سرویس تئاتر هنرآنلاین، محمد عارف رئیس کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر  یادداشتی را درباره تاثیر ویروس کرونا بر نمایشنامه‌نویسی ایران در اختیار هنرآنلاین قرار داد که متن آن به این شرح است:

"بدنه‌ تئاتر ایران در دوران پیش از کرونا ویروس، به خودی خود با رنج بی‌مهری‌هایی در ستیز بود و به امید فرارسیدن هر فصلی یا هر مدیری تئاترشناس، دیده به راه بهبودی قابل اعتنایی بسته بود و بنا به هر دلیلی برای بهتر شدن می‌کوشید.

اما هجوم بی‌امان کروناویروس با تعاریفی مبهم، از بی‌میانی و بی‌پایانی، همه آن کوشش‌ها و امیدها را به بازی گرفت و  در چند کنش تاثیرگذار بر جامعه جهانی، با شبیخونی اقتصادی- روان‌شناختی تئاتر ایران را نیز بیش از پیش متاثر از خود کرد.

تاثیرات محسوس کروناویروس بر پوسته‌ جامعه یعنی "اقتصاد و اوضاع معیشتی مردم" از یکسو، "جان روحی جامعه" را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داد. در این میان نمایشنامه‌نویسی کشور بیش از بسیاری از مشاغل و هنرها دچار آسیب‌های مالی و روحی روانی شده است. 

با این حال، خسارت‌های ناشی از آسیب‌های مالی کرونا بر پوسته‌ جامعه، اگر زود ترمیم شود قابل تحمل است اما از پوسته‌ جامعه نگران‌کننده‌تر، آسیب‌های روانی وضعیت موجود بر هسته‌ جامعه است که خسرانی جبران‌ناپذیر در پی خواهد داشت. در واقع جامعه تئاتری ایران و به ویژه نمایشنامه‌نویسان کشور در معرض این دو طوفان خشمگین قرار دارند. ناگزیر برای نجات آنان که مبنا و ستون اصلی تئاتر به شمار می‌آیند هیچ غفلتی نباید صورت گیرد. 

بی‌درنگ باید به حمایت از پوسته و هسته‌ تئاتر ایران "که مبتنی بر ادبیات نمایشی و نمایشنامه‌نویسان است" همت گماشت. 

کانون نمایشنامه‌نویسان ایران به لحاظ اهمیت موضوع و مطالعات آماری مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی بر جامعه شناختی اقتصادی تئاتر به ویژه در محدوده درام‌نویسان حاضر ایران، نگرانی خود را بارها از تریبون‌های گوناگون اعلام داشته و اکنون نیز بدین‌وسیله اعلام می‌دارد که تاثیر کرونا ویروس نه تنها در این دوره که در آینده‌ نامعلوم پساکرونا هم قابل پیش‌بینی و به شدت نگران کننده خواهد بود.

ابعاد روانی این تاثیرات بر هیچ‌کس و هیچ سازمان یا اداره‌ای یا نهادی پوشیده نیست بنابراین انتظار می‌رود متولیان فرهنگ و هنر کشور به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کار و رفاه اجتماعی، دفاتر ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی از نزدیک به بررسی اوضاع روحی روانی و اقتصادی نمایشنامه‌نویسان عضو و غیر عضو کانون نمایشنامه‌نویسان ایران بپردازند و نگذارند نمایشنامه‌نویسان کشور که ارکان مهم تئاتر و فرهنگ هنری ایران هستند، بیش از پیش نگران اوضاع اقتصادی- اجتماعی و روحی روانی خود باشند.

محمد عارف

رئیس کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر"