سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مهسا مبارکی طراح لباس و مدیر برند شخصی روپاک درباره جدیدترین فعالیت‌های خود در حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: سبک طراحی‌های من، تلفیقی از دو رویکرد آوانگارد و مدرن است و این روزها نیز باوجود شیوع ویروس کرونا که فرصتی برای نمایش و عرضه محصولات به شکل گذشته وجود ندارد، بیشتر فعالیت‌هایم در حوزه طراحی را در خانه انجام می‌دهم.

او با اشاره به این که بالغ ‌بر 10 سال است که در حوزه مد و لباس فعالیت می‌کند اظهار داشت: پس از پایان مقطع کارشناسی با رتبه یک دانشگاه الزهرا (س)، برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، رشته پژوهش هنر را انتخاب کردم و این در حالی بود که از همان اواسط دوره کارشناسی نیز فعالیت‌هایی در زمینه پژوهش‌های حوزه مد و لباس انجام می‌دادم.

مبارکی با تأکید بر این که پژوهش، لازمه خلق هر اثر هنری حتی در مرحله اسکیس‎‌های خطی است، بیان کرد: طراحی مد و لباس بدون تحقیق و پژوهش به‌مثابه آغاز روندی بدون هویت، پایه و اساس است و در شرایط کنونی که روزبه‌روز بر تعداد طراحان لباس افزوده می‌شود، لازم است این افراد به این مهم واقف باشند که برای ماندگاری و رشد در این عرصه، پژوهش را سرلوحه کار خود قرار دهند.

این طراح لباس با اشاره به علاقه‌مندی‌اش به مجموعه‌سازی و طراحی کالکشن اذعان داشت: در راستای موضوعاتی که برای کالکشن‌هایم انتخاب می‌کنم، این را بگویم که همواره سعی من بر این بوده است که گزینه‌هایی را انتخاب کنم که فضای مانور داشته باشند و مفهوم مناسبی از آن‌ها استخراج شود. درعین‌حال طرح‌هایی باشند که ماحصل نهایی‌شان با روحیات خودم سازگار بوده، نگاه جنسیتی نداشته باشند و دیگر آنکه طرح‌هایم خارج از ساختارها و اصول و قوانین نیستند.

او افزود: اولویت‌های من در ارائه طرح و کالکشن‌هایم، مفهوم‌گرایی، هدفمندی و درون‌گرایی است و به‌زعم من طراح باید از کشیدن هر خط و ایجاد هر حجم، سطح، سایه‌روشن و هر المانی که بر پارچه یا لباس ایجاد می‌کند، منظور مشخصی داشته باشد و بر این اساس، تاریخ پوشاک و سیر تحول و تغییرات را بشناسد و اصالت کشورش را به‌نوعی در طراحی نمودار کند.

مبارکی گفت: کشوری که اصالت دارد، بایستی طرح‌ها و پوشش مردمانش، تلفیقی از اصالت و مدرنیته باشد و بر این باور هستم که لباس اقوام، نیاکان و گذشتگان ما و همچنین معماری ایرانی و سبک زندگی مردم با فرهنگ‌های مختلف، منبع الهام مناسبی در حوزه مد و لباس هستند.

این فعال حوزه مد و لباس در ادامه به برخی مشکلات موجود در حوزه مد و لباس اشاره کرد و گفت: این روزها شرایط حاکم بر روند توزیع مواد اولیه منسوجات مطلوب نیست و مسئولان امر به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت محصولات حوزه مد و لباس باید مراقب احتکار و فروش مواد اولیه منسوجات به تجار خارجی باشند.

مبارکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم توجه هر چه بیشتر مسئولین به عرصه طراحی لباس‌های مفهومی و آوانگارد اشاره کرد و گفت: بدون شک این حوزه می‌تواند به شکلی پیشرو و مبتنی بر تفکر، موجبات الهام گرفتن سایر طراحان به‌ویژه در بخش لباس اجتماع را فراهم آورد و این در حالی است که بخش طراحی لباس‌های مفهومی در جشنواره مد و لباس فجر نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

مبارکی در خاتمه گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که به‌زعم من نیازمند تجدیدنظر و بازنگری است به موضوع نحوه نمایش آثار ما طراحان در فضای مجازی بازمی‌گردد که چون امکان نمایش لباس بر تن مانکن از ما گرفته‌شده است، کارمان بسیار سخت شده و امیدواریم نهادهای قانون‌گذار با درک از شرایط موجود، این امکانات را از ما دریغ نکنند.