سرویس تجسمی هنرآنلاین: گالری طراحان آزاد از جمله گالری‌هایی است که از ابتدای شیوع بیماری کرونا تابه‌حال فعالیت‌های خود را تعلیق کرده است. رزیتا شرف جهان مدیر این گالری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این موضوع گفت: گالری طراحان آزاد مانند هر سال برنامه نمایشگاهی خود را برای فصل بهار مشخص کرده بود اما شرایطی که پیش آمد بسیار سخت و غیرقابل ‌پیش‌بینی بود و ما مجبور به لغو نمایشگاه‌ها شدیم. در خردادماه که شرایط کمی بهتر شده بود احساس کردیم می‌توانیم با شرایط محدود کار را آغاز کنیم و با هنرمندان تماس گرفتیم، اما تعدادی از آنها ترجیح دادند نمایشگاه خود را به زمان دیگری موکول کنند و تعداد دیگری پذیرفتند که در این شرایط نمایشگاه داشته باشند. بااین‌حال دوباره با اوج‌گیری بیماری مواجه شده و مجبور شدیم باز هم برنامه‌ها را لغو کنیم.

شرف جهان ادامه داد: با این شرایط ممکن است مجبور شویم یک سال فعالیتی نداشته باشیم و به نظرم این مسئله بهتر از آن است که باعث شویم مشکل جدی برای کسی به وجود آید. با توجه به اینکه همسر و پسرم به کرونا مبتلا شدند، اضطراب و فشار روانی شدیدی بر من وارد آمد و اصلا نمی‌خواهم دیگران چنین شرایطی را تجربه کنند، به همین دلیل حاضر نیستم با برگزاری یک نمایشگاه چنین ریسکی را برای دیگران ایجاد کنم.

او درباره فعالیت‌های این گالری در شرایط فعلی گفت: در فصل بهار با همکاری انجمن نقاشان ایران از ناشران مختلف کتاب‌هایی هدیه گرفته و به فروش گذاشتیم. در نتیجه مبلغ خوبی جمع‌آوری شد و توانستیم به حدود ۲۰ نفر از اعضای انجمن وام‌هایی اهدا کنیم. هم‌اکنون نیز مشغول فعالیت هستیم و سعی می‌کنیم سایت گالری را فعال‌تر کنیم تا بتوانیم با ایجاد فضای خریدوفروش برای آثار هنری، کار کوچکی برای هنرمندان انجام دهیم.

 شرف جهان افزود: بخش جدیدی را با عنوان "گیومه" در وب‌سایت گالری راه‌اندازی کردیم و در این بخش قصد داریم نمایشگاه‌های آنلاین از آثار هنرمندان گالری برگزار کنیم. هر هفته سه اثر جدید از یک هنرمند بر روی سایت به نمایش گذاشته می‌شود. این آثار ویژگی‌های متفاوتی دارند اما تنها وجه مشترک آنها این است که در زمان قرنطینه و شیوع کرونا خلق شده‌اند، بنابراین پس از گذشت چند ماه می‌توان یک مجموعه‌ از آثاری را در اختیار داشت که هنرمندان در شرایط آلام و دردهای همگانی به وجود آورده‌اند. این نمایشگاه‌های آنلاین علاوه بر نمایش آثار جدید هنرمندان، امکانی برای فروش آثار و کمک به هنرمندانی است که سال‌ها با ما همکاری کرده‌اند.

 مدیر گالری طراحان آزاد ادامه داد: بیماری کرونا زندگی مردم را مختل کرده است و طبیعتاً روال ثابت کار گالری‌ها هم تغییر کرده است. حداقل کاری که گالری‌ها در این مدت توانستند انجام دهند برگزاری نمایشگاه‌های مجازی بود. هرچند این کارها نمی‌تواند جای نمایشگاه واقعی را بگیرد اما می‌تواند کمکی به آن باشد. حتی با ادامه یافتن این شرایط و نمایش آنلاین آثار هنری، شاید در چند ماه آینده بیشتر با آثار هنری مواجه شویم که به روش‌های دیجیتالی مانند ویدئو، انیمیشن و... متکی هستند.

شرف جهان ادامه داد: گالری طراحان آزاد هر سال در فصل تابستان به معرفی هنرمندان جوان سراسر ایران می‌پرداخت، اما متأسفانه امسال امکان این کار موجود نیست و نمایشگاه هنرمندان جوان لغو شده است. بیشترین چیزی که گالری‌ها در این ایام از دست می‌دهند، ارتباط مخاطبان با آثار هنری است. اگرچه در این شرایط فروش آثار تا حدی می‌تواند رخ دهد و کارهای پژوهشی و تحقیقی هم تعطیل نشده‌اند، اما ارتباط با مخاطبان ازدست‌رفته است. دانشجویان یا علاقه‌مندانی که به عنوان یک تفریح سالم به گالری‌ها می‌رفتند هم‌اکنون کمتر امکان این کار را دارند و این آسیب جبران‌ناپذیر است.

 شرف جهان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بسیاری از هنرمندان دچار مشکل شده‌اند افزود: از وزارت ارشاد خواهش می‌کنم به هنرمندان توجه کرده و با خرید آثارشان از آنها حمایت کنند. هنرمندان انتظار هیچ کمک بلاعوضی ندارند اما به نظر می‌رسد که ارشاد کمترین مسئولیتی را در این زمینه بر عهده نگرفته است.