سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو پنجشنبه غروب اسامی فیلم‌های چهل و پنجمین دوره این رویداد را اعلام کردند.

از ایران دو فیلم "بندر بند" به کارگردانی منیژه حکمت و "خط فرضی" به نویسندگی و کارگردانی فرنوش صمدی در جشنواره تورنتو 2020 حضور دارند که 10 تا 19 سپتامبر (20 تا 29 شهریور) برگزار می‌شود.

در وبسایت جشنواره از "بندر بند" منیژه حکمت به‌عنوان یک فیلم جاده‌ایِ آکنده از موسیقی یاد شده که درباره سفر یک روزه یک گروه موسیقی به تهران در شرایطی است که سیل آمده است. رضا کولغانی، پگاه آهنگرانی و امیرحسین طاهری در این فیلم 75 دقیقه‌ای بازی می‌کنند که تولید مشترک ایران و آلمان است. "بندر بند" در بخش سینمای جهان معاصر جشنواره تورنتو روی پرده می‌رود که به گفته برگزارکنندگان جشنواره به فیلم‌هایی با داستان‌های جذاب، توأم با چشم‌انداز جهانی اختصاص دارد.

"خط فرضی" اولین تجربه کارگردانی فرنوش صمدی در بخش دیسکاوری جشنواره تورنتو نمایش داده می‌شود. سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی و آزیتا حاجیان از بازیگران این فیلم 83 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی علی مصفا هستند. داستان درباره یک معلم مدرسه در تهران است که خود را برای شرکت در یک مراسم عروسی در شمال ایران آماده می‌کند. وقتی شوهرش ناگهان او را از رفتن به مراسم منع می‌کند، زن تصمیمی می‌گیرد که او را در مسیری دردناک قرار می‌دهد.  

جشنواره فیلم تورنتو بخش مسابقه رسمی و هیئت داوری ندارد، اما در پایان جشنواره، بهترین فیلم با آرای تماشاگران انتخاب می‌شود. آن‌ها آرای خود را یا در صندوق می‌اندازند یا به‌طور آنلاین می‌دهند.

جشنواره تورنتو نقطه شروع فصل جوایز سینمایی و آشنایی با رقبای احتمالی اسکار است. در سال‌های اخیر تعدادی از فیلم‌هایی که جایزه اصلی این جشنواره را بردند، مانند "زیبایی آمریکایی"، "تصادف"، "میلیونر زاغه‌نشین"، "سخنرانی پادشاه" و "دوازده سال بردگی" بعداً برنده اسکار بهترین فیلم نیز شدند، ازجمله دو سال پیش که "کتاب سبز" به کارگردانی پیتر فارلی جایزه فیلم برگزیده تماشاگران یا جایزه انتخاب مردم جشنواره تورنتو را دریافت کرد و بعداً برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شد.

تماشاگران جشنواره تورنتو که از آن به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی در آمریکای شمالی یاد می‌شود، سال پیش به ترتیب سه فیلم "جوجو خرگوش"، "داستان ازدواج" و "انگل" را به‌عنوان بهترین فیلم‌های جشنواره انتخاب کردند که هر سه فیلم بعداً در جوایز اسکار موفق ظاهر شدند، بخصوص فیلم کره‌ای "انگل" که جایزه اسکار بهترین فیلم را برد.

امسال 46 درصد فیلم‌های جشنواره تورنتو را خانم‌های فیلمساز کارگردانی کرده‌اند یا همکار کارگردان بوده‌اند که در مقایسه با 36 درصد سال گذشته پیشرفت داشته است. ازجمله این فیلم‌ها می‌توان به اولین تجربه کارگردانی دو بازیگر زن برنده اسکار اشاره کرد: "یک شب در میامی" ساخته رجینا کینگ و "کبود" ساخته هالی بری.

"سرزمین آواره‌ها" به کارگردانی کلویی ژائو که به‌جز جشنواره تورنتو در جشنواره‌های فیلم ونیز و نیویورک نیز روی پرده خواهد رفت، "یک پسر مناسب" به کارگردانی میرا نایر، "سایه در ابر" به کارگردانی رزان لیانگ و "دشمنان ملت" به کارگردانی سونیا کنبک از دیگر فیلم‌های جشنواره تورنتو امسال هستند.

تازه‌ترین ساخته‌های سینماگران مطرحی چون توماس وینتربرگ ("یک دور دیگر")، ویگو مورتنسن ("سقوط")، ورنر هرتسوگ ("بازدیدکنندگانی از دنیاهای تاریک‌تر")، جانفرانکو رزی ( "شب")، میشل فرانکو ("نظم جدید")، کورنل موندروتسو ("بخش‌های یک زن")، فرانسوا اوزون ("تابستان 85") و نائومی کاواسه ("مادران واقعی") نیز در چهل و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو نمایش داده می‌شوند.  

جشنواره تورنتو امسال به خاطر شیوع کروناویروس به‌صورت تلفیقی از رویدادهای فیزیکی و نمایش آنلاین فیلم‌ها برگزار می‌شود و خیلی از فیلم‌ها در درایوین سینماها روی پرده می‌روند. همان‌طور که از قبل اعلام شد نسخه فیلم‌شده اسپایک لی از نمایش موفق "اتوپیای آمریکایی" اثر دیوید برن فیلم افتتاحیه جشنواره تورنتو امسال است.