سرویس معماری هنرآنلاین: هفته گذشته جایزه بین‌المللی نوآورترین دفتر معماری مدرن به استودیو کیوانی برای سه پروژه "اُرسی خانه"، "پردیس خانه" و "کاشی خانه"  اختصاص یافت و نیما و سینا کیوانی، توانستند جایزه "نوآورترین دفتر معماری مدرن" ( Most Innovative Modern Architecture Studio) در سال ٢٠٢٠ را از آن خود کنند.

هدف از اعطای این جایزه گسترش ایده‌های نو، افزایش خلاقیت و استمرار نوآوری در زمینه معماری معاصر است. احترام به مخاطب و تعهد به پیشبرد معماری مدرن از دیگر مواردی است که هیأت داوران ششمین دوره جایزه معماری BUILD به آن توجه کرده و فعالیت شرکت‌ها و دفاتر معماری مدرن در سراسر جهان را بر این اساس، مورد بررسی قرار داده‌اند.

سینا کیوانی که در سال 96 همزمان با بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات؛ نمایشگاهی از تصاویر پروژه‌های "ارسی‌خانه"، "کبوتر خانه" و "مهرخانه" استودیو کیوانی را در غرفه هنرآنلاین برپا کرد در خصوص رویکرد ویژه این گروه در معماری توضیح داد: اغلب پروژه‌های ما همانطور که از عنوان‌شان مشخص است از حیث ساختار و روند طراحی، بر پایه معماری ایرانی شکل می‌گیرند. همه این‌ها در یک مجموعه بزرگ‌تر که قرار می‌گیرند، کانسپت‌هایی ملهم از معماری ایرانی را دنبال می‌کند.

او ادامه داد: نگاه ما به معماری ایرانی در برخورد فرمالیستی خلاصه نمی‌شود و بیشتر مبتنی بر نوعی بازتولید اتمسفر است. وقتی صحبت از معماری ایرانی می‌شود معمولا با رویکردهای فرمالیستی روبه‌رو هستیم که در این نگاه اغلب فرم‌های سازه‌ای در نظر گرفته می‌شود؛ اما همانطور که اشاره کردم ما در پروژه‌های‌مان بیشتر روی فضاسازی و روح مکان متمرکز هستیم.

کیوانی در همین خصوص افزود: به این ترتیب روندی که از آن صحبت می‌کنیم، یک رویکرد عمده در آثار ما است و در آینده نیز پروژه‌های دیگری به آن اضافه خواهد شد. به طور مثال "پردیس‌خانه" که در منطقه جردن تهران اجرا شد با تمرکز بر فضای باغ‌های ایرانی شکل گرفته که این ویژگی در بخش‌های مختلف پروژه از جمله نما و فضاهای داخلی آن قابل مشاهده است.