به گزارش هنرآنلاین، با شیوع کرونا خانه موزه‌ برخی از بزرگترین نویسندگان انگلیسی تعطیل شد و راهروهایی که زمانی امثال جین آستن و خواهران برونته در آنها قدم می‌گذاشتند، در چهار ماه گذشته در سکوت کامل فرورفت. حال با پشت سر گذاشتن تهدید تعطیلی دائم ناشی از همه‌گیری کرونا، این موزه‌ها خود را برای بازگشایی آزمایشی آماده می‌کنند.

این مراکز ادبی و فرهنگی در دوره بحران با حمایت بی‌دریغ مردم روبه‌رو شدند و ده‌ها هزار پوند کمک مالی جمع‌آوری کردند. حمایت‌های بخش دولتی نیز به سرپاماندن این مراکز کمک شایانی کرده است.

ایرنا گزارش داده، سیندی سورو مدیر موزه‌ای که چارلز دیکنز روزی در آن کتاب "الیور تویست" را نوشت، در دوره تعطیلی این مرکز دائما در اتاق‌های خالی آن بالا و پایین می‌رفت. موزه دیکنز پس از یک تعطیلی چهار ماهه، از ۲۵ ژوئن (۵ تیر ۹۹) بازگشایی شده و سه روز در هفته پذیرای بازدیدکنندگان است.

سورو می‌گوید: چهار ماه (تعطیلی) برای یک خانه تاریخی زمانی طولانی بود. به ویژه خانه‌ای که یک محفل خانوادگی بوده و بر پایه یک شخصیت استوار است. چیزی که به این بنا روح می‌بخشد، حضور مردم در آن است.

بسته حمایتی دولت و بیش از ۴۰ هزار پوند کمک مردمی این خانه موزه را از خطر تعطیلی همیشگی نجات داد اما به گفته سورو خطر هنوز رفع نشده است.

خانه محل تولد شکسپیر در شهر استراتفورد انگلیس، دیروز اول اوت (۱۱ مرداد) بازگشایی شد و خانه موزه جین آستن در روستای چاوتون در جنوب شرقی انگلستان نیز از ۸ اوت (۱۸ مرداد) پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. بازدید از کلبه‌ای که آستن هر ۶ رمان خود را در آن نوشت، ویرایش و منتشر کرد، در دوره پساکرونا تجربه‌ای جدید خواهد بود.

لیزی دانفورد مدیر خانه موزه آستن در این باره می‌گوید: برای هر یک ساعت تنها ۱۲ بلیت صادر می‌شود بنابراین بازدیدکنندگان زمان کافی برای کشف خانه را دارند. می‌دانیم بازدیدها در این دوره، با وجود فاصله‌گذاری اجتماعی و ژل‌های ضدعفونی کننده تجربه‌ای عجیب و متفاوت خواهد بود اما تمام تلاش ما بر این است فضایی ایجاد کنیم که بازدیدکنندگان حس ورود به یک خانه را داشته باشند.

با شیوع کرونا خانه موزه آستن از خطر تعطیلی دائمی این مرکز فرهنگی گفت اما با جمع‌آوری ۹۵ هزار پوند کمک مالی و بهره‌مندی از بسته حمایتی دولت از این بحران عبور کرد.

 متولیان خانه موزه برونته در روستای هاورث انگلیس نیز امید دارند درهای این مرکز تا پایان ماه اوت به روی بازدیدکنندگان گشوده شود. این موزه برای برون رفت از بحران اقتصادی ناشی از کرونا از مردم درخواست کمک ۱۰۰ هزار پوندی کرد اما تاکنون تنها ۵ هزار پوند جمع‌آوری کرده و با استفاده از بسته حمایتی دولت نیز تنها تا ماه سپتامبر (شهریور-مهر) می‌تواند سرپا بماند.

ربکا یورک از متولیان خانه موزه برونته در این باره می‌گوید: آنقدر عشق و علاقه به این موزه و خواهران برونته وجود دارد که در ذهنم نمی‌گنجد ۱۲ ماه آینده ممکن است دیگر اینجا نباشیم. گفتنش سخت است اما آینده نامشخص است و نمی‌دانیم تا کی اقدامات پیشگیرانه ادامه خواهد داشت و چه وقت دوباره صدای قدمهای بازدیدکنندگان در راهروها خواهد پیچید.