره به توری‌هایی که بر روی تابلوهایش قرار گرفته و به عنوان واسطه‌ای بین نقاشی و بیننده عمل می‌کند گفت: چشمان من ضعیف است اما از عینک استفاده نمی‌کنم و همین مسئله باعث می‌شود که همه‌چیز را ناواضح ببینم. هر آنچه می‌بینم در توده‌ای از مه قرار دارد و همیشه فاصله‌ای بین من و چیزهای دیگر هست. سعی کردم این مسئله را در کارهایم وارد کنم و اگرچه خود نقاشی‌ها نیز چندان واضح نیستند و جزئیاتی در آنها وجود ندارد، اما سعی کردم با قرار دادن یک عنصر دیگر بر روی آن‌ها باز هم از وضوح آنها کم کنم تا مخاطبان نیز همه چیز را مانند خودم ببینند.

کوشا ادامه داد: برای این کار مواد مختلف را امتحان کردم اما در نهایت به نظرم آمد که توری از همه آنها بهتر است. یک حس گیر افتادن در آن وجود دارد و مانند یک حایل عمل می‌کند. در عین اینکه می‌توان همه‌چیز را از پشت توری دید اما نمی‌توان از آن عبور کرد و به سوژه نزدیک شد.

او درباره فضاسازی آثارش گفت: با توجه به اینکه این تابلوها در دوره‌های مختلف شکل‌گرفته‌اند در تعدادی از آنها فیگورها بر روی زمینه تخت و تعدادی دیگر در یک فضای شهری دیده می‌شوند. قصدم این نبود که آدم‌ها را محدود به جایی کنم که قابل‌شناسایی باشد، بنابراین حتی زمانی که فضا را به آدم‌ها اضافه کردم فقط نمایی از یک شهر می‌بینیم که مهم نیست کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد.

کوشا درباره طراحی‌های این مجموعه گفت: همیشه به این فکر می‌کردم که چگونه می‌توان چیزی را هویت دار یا بی‌هویت کرد. در مبحث تشخیص هویت انسان‌ها همیشه اثر انگشت و چهره آنها مطرح است، به همین دلیل سر انسان برای تعیین هویت و عکس گرفتن اهمیت دارد. با این حال آنچه در ذهنم می‌گذشت این بود که باز هم نمی‌توان بر اساس فرم چشم و ابرو و اجزای صورت یک شخص تشخیص داد که او کیست و چه اخلاق و روحیاتی دارد. معمولاً می‌شنویم که در نقاشی‌ها یا عکس‌ها بر اساس ویژگی چهره آدم‌ها خصوصیات آنها مطرح می‌شود اما به نظر من این‌طور نیست.

 کوشا افزود: در این طراحی‌ها سعی کردم تا حد امکان هویت‌ها را از بین ببرم و حتی زن یا مرد بودن آنها نیز مشخص نیست. بعضی از چهره‌ها بر اساس فرم موها و اجزای صورت به نظر می‌رسد متعلق به یک زن  باشند اما آنها در واقع مرد هستند و برعکس. نژاد افراد را نیز در این کارها زیر سوال بردم و آنچه معمولا به عنوان ویژگی‌های بومی نژاد ایرانی شناخته می‌شود را در یک شخص اروپایی و ویژگی‌های معروف به انسان اروپایی را در یک شخص ایرانی آورده‌ام و به‌این‌ترتیب تمام نکات ظاهری برای تشخیص هویت افراد را زیر سوال برده‌ام. درنهایت جدا از معانی و مفاهیمی که می‌توان از این کارها برداشت کرد آنچه برایم اهمیت داشت وجه تصویری تابلوها بود، هرچند که به‌هرحال نمی‌توان از معانی پنهان در آثار گذشت.

نمایشگاه نقاشی افشین کوشا با عنوان "واسطه" تا 31 مرداد در گالری نگاه برپاست. گالری نگاه در خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، شماره 644 واقع شده است.