سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رویا صدر پژوهشگر و نویسنده طنزپرداز، با این توضیح که مشغول تحقیق و نگارش کتاب "تاریخ شفاهی طنز" است به هنرآنلاین گفت: این اثر در چهارچوب و محدوده بررسی آثار گروه حاجی‌فیروز نوشته می‌شود. گروهی که دهه 40 در زمینه طنز فعالیت داشتند.

نویسنده "خبرنامه محرمانه"، با بیان این‌که طنزنویسان گروه حاجی‌فیروز یک اکیپ بودند که با نشریاتی چون "تهران مصور" و "کاریکاتور" همکاری می‌کردند، ادامه داد: متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا بخش پژوهشی این کتاب چون کتابخانه‌ای است به تعویق افتاده و مقداری با مشکل مواجه شدم.

او هم‌چنین از چاپ دوم کتاب "بیست سال با طنز" با تجدید نظر توسط انتشارات هرمس خبر داد و افزود: این اثر نخستین بار در سال 81 منتشر شد. در طی این مدت با بازخوردهایی که گرفتم و اطلاعاتی که پس از چاپ اول بدست آوردم کتاب را تکمیل کردم. برخی نمونه آثار را هم تغییر داده‌ام.

صدر با بیان این‌که تدوین کتاب به 20 سالگی انقلاب برمی‌گردد، تصریح کرد: سال 77 وزارت ارشاد تصمیم گرفت در زمینه‌های مختلف هم‌چون داستان، نمایشنامه و طنز آثار نشر یافته را طی بیست سال بررسی کند که حوزه طنز به من پیشنهاد شد. بر همین اساس طنز مطبوعاتی را در مدت بیست سال بعد از انقلاب مورد بررسی و تحلیل قرار داده‌ام، چه در قالب نشریات طنز و چه در قالب ستون‌هایی که در نشریات جدی به طنز پرداخته شده است.

او با این توضیح که طنز همیشه در بستر سیاسی حرکت کرده و رخدادهای سیاسی و اجتماعی همیشه روی طنز تاثیر گذاشتند، گفت: بنابراین می‌توان طنز را مقطع‌بندی کرد. طنز سال‌های بعد از انقلاب تا 59، از این زمان تا سال 62 که "دو کلمه حرف حساب" منتشر شد. پس از آن نیز تا سال 75-76 مقطع‌بندی صورت گرفته و در چهارچوب مقاطع زمانی به نشریات طنز و ستون‌های طنز پرداختم.

" ه، مثل تفاهم"، "گل آقا (از سری طنز پردازان معاصر)"، "برداشت آخر (بررسی طنز مطبوعاتی)"، "شکرستان (نگاهی به آثار زنان در نشریات طنز)"، "یک، دو، سه، طنز (گزیده آثار طنزنویسان معاصر)"، "شب‌های کوش‌آداسی (رمان طنز درباره عشق و کلیه بیماری‌های دل) و "اندیشیدن با طنز (مجموعه سیزده مصاحبه درباره طنز)" عناوین برخی کتاب‌های منتشر شده اوست.