سرویس تجسمی هنرآنلاین: مسابقه نقاشی یونسکو در رده‌های سنی مختلف هر سال در فرانسه برگزار می‌شود. فاطمه اندیک‌فر در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ توانسته است فینالیست این رقابت‌ها باشد.

اندیک فر که هم‌اکنون دانشجوی رشته گرافیک است در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره آشنایی خود با دنیای هنر گفت: از دوران کودکی به نقاشی و کارهای هنری علاقه داشتم و از زمان دبستان نقاشی را شروع کردم. سال ۹۳ به کلاس‌های فیروزه گل محمدی رفتم و زیر نظر او شروع به کار کردم. سال ۹۶ و ۹۸ نیز آثارم را در دو نمایشگاه گروهی شرکت دادم. چهار بار در مسابقات یونسکو شرکت کردم که در دو سال اخیر کارم به فینال رسید و در سال ۲۰۱۹ تنها نماینده ایران در رده سنی خودم بودم که فینالیست شدم.

اندیک‌فر ادامه داد: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا قرار بود که مسابقه لغو شود، اما چندی پیش اعلام شد که داوری آثار انجام شده و برگزیدگان آن معرفی شدند. بااین‌حال نمایشگاهی که در سال‌های گذشته از کارهای برگزیده برگزار می‌شد و همچنین مراسم اهدای جوایز لغو شده است.

او با بیان این که در این مسابقه گروه‌های سنی مختلف از ۵ تا ۲۵ سال می‌توانند شرکت کنند افزود: من در رده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال حضور داشتم. فراخوان این مسابقه هر سال در فصل پاییز اعلام می‌شود و موضوعی از سوی برگزارکنندگان اعلام می‌شود تا همه علاقه‌مندان آثار خود را در این زمینه ارسال کنند. سال اولی که من در این مسابقه شرکت کردم موضوع نمایشگاه آب بود. سال دوم صلح جهانی، سال سوم خط و آثار باستانی هر کشور، و سال چهارم موضوع "سیاره ما، دیروز و امروز" انتخاب شده بود.

اندیک‌فر درباره دو اثر خود که در این مسابقه فینالیست شده است گفت: برای مسابقه با موضوع آثار باستانی هر کشور به موزه ملی رفتم و آثار آن جا را دیدم. دلم می‌خواست یک نماد از دوران هخامنشی در کارم باشد و بنابراین یک سردیس را نقاشی کردم و در آن رنگ‌های آبی فیروزه‌ای و سرمه‌ای به کار بردم و طرح‌های ایرانی و اسلامی را در زمینه آن کار کردم. برای مسابقه سال ۲۰۲۰ هم زنی را نقاشی کردم که از درون او گیاهان مختلف روییده است. او را از آناهیتا ایزدبانوی طبیعت الهام گرفتم. آناهیتا نماد رویش است و من هم دلم می‌خواست حس روییدن، تغییر فصل و شروع دوباره در کارم باشد.