سرویس سینمایی هنرآنلاین: ناصر پویش این روزها در مقام کارگردان فیلم سینمایی "شهر سوخته" را در گروه هنر و تجربه در حال اکران دارد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: هم‌زمان با کاوش باستان‌شناسی در شهر سوخته صدایی از اعماق خاک شنیده می‌شود. فیلم درحالی‌که همراه با باستان شناسان به روایت گزارشی و لحظه‌به‌لحظه از کاوش‌ها می‌پردازد، موازی با آن به جستجوی صدا در اعماق خاک و به اعماق تاریخ می‌رود تا با مردم کهن‌سال شهر سوخته همراه شود.

پویش در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره چرایی پرداخت به "شهر سوخته" سیستان بیان کرد: ایده فیلم 16 سال پیش در سفری به شهر سوخته در ذهن من شکل گرفت و جرقه اولیه کار زده شد. در 1384 این طرح را به سازمان میراث فرهنگی وقت ارائه کردم. سازمان در آن زمان گروهی کارشناس از سینماگران داشتند که آن‌ها نیز کار را تأیید کردند، اما متأسفانه به تغییر دولت برخورد و کار رها شد تا در 1396 که فیلم را با سرمایه شخصی ساختیم. "شهر سوخته" ویژگی‌هایی دارد که اگر به آن پرداخته شود بسیاری از نوشته‌ها و تاریخ‌نگاری‌های دوران شهرنشینی را تغییر می‌دهد. در بسیاری از کتب تاریخی بیشتر از تاریخ بین‌النهرین نوشته شده است، درحالی‌که به نظر من فرهنگ شهر سوخته بسیار جلوتر بود و خیلی جاها تحت تأثیر این فرهنگ بوده‌اند.

شهر سوخته- ناصر پویش

او ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی این است که برخلاف تمدن بین‌النهرین که همواره "خشونت به‌علاوه فرهنگ" در آن دیده می‌شود، در شهر سوخته "صلح به‌علاوه فرهنگ" را می‌بینیم؛ یک آرمان‌شهر است که می‌تواند الگویی برای آیندگان باشد تا چنین اتفاقی و چنین شهری دوباره تکرار شود.

این کارگردان درباره تحقیقات لازم دراین‌باره اظهار کرد: در همان سال‌‌های ابتدایی یک سال تحقیق کردم و در این مدت نیز تحقیقاتی جسته‌ و گریخته داشتم. در همین مدت شش بار به شهر سوخته سفر کردم و کتاب‌های جدیدی را که درباره این شهر از طریق دوستان کاوشگر منتشر شده است مطالعه کردم که منابع خوبی بودند.

پویش دلیل پرداختن به شهر سوخته را مدنیت و مدرن بودن آن دانست و گفت: فیلم لایه‌های مختلفی دارد، اما مهم مدنیتی است که در این شهر وجود داشته است. آنچه از سیستان و بلوچستان همواره شنیده‌ایم حتی در شاهنامه فردوسی، بخش مردانگی و دلاوری مردان این خطه بوده درحالی‌که صلح‌طلبی نیز آنجا بسیار اتفاق افتاده است. ازنظر من جهان امروز ما یک جهان مردانه است که با خشونت و جنگ روبروست، درحالی‌که شهر سوخته جهان زن‌محور بود و اقتصاد و آثار هنری توسط زنان در این شهر رقم خورده است. شاید انسان فردا به این نتیجه برسد که حکومت را باید به دست زنان بسپارد که دنیا را بسیار زیبا می‌بینند.

او همچنین درباره بازسازی فضاها توضیح داد: ما سه دوره فیلمبرداری داشتیم که مجموعاً شش ماه طول کشید. دلیلش این بود که شهر سوخته ثبت شده است، بنابراین باید بخشی از آن را بازسازی می‌کردیم و بناها را می‌ساختیم که این امر مستلزم زمان بود.

شهر سوخته- ناصر پویش

کارگردان"شهر سوخته" در ادامه به بحث اکران فیلم اشاره کرد و افزود: اعتقاد دارم هر کاری که اکران می‌شود باید بیننده خود را پیدا کند. کرونا فضای خوبی برای هیچ‌کس نساخت و من جزو اولین نفراتی بودم که نسبت به اتفاقی که کرونا رقم زده است متن نوشتم، چرا که معتقدم هر از دست دادنی اتفاقاتی را برای شما به همراه دارد. کرونا یک اتفاق عجیب است و خوب را خوب‌تر و بد را بدتر کرده است، اما در این فضا نیز فیلم‌ها می‌توانند مخاطب خود را داشته باشند تا سالن خالی نباشد حتی با اندکی مخاطب که حضورش حس عجیبی به من فیلمساز می‌دهد، چرا که همین تعداد اندک عاشقان سینما هستند که سینما و فیلم دیدن را رها نمی‌کنند و دیدن آن‌ها در شرایط سخت این روزها لذت‌بخش است.

پویش در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود نیز بیان کرد: به‌زودی و تا سه هفته آینده مجموعه ویدئو آرت "بی‌نشانی" را از طریق کتاب‌فروشی‌ها در اختیار علاقه‌مندان به اشعار مولانا قرار خواهم داد. 28 ویدئو آرت درمجموع 65 دقیقه کار که هرکدام از آن‌ها درباره یکی از اشعار مولاناست که در آن‌ها بیشتر به عناصری که انسان امروز احتیاج دارد پرداخته است.