سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب "در افسون گل سرخ" نقد و تحلیل شعر شاعران ایرانی از قرن چهارم تا معاصر و پس از انقلاب اسلامی است که به قلم نادر ابراهیمیان تالیف شده است. این پژوهشگر درباره این کتاب توضیح داد: این کتاب شامل مقالات و نقدهای ادبی است که سال‌های گذشته از من در مجلات علمی و پژوهشی به چاپ رسیده است. البته برخی از این مقالات مربوط به دوران دانشجویی من بوده که بعدها تغییراتی در آنها دادم و آنها را به روز کرده‌ام.

این پژوهشگر شعر و ادبیات فارسی ادامه داد: در حال حاضر جلد اول این کتاب آماده نشر است که البته جریان کرونا سبب شد این کار تا به امروز به تعویق بیفتد. این کتاب در واقع یک کار دانشگاهی و به سبک مقالات علمی و پژوهشی است که به اشعار شعرای قدیم چون فردوسی، حافظ و سعدی  تا شعرای معاصر چون سهراب و فروغ می‌پردازد.

ابراهیمیان راجع به تطبیق‌هایی که در کتاب جدید خود به آن پرداخته است اذعان داشت: مقاله و نقد تطبیقی باده عرفانی در شعر حافظ و ابن‌فارض مصری، مقاله و نقد تطبیقی سیمای زن در شعر فروغ و غاده‌السمان شاعر سوری، مقاله و نقد تطبیقی بین شعر نیما و بدر شاکر شاعر عراقی، مقاله و نقد تطبیقی مقام زن در شاهنامه و ایلیاد از جمله پژوهش‌هایی است که در این کتاب به انجام رساندم.

او در پایان گفت: در اینجا لازم است از راهنمایی استادان عزیزم و منتقدان ادبی ارجمند استاد دکتر میرجلال‌الدین کزازی، استاد علی افضلیان و دکتر فرشته مومنی در این زمینه سپاسگزاری کنم.

نادر ابراهیمیان متولد ۱۳۴۶ آمل و دکترای زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه است و پیش از این آثار متعددی در حوزه فرهنگ و ادب از او منتشر شده از جمله: گردش سایه ها درباره  شعر و زندگی سهراب سپهری، مجموعه مقالات ادبی با عنوان  پنجره ای رو به آفتاب، جستارهایی در شعر حافظ، نیما و وحشی بافقی با نام چشمه ای رو به خورشید،  گزارش تلمیحات داستانی در قصاید خاقانی با عنوان عقیق آفتاب همراه با دیباچه استاد دکتر میر جلال الدین کزازی، گزیده شعر معاصر عرب به نام مرا به آستانه خورشید ببر، ترجمه در شوکران بنفش خورشید که نمادهایی‌ست در هشت کتاب سهراب سپهری، مجموعه شعرهای سروهای شیراز و در کوچه باغ های اصفهان.