سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "خروج" ساخته ابراهیم حاتمی کیا در زمانی که سالن‌های سینمایی به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بودند، پیش‌قدم شد تا عنوان نخستین فیلم اکران آنلاین را از آن خود کند.

فیلمی که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، حالا به شیوه اکران در تجربه‌ای نامعلوم دیده شد، اما بلافاصله نسخه قاچاق آن بیرون آمد. با این حال سازندگان فیلم کوتاه نیامدند و فیلم همچنان به اکران خود به شیوه اینترنتی ادامه داد و در این راه پیشگام بحث اکران سینما ماشین نیز شد.

ساخته حاتمی‌کیا در همان روزهایی که سینماها تعطیل بودند، موفق به فروش حدود دو و نیم میلیارد تومانی شد که این برای فیلمی که روی پرده سینماها نرفته بود رقم خوبی بود. در همان زمان نیز بحث‌هایی مبنی بر روی پرده رفتن این فیلم هم‌زمان با اکران آنلاین و یا پس از آن وجود داشت که با اعتراض رئیس انجمن سینماداران مواجه شد.

محمد قاصداشرفی رئیس انجمن سینماداران در گفت‌وگو با مهر، درباره عملی شدن این طرح در آن زمان گفت: صاحبان آثار سینمایی مجاز هستند که فیلم‌های خود را به هر نحوی که تمایل دارند در اختیار مخاطبان سینما قرار دهند، اما فیلمی که در فضای مجازی و یا شبکه نمایش خانگی ارائه شده باشد، در آینده در سینماها اکران عمومی نخواهد شد، چرا که مخاطب فیلم را پیش از اکران عمومی دیده و دیگر برای تماشای آن فیلم به سینما نخواهد رفت.

رئیس انجمن سینماداران درباره فیلم‌هایی که در نوبت اکران قرار داشتند و یا فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در سینماها به دلیل شیوع کرونا متوقف شد نیز بیان کرد: بی‌شک صاحبان این آثار همانند سینماداران به دلیل تعطیلی سینماها دچار ضرر شده‌اند و ما آمادگی این را داریم که بعد از باز شدن سالن‌های سینمایی، این آثار را در شرایط مناسب اکران کنیم، اما اگر صاحبان این آثار نیز تصمیم به عرضه اثر خود در فضای مجازی و یا شبکه نمایش خانگی داشته باشند، ما از اکران این آثار در سینماها معذور هستیم.

قاصد اشرفی در پاسخ به این پرسش که اگر نسخه متفاوتی از فیلم‌های پخش‌شده در اینترنت برای اکران عمومی در سینماها در نظر گرفته شود آیا احتمال اکران فیلم‌ها در سینماها وجود دارد هم گفت: کافی است که مخاطبان مطلع شوند که یک فیلم قبل از اکران عمومی در شبکه نمایش خانگی و یا فضای مجازی منتشر شده است، حتی اگر نسخه متفاوتی از آن برای اکران عمومی فراهم شود، به کمیت و کیفیت فیلم توجه نمی‌کنند و دیگر تمایلی به دیدن فیلم در سینماها ندارند.

و حالا مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش روز گذشته خبر از اکران "خروج"  از هشتم مردادماه بر روی پرده سینماهای کشور به شکل آزاد و بدون سرگروه می‌دهد.

درواقع پس از آن که فیلم "شنای پروانه" با فروش دومیلیاردی نتوانست مخاطبان را آن‌طور که باید به سالن‌های سینمایی بکشاند و درنهایت نیز از ادامه اکران صرف نظر کرد و انصراف داد و فیلم "خوب، بد، جلف: ارتش سری" نیز با اما و اگر اکران خود را ادامه می‌دهد، حالا تصمیم بر آن شده تا فیلم "خروج" به همراه فیلم "قتل عمد" ساخته سعید دولتخانی به روی پرده بروند.

شاید شورای صنفی نمایش به این نتیجه رسیده است که در حال حاضر فیلم‌های خوبی را که می‌داند مخاطب به آن‌ها جذب می‌شود نگه دارد تا در زمانی دیگر به روی پرده سینماها بفرست و فعلاً صرفاً برای باز ماندن سالن‌های سینمایی از فیلم‌هایی استفاده کند که با وجود حمایت‌های دولتی چندان ضرری به تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران آن‌ها تحمیل نمی‌کند.

حال سؤال اینجاست که اکران فیلم در سالن‌های سینمایی با توجه به شرایط حال حاضر برد است یا باخت؟ باید این راه را ادامه داد یا از ادامه اکران فیلم‌ها جلوگیری کرد و شرایط را برای بسترهای جدید فراهم کرد؟