به گزارش هنرآنلاین به نقل از شهر کتاب، نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد ساعت ۱۶ به نقد و بررسی  کتاب "معجزه‌ توجه آگاهی" نوشته‌ تیک نات هان با ترجمه مرتضی کشمیری و پیوند جلالی اختصاص دارد که با حضور دکتر لادن فتی، مرتضی کشمیری و سیاوش نیک‌پور در مرکز فرهنگی شهر کتاب به صورت مجازی برگزار  می‌شود.

توجه‌آگاهی (مایندفولنس) را آگاهی از تجربه‌ حاضر همراه با پذیرش آن دانسته‌اند. همچنین آن را نوعی خاص از توجه کردن معرفی کرده‌اند؛ توجه کردنی عمدی، بدون قضاوت و در لحظه‌ حال. تعریف دیگری که برداشتی شفاف از توجه‌آگاهی فراهم می‌کند این است که آن را آگاهی از تجربه، بدون ترجیح دادن تجربه‌ای دیگر بر تجربه‌ حاضر، بدانیم. آیا بدون توجه کردن. آن‌ هم توجه عمدی، بدون قضاوت و در لحظه‌ی حال. می‌توان خوب زیست؟ آیا می‌توان بدون حضور داشتن و آگاه بودنی که از این شکل خاص توجه کردن حاصل می‌شود، زندگی را در تمامیت و ارتباط درونی بین اجزایش زیست؟

معجزه‌ توجه‌آگاهی از اولین کتاب‌هایی است که این نوع زیستن و تکنیک‌های پرورش دادن آن را از زبان راهبی ویتنامی به جهانیان معرفی کرد. این کتاب خواننده‌ی امروزی خود را به سرچشمه‌ها می‌برد؛ آنجا که توجه‌ آگاهی و تکنیک‌های پرورش آن در خدمت خوب زیستن‌اند، جایی که نسیمی خنک می‌وزد و این جملات به گوش می‌رسند: "چایت را بنوش" و "همچو رود جاری شو".

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام این مرکز به نشانی  Instagram/bookcityculturalcenter  به‌ صورت زنده پیگیری کنند.

 

مقالات‌شمس؛ روایتی تازه از آموزه‌های سبک‌ عراقی

بیست‌وهشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ شمس تبریزی در روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ساعت ۱۲ ظهر با سخنرانی دکتر عبدالرضا مدرس‌زاده به "مقالات شمس، روایتی تازه از آموزه‌های سبک عراقی" اختصاص دارد که به‌صورت مجازی پخش خواهد شد.

آنچه با نام مقالات شمس. به همین شکل و شمایل و اصالت. می‌شناسیم، در یکی از فشرده‌ترین دوره‌های فکر و فرهنگ ایرانی و اسلامی که با گسترده‌ترین کارکردهای ادبی و هنری هم‌همراه است؛ بازتابی است از کنش‌ها و کوشش‌های عرفانی و معنوی که بازگویی روایتی‌ تازه از آن را جناب شمس بر عهده‌ داشته‌ است.

این‌که عمده مفاهیم و مضامین مندرج در این مقالات را می‌توان در آثار فاخر ادبی سبک دوره عراقی به گونه‌هایی دیگر و با تغییرات مصداقی و ساختاری، نشان داد، به‌ معنی آن است که این سخنان فشرده و کوتاه‌گونه، روایتی است تازه و بی‌سابقه با زبان آنها را از منظر دانش‌هایی چون روایت‌گری و نشانه‌شناسی هم بررسی و دنبال کرد.

هم‌خوانی مضامین مندرج در مقالات شمس با آثار ادبی و عرفانی سبک عراقی نشان از آسیب‌شناسی دقیقی دارد که در این مقالات و در آن اشعار رخ داده است و از این جهت، شاید بتوان آن را گونه‌ای تاثیرگذاری این مفاهیم از زبان شمس بر دیگران دانست.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه‌ اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter  این درس‌گفتار را پیگیری کنند.