سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی هایده ایازی با عنوان "راه و بیگاه" در گالری دلگشا برپاست. ایازی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره آثار این مجموعه گفت: تمام کارهای من حول محور موضوعات اجتماعی، دنیا و اتفاقات اطراف است. شخصیت‌ها یا چیزهایی که به نقاشی‌هایم وارد می‌شوند معمولاً ریشه در دوران کودکی‌ام دارند. ذهن من بسیار جستجوگر است و از کودکی این خصیصه را داشتم و از همان زمان اهل مطالعه کتاب و مجلات بودم. در کارهایم عناصری مانند صفحه موسیقی، بادبادک، سندباد و... دیده می‌شود که همگی از دوران کودکی نشأت می‌گیرد. خواستم چیزهایی را نشان دهم که بچه‌های امروز با آنها آشنایی ندارند و نمی‌توانند با آنها انس بگیرند. دوست دارم این عناصر در کارم باشند و گذشته و حال را در کنار هم قرار دهم.

او درباره نوشته‌های موجود در آثارش گفت: بخشی از این نوشته‌ها شعرهای پسرم هستند و در بعضی دیگر فقط کلماتی را کنار هم می‌گذارم. اشاره من به این مسئله است که انسان معاصر اصلاً اهل گفتگو نیست و تعاملی بین آدم‌ها وجود ندارد. صحبت‌های آدم‌ها در حد دنیای مجازی و محدود به چند کلمه است، بنابراین ادبیات فارسی بسیار مظلوم واقع شده و آدم‌ها حتی اگر بخواهند پیامی برای یکدیگر بفرستند نمی‌توانند کلمات را به خوبی در کنار هم قرار دهند. انگار کلمات آنها گم شده و ادبیات فارسی از ذهن و زبان ما حذف شده است. من سالها خوشنویسی کردم و در این آثار هم از همان اصول خوشنویسی استفاده کرده‌ام.

ایازی ادامه داد: انتخاب رنگ کارهایم در لحظه اتفاق می‌افتد و اصولاً نقاشی‌هایم در لحظه شکل می‌گیرد. ابتدا چیزی در ذهنم دارم اما در جریان کار هرچه پیش آید را نگه می‌دارم. دوست دارم در این کارها از رنگ‌های شاد استفاده کنم زیرا با وجود اینکه موضوع تابلوها تلخ است می‌خواهم رنگ‌های شاد حال مخاطب را خوب کند.

او با اشاره به تاثیرپذیری آثارش از وقایع اطراف گفت: گاهی سعی می‌کنم اتفاقات اطراف را مستقیماً به تصویر بکشم و آنها را بازنمایی کنم، اما با توجه به این که آموزشی در زمینه هنر ندیده‌ام و پنج سال است که به صورت خودآموخته مشغول نقاشی کردن هستم، شاید نتوانم به خوبی آنها را نمایش دهم. بنابراین معمولاً اتفاقات تلخ به صورت غیر مستقیم در کارهایم دیده می‌شود.

ایازی ادامه داد: در این سال‌هایی که به نقاشی پرداخته‌ام احساس می‌کنم هنر در ایران جای خودش را پیدا نکرده است، بااین‌حال ما وظیفه داریم تلاش کنیم و حرف خود را با قلم و رنگ بیان کنیم. اینجا هنرمندانی وجود دارند که بسیار تلاش می‌کنند اما دیده نمی‌شوند و درعین‌حال کسانی هستند که تازه شروع به کار کرده‌اند اما مورد توجه قرار گرفته و ناگهان اوج می‌گیرند.

نمایشگاه نقاشی هایده ایازی تا 21 مرداد در گالری دلگشا واقع در خیابان کریمخان. خیابان ایرانشهر. کوچه مهاجر. پلاک 30 میزبان هنردوستان است.