سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی‌های علی گلستانه در پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱، نمایشگاه نقاشی ابراهیم اکبری گرز با عنوان "ذات طبیعت" در گالری هفت ثمر ، نمایشگاه نقاشی محمدرضا فراهانی با عنوان "کرانه" در گالری بهارک و نمایشگاه گروهی "یه پول خروس" در گالری ثالث سوژه این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند. 

رهایی طبیعت

نمایشگاه نقاشی‌های علی گلستانه در پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ برپاست. در اقدامی قابل توجه، یک مجموعه‌دار به نمایش آثاری که از یک هنرمند در اختیار دارد پرداخته و به ‌این‌ترتیب آثاری از دوره‌های مختلف کاری او به نمایش درآمده است. گلستانه به عنوان نقاش طبیعت شناخته می‌شود و در این مجموعه آثار طبیعت‌گرای این هنرمند در کنار تعداد محدودی پرتره به نمایش درآمده است. نگاه گلستانه به طبیعت به دور از واقع‌گرایی و ساخت‌وسازهای عین به عین است. او نگاهی تجریدی به طبیعت دارد و آنچه در تابلوهایش دیده می‌شود طبیعتی خودساخته است که از فیلتر ذهنی هنرمند عبور کرده و به بیان روحیات و احساسات او می‌پردازد.

در تابلوهای مختلف گلستانه با درجات مختلفی از تجرید مواجه هستیم. گاه فرم‌ها و اشکال طبیعی به حالتی ساده دیده می‌شوند و گاه تنها با سطوح رنگی مواجه هستیم که گرچه شکل مشخصی ندارند اما اجزایی از طبیعت را برای مخاطب تداعی می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی علی گلستانه در گالری 009821

او از دو ابزار متفاوت برای نقاشی از طبیعت استفاده می‌کند که هرکدام ویژگی‌های بصری خاصی دارند. مدادهای رنگی در دستان او وسیله‌ای هستند که خطوط موازی را با دقت و در عین‌حال رها و آزاد در کنار هم قرار دهند تا بدون هیچ خط محیطی و مرز جداکننده‌ای، درختان و زمین و آسمان را بر سفیدی کاغذ نمایان کنند. در این آثار تنالیته‌های رنگ با کم زیاد کردن فشار مداد یا افزایش تعداد خطوط بر روی یکدیگر ایجاد شده است و با استفاده از ساده‌ترین ابزار کار، مناظری چشم‌نواز و گیرا به وجود آمده‌اند.

گلستانه در تعدادی دیگر از آثار خود مداد رنگی‌ و هاشورها را کنار گذاشته و از رنگ‌های رقیق و شفاف استفاده کرده است. او با استفاده از لکه‌های رنگ به تصویر کردن طبیعتی پرداخته که شور و حرکت در آن موج می‌زند. حرکت‌های قلم به سادگی به ترسیم فرم‌های مختلف پرداخته و با کمترین توجه به جزییات، مناظر مختلف را به وجود می‌آورند. اگرچه گلستانه در هیچ‌کدام آثار از رنگ‌های خالص استفاده نکرده است، اما ترکیب‌های رنگی او شفاف و درخشان هستند. در بعضی از تابلوها نیز او از رنگ‌های تیره و کدر استفاده کرده تا فضای تاریک و مبهمی را به وجود آورد، اما باز هم از چرک شدن رنگ‌ها جلوگیری کرده است.

نمایشگاه‌ علی گلستانه تا ۲۹ مرداد در پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان خردمند، کوچه ۱۸، پلاک ۲۵ برپاست.

 

طغیان احساسات انسانی

نمایشگاه نقاشی ابراهیم اکبری‌گرز با عنوان "ذات طبیعت" در گالری هفت ثمر برپاست. همان‌طور که از نام نمایشگاه پیداست آثار اکبری نمایش‌دهنده تصاویری از طبیعت هستند که به دور از پرداختن به جلوه‌های ظاهری و عیان آن، قصد دارند ویژگی‌های و روحیات نهفته در آن را به تصویر بکشند. او این آثار را به‌قصد نقاشی از منظره کار نکرده است بلکه ذهنیات خود و آنچه از طبیعت در خاطر داشته را به شکلی آزادانه بر روی بوم آورده است تا احساسات انسانی را وارد این مناظر کند. درختان و کوه‌ها در این تابلوها نشانی از واقعیت ندارند اما لکه‌های رنگ و ضربات قلمی که آنها را به وجود آورده‌اند احساسات مختلفی مانند ترس، اضطراب و ناامنی را در میان لایه‌های رنگ نمایش می‌دهند.

اکبری لکه‌های رنگ را بدون توجه به فرمی که قرار است شکل بگیرد در کنار هم قرار داده است و در اغلب موارد آنچه از عناصر طبیعی به چشم بیننده می‌آید برگرفته از پس‌زمینه ذهنی او از طبیعت است. بااین‌حال همین فرم‌های آزاد از درخت اصلی‌ترین اجزای تابلو هستند و معمولا در اطراف آنها هیچ‌چیز دیگری به چشم نمی‌آید و با حذف آنها از تابلو، با زمینه‌ای خالی مواجه می‌شویم.

نمایشگاه نقاشی ابراهیم اکبری‌گرز در گالری هفت ثمر

تقریبا در تمامی آثار استفاده از رنگ‌های تیره و خاموش دیده می‌شود و فضایی بسته و خفقان‌آور در تابلوها به وجود آمده است که از سویی با بیکرانکی و آزادی طبیعت در تضاد است و از سوی دیگر احساس ترس و اضطراب ناشی از تنهایی، بی‌پناهی و گم‌شدگی در این فضا را تداعی می‌کند که درعین‌حال یادآور مسائل اجتماعی و درونی انسان‌ها نیز هست.

نمایشگاه نقاشی ابراهیم اکبری گرز تا ۲۹ مرداد در گالری هفت ثمر به نشانی خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 برپاست.

 

ردپای انسان

نمایشگاه نقاشی محمدرضا فراهانی با عنوان "کرانه" در گالری بهارک برگزار شد. تابلوهای آبرنگی این مجموعه همگی دارای سوژه‌ای یکسان هستند. بندری با قایق‌های پهلو گرفته که از چند زاویه محدود در همه این تابلوها دیده می‌شود.

فراهانی بارها و بارها در یک لوکیشن ثابت قرار گرفته و موضوع موردنظر خود را با تغییرات جزئی به تصویر کشیده است. تفاوت موجود در تابلوها محدود به نکاتی مانند تعداد قایق‌های لنگر انداخته یا زاویه دیدی است که از سمت چپ، راست یا مقابل، به اسکله وجود دارد. نقاش حتی از پالت رنگی یکسانی در همه تابلوها استفاده کرده و قصد نداشته است با بهره بردن از رنگ‌هایی دور از واقعیت، تنوعی در تصاویر ایجاد کند.

این تشابهات باعث شده است مجموعه‌ای یکدست و یکنواخت به وجود آید که مانند مطالعه‌ای بر یک صحنه خاص به نظر می‌رسد. فراهانی ترجیح داده است به‌جای پرداختن به مناظر متنوع، بر یک موضوع ثابت و موقعیت یکسان تمرکز کند تا همه جزییات و ویژگی‌های آن را بشناسد و به تصویر بکشد.

نمایشگاه نقاشی محمدرضا فراهانی در گالری بهارک

در این تابلوها با منظره‌ای طبیعی مواجه هستیم که با حضور انسان تغییر شکل داده و نشانی از اصل آن وجود ندارد. ساحلی تخت و بیکران، با وجود اسکله‌ها و قایق‌ها تغییر ماهیت داده و سکوت و آرامش جای خود را به هیاهو و رفت‌وآمدهای فراوان داده است. در واقع با وجود آنکه هیچ انسانی در این تابلوها دیده نمی‌شود، آنچه بیش از همه‌چیز به چشم می‌آید ساخته‌های دست اوست.

اثرات انسان بر طبیعت و تغییراتی که در آن ایجاد کرده است چنان پر رنگ است که زمینه طبیعی را به حاشیه می‌راند و آن را از نظر دور می‌کند. در این تابلوها رنگ‌های شفاف و آرامش‌بخش که بندری ساکت و خلوت را نمایش داده‌اند، جلوه‌ای زیبا و جذاب از منظره‌ای را نمایان می‌کنند که شاید در واقعیت با فلزات زنگ‌زده، روغن‌های سوخته و پلاستیک‌های کهنه آکنده باشد.

 

نگاهی به پول

نمایشگاه گروهی "یه پول خروس" در گالری ثالث برپاست. در این مجموعه آثار هنری به نمایش درآمده است که مستقیما به موضوع پول پرداخته و به شکل‌های مختلف مفاهیمی را از آن استخراج کرده است. اغلب این آثار پیش از این توسط هنرمندان مختلف و با رویکردهای متفاوتی به وجود آمده بودند و حالا در کنار هم قرار گرفته‌اند تا شکل‌های مختلف برخورد با یک سوژه را نمایش دهند.

میترا ارباب سلجوقی سکه‌های فلزی را ساخته است که بر روی آن به جای نمادهای رایج، دستی به نشانه گدایی بیرون آمده است. لادن بروجردی یک اسکناس دو دلاری را با گل‌های صورتی آراسته و به جای سیاستمداران آمریکایی تصویر زنی مینیاتوری را قرار داده است.

نمایشگاه گروهی

بهنام کامرانی در اسکناس‌هایی که نقاشی کرده است سفری به دور ایران دارد و تصویری از بناها یا المان‌های طبیعی را روی اسکناس قرار می‌دهد، درحالی‌که نمادهایی از زندگی امروزی مانند لوازم خانه و انسان روی آنها دیده می‌شوند. کوروش گلناری مستقیما به سراغ سوژه رفته و بدون هیچ تغییر آن را نمایش داده است. واژه "پول" که به خط نستعلیق نوشته شده است بر روی پایه‌ای قرار گرفته و روی آن با سکه‌های طلایی پوشیده شده است. از منوچهر نیازی که سالها پیش تجربیاتی با سکه‌های فلزی داشته است نیز اثری در این مجموعه دیده می‌شود که دایره‌ای پوشیده از سکه‌های نقره‌ای را روی زمینه‌ای طلایی نشان می‌دهد.

‎میترا ارباب سلجوقی، حمید اسدزاده، مسعود جزنی، علیرضا جوادی، عیسا چولاندیم، حکمت رحمانی، حجت شکیبا، مجید عسگری، اسماعیل قنبری، بهنام کامرانی، کوروش گلناری، امین معظمی، فربد مهر، منوچهر نیازی و لیلا ویسمه هنرمندانی هستند که اثار آنها در این مجموعه به نمایش درآمده است.

‎نمایشگاه گروهی "یه پول خروس" تا 11 شهریور در گالری ثالث واقع در کریم‌خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ میزبان علاقمندان به هنر است.